Di Weekend BIL

Dragrace på el

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hur klarar sig Tesla Model X med en husvagn på kroken? Bra, ska det visa sig.

Patrik Olsson

Att ljudlöst glida in på en camping i en Tesla Model X med en modernistiskt äggformad husvagn på släp leder till en del höjda ögonbryn. Di Weekend har åkt på husvagnssemester.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Nyheterna kring Tesla de senaste månaderna har mest handlat om svårigheterna att få fart på produktionen av folk-Teslan – Model 3 – de ständiga förlusterna och grundaren Elon Musks ilskna twittrande. När Tesla, med viss skarvning, klarade produktionsmålet för juni såg allt en aning ljusare ut, men fortfarande är det ett bolag vars värde bygger på förväntningarna om framtiden.

En framtid när fler kör eldrivet. När en elbil med husvagn inte leder till höjda ögonbryn som är fallet i dag. Det blev vi varse när vi ljudlöst gled in på campingen med en Model X och en modernistiskt äggformad husvagn av märket Tab.

Enda modellen med dragkrok

Idén var att testa om det fungerar att ge sig ut på utsläppsfri husvagnssemester. Tyvärr är utbudet av elbilar med det i Sverige så populära tillvalet dragkrok ytterst klent. I själva verket är Teslas stora suv, Model X, den enda på marknaden. Bland hybriderna och laddhybriderna finns flera där det går att välja till drag, men då är inte bilen helt fossilfri.

För den som vill dra husvagn, båtkärra eller hästtransport med eldrift är Model X således enda valet. Den finns med två storlekar på batteriet, 75 kWh eller 100 kWh.

Dragkapaciteten är det inget fel på. Tesla skryter med att bilen klarar 2 250 kilo när den har 20-tumsfälgar (lägre med större fälgar). I våras spreds en film där en Model X till och med drar ett stort passagerarflygplan.

Men med hela botten fylld av batterier blir det en tung koloss. Bilen väger in på en totalvikt på 3 079 kilo och en så hög vikt krånglar till det i kombinationen med svenska körkortsregler.

Med ett vanligt B-körkort får totalvikten på hela ekipaget inte överstiga 3 500 kilo vilket gör att det inte finns mycket utrymme kvar för en släpvagn. Utökat B-körkort, så kallat B96 som finns sedan några år, har blivit populärt bland husvagnsägare för då tillåts totalvikten för hela ekipaget uppgå till 4 250 kilo. Men det är ändå snävt för en batteritung Tesla. Vill man då som i vårt fall klara sig utan ett E-kort för tungt släp kan det bli svårt att hitta en tillräckligt lätt husvagn. Lösningen blev en vagn från tyska Tab som ingår i Knauskoncernen. Den väger 1 000 kilo. Liten, kompakt och lätthanterlig, men ändå med plats för tre att sova när soffgruppen görs om till säng. Dessutom finns både spis och kylskåp. Nypris 200 000 kronor.

”De flesta som köper Tab har en speciell bil som en cab, en sportbil eller en veteranbil. De vill inte hänga på en vanlig husvagn utan ha något som sticker ut”, säger Anders Carlsson på Fri-Bo som är en av återförsäljarna av Tab.

422 hästkrafter

Vår testvagn har offroad­detaljer som mest är kosmetiska, men den passar väl till en fyrhjulsdriven suv. Teslan har två elmotorer med en total effekt på 422 hästkrafter. Fyrhjulsdriften och de dubbla elmotorerna gör Tesla Model X fantastisk som dragbil. Med ett vridmoment på 660 newtonmeter känns det knappt att vi har hängt på ett ton baktill. Utan släp accelererar den från 0 till 100 kilometer i timman på 5 sekunder och den är snabb även med husvagn.

Testbilen har det största batteriet på 100 kWh vilket känns bra för att få en rejäl räckvidd. På papperet hela 565 kilometer, men det är ett värde som baseras på den alltför optimistiska europeiska körcykeln. I verkligheten handlar det snarare om 40–45 mil beroende på väder, hur backigt det är och hur fort man kör. AC och värme i bilen påverkar också hur länge batteriet räcker.

Det går som väl är att ställa in instrumenteringen så att den visar en mer realistisk körning och när vi ska starta vår campingtur står det att vi ska klara 45 mil på en laddning.

Fördubblad förbrukning

Första stoppet är Skara Sommarland 10 mil bort. På E20 när vi håller 80 kilometer i timman och stundtals lite till drar bilen runt 450 wattimmar per kilometer med husvagnen bakom. Mer än dubbelt så mycket som när vi körde utan släp och förbrukningen låg på 220 wattimmar per kilometer.

Framme vid målet har vi 47 procent kvar av batteriet. På campingen finns det Teslaladdare där vi tankar ström gratis. 4 timmar och tio minuter tog det att fylla batteriet igen.

Model X är en rejält stor bil som mäter drygt fem meter på längden och lite över två meter på bredden. Lastutrymme finns både bak och under huven. Den går att få med fem, sex eller sju säten. Vi kör den trevligaste ­varianten med sex stolar. Då går visserligen inte sätena att fälla så det blir platt bakom föraren, men det blir rymligt för alla passagerare inklusive de som sitter på tredje raden eftersom de kan sträcka ut benen i mittgången. Ett minus för att det saknas förvaringsfack i stolsryggarna, men det är gott om mugghållare och ladduttag.

