Di Weekend BIL

En taklös uppstickare i en klass för sig

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VW T-Roc Cab 2020 provkörd i Sverige

Carl-Johan Lejland

VW T-Roc är en liten kompaktsuv som faktiskt blir lyckad som cab. Det skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Under de små plåtcabrioleternas glansdagar kunde man se ­ många åka öppet på svenska vägar om sommaren. Men ­cabrioleterna har haft det ­svårare att ­vinna köparnas gunst på senare år. Många går åt det andra hållet och väljer en suv i stället.

Så varför inte bygga en suv-cab? Ja, varför inte, tänkte någon inom Volkswagen, och satte bollen i rullning. Resultatet har vi nu, VW T-Roc cabriolet. En modell som faktiskt är den enda cabrioleten som Volks­wagen erbjuder.

Tanken var att Di Weekend skulle köra den här bilen tidigare i år, på sydligare breddgrader, med mildare klimat än det svenska. Men så kom coronaviruset. Förutom lidande och extrema samhälls­påfrestningar ledde det också till stopp för bilproduktion och resor.

Volkswagen hann bygga ett antal exemp­lar innan fabrikerna utrymdes, varav ­några har nått Sverige. Visst är medelhavstemperatur lockande när det gäller att köra cab, men sörmländska vägar i vårsol är inte ­heller så dumt. Doften av nygödslat blandas med röken från trädgårdsfixare som eldar.

En sportigare version av T-Roc

Att ta in omgivningen hör till, även om den inte är parfymerad. Dessutom är jag förtjust i att åka bil utan tak året om. Kyla och lite vind hindrar inte möjligheterna att ­njuta. På med mössa, värme i sätet och i ratten och ut på vägarna. Att köra bil tillhör inte vår tids mest hyllade sysselsättning, men när vi på goda grunder uppmanas till social distansering är det ett bra alternativ.

VW T-Roc är en liten kompaktsuv som faktiskt blir lyckad som cab. Utan tak ser den lite lagom udda ut. Med tygsuffletten på påminner den om en sportigare version av T-Roc. Dessutom är den inte helt opraktisk. Bagageutrymmet är på 280 liter och rymmer lika mycket vare sig taket är på eller av. Skulle det inte räcka kan man fälla baksätet. Modellen kan även utrustas med dragkrok.

FAKTA
VW T-Roc Cabriolet

Pris: Från 339  900 kronor.

Förmånsvärde: 4  260 kronor.

Motor: Bensin, 1,5 liter, 150 hk, 250 Nm.

Förbrukning: 0,68 liter/mil.

Miljö: Utsläpp av koldioxid: 154 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 9,6 sekun­der, toppfart 205 km/tim.

Tjänstevikt: 1  540 kilo. Längd x bredd x höjd: 429 x 181 x 152 cm.

Bagage­utrymme: 280 liter.

Totalbetyg: 18 poäng

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 3 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

VISA MER

Suffletten åker ner med en knapptryckning så länge du står stilla eller kör under 30 km/tim. En process som tar nio sekunder. Skulle regn eller snö störa för mycket tar det elva sekunder innan taket är på igen.

Fartfyllt i normal samtalston

Precis som i de flesta moderna cabrioleter är förarmiljön ganska lugn och bilen klarar även motorvägsfart utan att man behöver skrika till varandra. Mycket tack vare turbulensskyddet som ryms under bagagegolvet och som kan monteras och fällas upp över baksätet. Av naturliga skäl utesluts då baksätespassagerare. Har man sådana med sig passar ett lugnare tempo bäst, annars blåser det kuling kring nackarna där bak.

Nya Golf sätter standarden – igen

Modellen säljs i Sverige med en för Volks­wagen sparsam uppsättning valmöjlig­heter. Motorn som erbjuds är en 1,5-liters bensinare som ger 150 hästkrafter som kombineras med en sjustegad dubbelkopplingslåda. Effekten är inte mycket att ­skryta med, men räcker å andra sidan alldeles utmärkt. Det här är ingen sportbil och att maximera acceleration och toppfart är inte det viktigaste i en cabriolet.

Väljer man sportläget blir bilen lite hårdare och motorn tillåts varva högre. Men sammantaget är det ganska små skillnader mellan lägena, och normalläget känns väl anpassat. Att köregenskaperna är både bra och bekanta är inte att undra på, T-Roc bygger på VW:s framgångsrika MQB-plattform.

Varför inte fyrhjulsdrift?

Medan Di Weekend lyfter på hatten för ­initiativet att bygga en suv-cab behåller vi huvudbonaden på när det gäller bedömningen av inredningen. Instrumente­ringen är funktionell, men känns generisk om man kört någon av Volkswagens bilar de ­senaste åren. Det hade varit fint med omväxling, ännu bättre om T-Roc fått en uppdatering i stil med nya Golf. Eller om man får ­drömma, lite inspiration från elkoncept­bilen ID Buggy.

En annan invändning är att T-Roc cab­riolet inte finns med fyrhjulsdrift. På branschlingo är det tydligt att det här är en cross­over och inte en riktig suv. Valet att sälja modellen som framhjulsdriven är ­säkert väl grundat ur ett försäljnings­perspektiv, men det hade ändå varit kul att veta att det gick att ta sig fram på ut­manande vägar också.

När det gäller aktiv säkerhet har T-Roc cabriolet en bra utrustningsnivå som standard, bland annat med adaptiv farthållare som fungerar hela vägen till bilens toppfart. Eftersom det inte finns något tak som skyddar passagerarna har bilen en utfällbar störtbåge som automatiskt skjuts ut vid en olycka.

Porsche bjuder på sportbilsmagi – igen I en klass för sig

Det är svårt att hitta en rak konkurrent till T-Roc Cabriolet. Nissan Murano ”Cross­cabriolet” var av liknande typ, men den har inte sålts i Sverige, och dyrare Range ­Rover Evoque fanns som tygcab i den första ­generationen. Jeep Wrangler skulle kunna räknas som konkurrent, men den är betydligt mer terrängbil än T-Roc.

Därför kan man med fog säga att T-Roc är i en klass för sig. Enligt Volkswagen ger cabrioletversionen ”kompakt-suv-segmentet lite mer rock’n’roll”. Det skulle möjligen vara collegerock då, för hårdare än så är den inte. Men hoppas att fler tillverkare hänger på och lättar upp stämningen i en suvpopulation där det annars är svårt att urskilja individer.