Di Weekend BIL

Favoritmonster med plats för familjen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ferrari GTC4Lusso. Stockholm 2018. Carl-Johan Lejland.

Carl-Johan Lejland

En Ferrari för fyra – Di Weekends Carl-Johan Lejland har testkört GTC4Lusso.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Jodå, även Ferrari ska lansera en suv. 2022 ska den helt nya modellen Purosangue visas upp. Det är helt enkelt så att den lukrativa suv-marknaden är för vinstbringande för att ­avstå även för Ferrari. Lite skeptisk måste jag få vara. För Ferraris GTC4Lusso har ett baksäte som går att använda, ett bagage­utrymme som duger, fyrhjulsdrift och bakhjulsstyrning. Ja, och så en V12:a och en dubbelkopplingslåda.

Allt detta i en låg sportbil med underbar känsla. Motorn är placerad bakom fram­axeln och det känns som att huven aldrig tar slut, viktfördelningen är 47 procent fram och 53 procent bak. När man kör längtar man verkligen inte efter ett bygge med hög sittposition med långt avstånd till asfalten.

Föregångaren till GTC4Lusso, FF, lockade yngre kunder till Ferrari och köparna visade sig använda sina bilar 30 procent mer än snittkunden. Och varför inte. Om man nu har en Ferrari, dessutom en hyggligt praktisk sådan, varför inte använda den. GTC4Lusso har föregångarens goda egenskaper och är dessutom väsentligt förbättrad för användbarhet, bland annat med den mjukt växlande automatlådan, bättre komfort och mindre påträngande motorljud.

Passagerare har egen pekskärm

Fyrhjulsdriften ser till att bilen går att utmana i svängarna utan att det blir dramatiskt. Dessutom gör systemet modellen till en kompetent vinterbil när snön faller. Inter­iört är det mesta som vanligt delikat utformat och förarcentrerat. Den som gillar synliga kolfiberdetaljer blir inte besviken. På Ferraris vis sitter i princip alla viktiga reglage på ratten. Blinkersspaken är till ­exempel utbytt mot knappar. På höger sida på ratten sitter den viktigaste, den som styr de olika körlägena: snö, vått underlag, komfort, sport och ESC (elektronisk stabilitetskontroll). En fin funktion för körning på sämre underlag är också att stötdämpningen kan ställas in i ett speciellt läge för det.

Om den italienska sportbilstillverkaren förr om åren låg långt efter när det gällde digital teknik och uppkoppling är det ­bättre nu. Därmed inte sagt att det är i en klass som motsvarar prislappen. Den stora pekskärmen upplevs som seg ibland och knapparna under är lite märkligt placerade och känns inte så gedigna.

FAKTA
Ferrari GTC4Lusso

Totalbetyg: 20 poäng

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 2 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

Pris: Cirka 2,9 miljoner kronor.

Motor: Bensin, V12, ­effekt 690 hk, vrid­moment 697 Nm. ­

Förbrukning: 1,53 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 350 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 3,4 sekun­der, toppfart 335 km/tim.

Tjänstevikt: 1 790 kilo.

Längd x bredd x höjd: 492 x 198 x 138 cm.

Bagage­utrymme: 450 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Aston Martin DBS Superleggera. Jämförbar i pris och lika många cylindrar, tolv alltså, och hela 725 hästkrafter.

Bentley Continental GT. Även här finns en 12:a, i en mer tillbakalutad lyxracer.

Rolls-Royce Wraith. Coupé från Rolls-Royce med inredning i en klass för sig.

VISA MER

Men här ska det köras, inte hållas på med någon skärm. Det kan passageraren göra. Framför högersätet finns nämligen också en liggande skärm i inredningen som visar fordonsinformation som hastighet, varvtal och g-krafter.

Ford GT – en brutalt bra investering Musik eller oljud?

I takt med elektrifieringen av branschen kommer definitionen av ett bra motorljud förändras. Men om vi får leva oss kvar i nuet en stund finns definitionen just här. V12:an kan köras tyst och försiktigt, men det är när den utmanas som det händer saker. Varvtalstoppen nås inte förrän vid 8 000 varv och då är det ingen medtrafikant som undgår musiken, eller oljudet – välj själv.

Antalet hästkrafter är ruggiga 690 och vridmomentet ligger på 697 Nm. Det innebär en acceleration från 0–100 km/tim på 3,4 sekunder och toppfarten är helt orimlig, 335 km/tim. Ju högre hastighet, desto bättre känsla i bilen dessutom. För även om GTC4Lusso som sagt är överraskande ­använd­bar i vardagen är det i hög fart som fyrhjulsstyrningen gör sitt bästa och bidrar till balansen i bilen. Modellen är lång som en stor familjekombi (492 centimeter) och nästan två meter bred (198 centimeter), men så stor känns den inte på vägen.

Exteriört inte så lyckad

Även om GTC4Lusso på många sätt är den perfekta vinterbilen har den så klart sina brister också. Den största, enligt Di Weekend, är att det finaste bilen har sitter under motorhuven, den röda motorn. Den exteriöra designen är inte lika lyckad, med yxiga linjer och märkliga proportioner. På designspråk ska modellen utstråla sublim elegans. Men gör den verklig det? Ful, ­säger vissa till och med. Speciell, säger andra. Inte är designen i klass med 812 Superfast eller 488 GTB i varje fall. Som förare, med koncentrationen riktad på vägen, kan man dock släppa sådana diskussioner och njuta av den fina inredningen i stället.

Mercedes G-klass: K-märkt lyx på väg Fler hybrider på gång

Men hur kan man motivera att köra omkring i en bil med V12:a och hiskelig förbrukning 2019? Det är inte så lätt. Ett argu­ment som de flesta sport- och lyxbilstill­verkare använder är att deras bilar byggs i små serier och vanligtvis körs få mil per år. Så är det nog, och som lågvolymstill­verkare kan vi låta Ferrari vårda sin V12:a ett tag till. Med stor sannolikhet kommer de jättelika bensinmotorerna bli alltmer sällsynta, något som självklart inte gått Ferrari förbi. För att möta utvecklingen har biltillverkaren aviserat en elektrifieringsstrategi som innebär flera hybrider de kommande åren. 2022 ska 60 procent av försäljningen på omkring 10 000 bilar ha någon typ av hybrid­teknik.

I samband med företagets senaste kapitalmarknadsdag sa vd Louis C. Camilleri att bolaget ligger långt fram när det gäller bilar med låga utsläpp:

”Glöm inte att världens högst presterande och mest effektiva hybridmotor byggs här i Maranello och sitter i våra F1-bilar.”