Laddad med vindkraft

Det är en bil som imponerar på många sätt – framför allt kraften och stabiliteten och den helt digitala förarmiljön som domineras av en 17 tum stor skärm där det går att göra mängder av inställningar. Allt från att stänga dörrarna, ställa in körläge (chill som drar mindre energi eller standard i vår testbil) och så klart musik, radio och navigering. Det finns också två rull­knappar på ratten om man inte vill pilla på skärmen.

En miljon för minsta batteriet

Vissa finesser är det lätt att tycka om. Som att stänga förardörren med ett tryck på bromsen och den enorma vindrutan som klättrar upp på taket och där toningen fungerar så att man inte blir stekt i huvudet även om solen hettar utanför.

Annat var mindre roligt. Som att larmet gick upprepade gånger på campingen. Kanske var det en fluga som störde sensorerna i bilen sa Teslas servicecenter.

Bilen har också en prislapp som kräver sin plånbok. Med minsta batteriet börjar priserna på drygt en miljon kronor. Vår ­variant med största batteriet och sex säten kostar nästan 1,3 miljoner kronor. Drag­paketet med programvara som håller koll på släpets rörelser och justerar hjulbromsningen är standard när man köper en Model X i Sverige.

Priset är så klart en orsak till att Teslan inte är särskilt vanlig på campingplatserna och när vi rullade in mellan de andra husvagnarna och husbilarna väckte vi en hel del uppmärksamhet.

Ännu mer när bakdörrarna med ett knapptryck glider upp mot skyn. Dörrarna, som är av måsvingetyp fast Tesla kallar dem falkvingedörrar, är en rejäl showfaktor. Fördelen är att det blir en stor öppning så man enkelt kommer in både på ­andra och tredje raden och de tar liten plats i sidled, men de är enerverande i längden. De tar flera sekunder på sig att öppna och står någon för nära stannar de med resultat att man lätt slår i huvudet. Otåliga barn tycker det tar en evighet att öppna och stänga och det som först var roligt (att trycka på dörrknappen) gjordes senare med en suck.

Längsta sträckan vi körde var 18 mil mellan Skara och Grebbestad. När vi var framme var det drygt nio mil kvar enligt batteri­mätaren och vi hade startat med fullt batteri. Hade vi velat kunde vi ha laddat när vi åt på en hamburgerrestaurang, men vi hoppade över det för att slippa krånglet med att koppla loss husvagnen. En nackdel när ladduttaget sitter vid baklampan är att det krävs att man backar in och då finns ingen plats för husvagnen.

Det finns dock superladdare som är utformade som vanliga tanköar och då kan man ladda även med ett husvagnsekipage.

Utebliven räckviddsångest

Energiförbrukningen med husvagn låg under våra resor i snitt på mellan 385 wattimmar upp till 420 wattimmar per kilometer. Utan släp drog bilen 210-220 wattimmar per kilometer. Vädret var riktigt varmt och soligt så luftkonditioneringen gick för fullt hela tiden.

I runda slängar krävdes dubbelt så mycket energi för att klara husvagnsekipaget. Men med Teslans generösa räckvidd på över 40 mil är det ändå tillräckligt och den så omtalade räckviddångesten infann sig aldrig. Navigeringen visar vägen till närmaste superladdare och det finns flera appar som berättar var det finns laddstolpar där Teslan kan laddas med typ 2.

Elbilsracet hårdnar

Ett vanligt vägguttag ska i teorin fungera, men i praktiken är det som att tanka med en pipett. Vi testade att ladda från den vanliga elstolpen på campingen och det rann bara in ström som motsvarade 4 kilometer i timmen. Dessutom gick säkringen efter en halvtimme.

I stället blev lösningen att använda laddare utanför Sportshopen i Grebbestad. Första Teslaladdaren vi testade fungerade dock inte. Som tur var fanns flera. Vi hade också alternativet att åka till snabbladdaren i Tanum en mil bort. En promenad och en räkfrossa på bryggan senare hade bilen fått 15 mil extra och det kändes tryggt inför hemresan.

Bilen visar hur mycket batteri som förväntas vara kvar när man är framme. Med tanke på att bilen drar mer med husvagnen får man själv plussa på och beräkna hur man ligger till.

Godkänt – med marginal

Hemfärden var nästan 18 mil och eftersom vi inte kunnat ladda batteriet fullt under natten bestämde vi oss för att tajma in en matpaus vid en superladdare. Vid Torp i Uddevalla stod redan tre Teslor (norskregistrerade) på laddning, men det var inga problem att få tag i en ledig sladd eftersom det finns 11 laddplatser.

Med 24 amperes superladdning trycktes det in ström med sådan fart att vi skulle kunna ha laddat helt fullt på en timma. 20 minuter räckte för att vi skulle ha tillräckligt med batteri för att ta oss hem.

Summeringen av campingsemestern med Teslan är att det fungerar alldeles utmärkt även om man måste se till att ha marginalerna på sin sida. Krånglar laddningen på en plats måste man kunna ta sig till ett annat ställe. Tjusningen i att kraftfullt susa fram utsläppsfritt överstiger omaket med att ha koll på laddningen och de olika sladdarna. Dessutom slipper man ju faktiskt både bränsleräkningar och dieselstänk.