Di Weekend BIL

Elbilarnas Klondyke

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Exeed iuv från kinesiska Chery ska andas flärd och lyx. Fåtöljen i den här framtidsvisionen kan snurras ut för enklare insteg.

Karin Olander

Bilsalongen i Shanghai svämmar över av bilar med sladd, kantiga former och jättelika skärmar. Men vad händer med den dopade marknaden när subventionerna försvinner?
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Elbilsboomen i Kina de senaste åren har fått allt fler att varna för en bubbla. Idag finns det cirka 500 registrerade elbilsföretag, tre gånger så många som för bara ett par år sedan. Även om det säljs flest elbilar i världen till just ­kinesiska kunder lär det inte finnas plats för så många tillverkare. I fjol sprängdes miljongränsen för det som i Kina kallas NEV, new energy vehicle, alltså elbilar, hybrider och bränslecellsbilar. De stora volymerna kommer från inhemska tillverkare, men konkurrensen hårdnar. Nu gör de internationella jättarna sig redo att rulla ut sina elbils­offensiver där en viktig del är tillverkning i Kina med hjälp av en lokal partner.

Mercedes-Benz skröt med att man blir det första premiummärket att ha kinesisk tillverkning, när el-suven EQC senare i år börjar tillverkas i ihop med partnern BAIC, som ägs av kinesiska staten. Där blev Volvo Cars snuvade på en prestigepoäng. För ganska precis två år sedan gick Volvo ut med att all tillverkning av den första elbilen ska ske i Kina. Men ännu finns ingen elbil att visa upp. Det dröjer till slutet av året.

Volvo Cars var på plats på Shanghaimässan och hade – med tanke på avsaknaden av bilnyheter – lyckats locka oväntat många till sin presskonferens. Det stod vakter var femte meter runt montern för att hålla ordning på folkhavet. Det visade sig vara den kända skådespelerskan Lin Zhi Ling som fick publiken att samlas. Hon och chefen för Volvo Cars Asia Pacific, Xiaolin Yuan, pratade om City Safety (Volvos säkerhetssystem) och Volvos framgång i Kina.

Volvos kinesiska syskonmärke, Geely Auto, hade redan strax före mässan haft ett evenemang i Singapore för att visa sitt nya elbilsmärke Geometry och fortsatte lanseringen inför mässpubliken. Första modellen heter A och siktar tydligt mot att konkurrera med Tesla Model 3. Det finns redan ­exportplaner till bland annat Norge och Frankrike. Sedanen ska klara 41–50 mil på en laddning beroende på storlek på batteriet.

Prismässigt börjar bilen på motsvarande cirka 200 000 kronor utan subventioner. Det är klart billigare än första elbilen från Volvoavknoppningen Polestar som också ska ha sin tillverkning i Kina med start nästa år.

FAKTA
Bilsalongen i Kina

Bilmässan alternerar mellan Shanghai och Peking.

Utställningsytan är 360 000 kvadratmeter med över tusen utställare.

Mässan har cirka en miljon besökare.

VISA MER
Subventioner göder marknaden

Många kinesiska tillverkare anger fort­farande sina priser efter statliga och regionala stöd. Elbilar har subventionerats med upp till 100 000 kronor vilket har lett till en explosion både bland kunder och bland ­företag.

En brokig skara aktörer satsar på elbilsbranschen. Där finns fastighetsjätten Evergrande, som tidigare i år blev största ägare i svenska Nevs. Elektronikjätten Foxconn, mest känd för att montera Iphones, har också gett sig in i elbilsvärlden tillsammans med e-handelsjätten Alibaba. Bolaget som de backar upp finansiellt heter XPeng (i Kina används fortfarande namnet Xiaopeng efter grundaren och ordföranden He Xiaopeng men det kortare namnet tar över allt mer). Första modellen, G3, började säljas i december och nästa år väntas nästa modell, P7. Likheten med Tesla både utvändigt och invändigt är slående. Förarmiljön domineras av en stor skärm precis som hos den amerikanska konkurrenten. En tidigare Teslaanställd som i stället börjat på Xpeng stämdes nyligen av Tesla för att ha stulit företagshemligheter kring utvecklingen av autopilotteknik.

Härifrån styrs Volvos andra hemmamarknad

Ett elbilsföretag med det tyskklingande namnet Weltmeister har grundats av ­Freeman Shen, som tidigare var chef för Volvo Cars i Kina när Geely tog över 2010. Första bilen, EX5, som är en kompakt crossover började att säljas i höstas och en uppdaterad version som har mer förarstöd­system visades på mässan.

Det kinesiska bolag som låtit tala mest om sig internationellt är Nio som börs­noterades i New York i höstas med den ­kinesiska it-jätten Tencent bland ägarna. Därtill en svensk utvecklingschef, Roger Malkusson, med en bakgrund hos både Saab och General Motors. Bolaget började med en stor suv, ES8, som i fjol sålde i 16 000 exemplar. Det är något fler än Teslas försäljning i Kina, men man har haft ett mycket mer attraktivt pris än den amerikanska konkurrenten på grund av importtullarna. Med den nya mellanstora suven, ES6, hoppas man få upp volymerna. På Shanghaimässan testade bolaget intresset för en sportig sedan. Blir den väl mottagen går den i produktion. Den bryter av helt mot Nios kantiga suvar och har en rundad smäcker taklinje.

Nios kantighet går igen hos flera andra kinesiska tillverkare. Bland annat Aiways som planerar en Europalansering redan nästa år för U5. Den uppges klara 50 mil enligt den gamla körcykeln och tanken är att erbjuda leasingpriser under 4 000 kronor i månaden. Ett annat kinesiskt start-­upbolag är Bordrin som visar två suvar, iv7 och iv6, med en angiven räckvidd på 60–70 mil. Bordrin bildades så sent som 2016 och stöds av Jiangsuprovinsen. Bolaget ska enligt en företrädare ha tusen anställda och egen batterifabrik, men var ­bilarna ska tillverkas är inte klart.

Budgetbil från Renault

Från globala märken kom också en del nytt i Shanghai. Volkswagen visade ännu en medlem i sin elbilsfamilj ID, med den stora suven Roomzz. Toyota, som hittills endast haft hybrider, hade premiär för sina första batteribilar. Renault visade en eldriven budgetbil. Alla tre ska till en början endast lanseras i Kina. Tillverkarna tror på fortsatt stark försäljning även om subventionerna ska försvinna nästa år.

Både kinesiska och västerländska märken vill också visa mässpubliken att deras framtidstankar inte bara handlar om elektrifiering, utan också om självkörande bilar där vi ska sitta i soffor och titta på stora skärmar. Audis AI:Me hade en ratt som fälldes in medan kinesiska Iconiq hade en skärm över hela bilens bredd.

Miljardrullning i kinesiska drömfabriken

Kina är världens största marknad med över 22 miljoner sålda bilar i fjol och klart störst också vad gäller elektrifierade fordon. Men andelen var bara drygt 4 procent. Den kinesiska regimen vill få upp det till 15 procent redan 2025.

Tyvärr ger elbilstillväxten en fadd eftersmak. Utsläppen från bilarna må vara noll men kolkraftverken spyr ut växthusgaser. Kina har fått ner sitt kolberoende något, men i fjol kom 59 procent av energiförsörjningen från kol enligt officiell statistik.