Hoppa till innehållet

Elbilsduellen

Framtidens bilar kommer att vara eldrivna – men varifrån ska energin komma?
Batterier eller vätgas – vad är egentligen bäst?
Di Weekends bilexperter Carl-Johan Lejland och Håkan Matson åkte ut med Tesla Model S och Toyota Mirai i jakt på ett svar.

​Tesla Model S med batteri och Toyota Mirai med batteri och bränslecell. Båda bilarna får konventionella bensin- och dieselbilar att kännas uråldriga.
​Tesla Model S med batteri och Toyota Mirai med batteri och bränslecell. Båda bilarna får konventionella bensin- och dieselbilar att kännas uråldriga.Foto: Foto: Håkan Matson
​Tesla Model S med batteri och Toyota Mirai med batteri och bränslecell. Båda bilarna får konventionella bensin- och dieselbilar att kännas uråldriga.Foto: Håkan Matson
Tesla Model S är stram i designen, medan Toyota Mirai kan sägas vara dess motsats med fler linjer och vinklar. Snygg eller ful – Mirai sticker åtminstone ut i trafiken.Foto: Håkan Matson
Toyotan känns mindre påkostad interiört, inte minst sedan Tesla gett Model S ett ansiktslyft.Foto: Håkan Matson
Tesla Model S vinner bagageracet klart, 834 liter jämfört med 361 liter i Toyota Mirai.Foto: Håkan Matson
Än så länge är det lättare att ladda en elbil än att tanka vätgas. Men fler stationer är på gång.
Än så länge är det lättare att ladda en elbil än att tanka vätgas. Men fler stationer är på gång.Foto: Håkan Matson

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera