Di Weekend BIL

De flygande bilarna på väg

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

DEN FLYGANDE HOLLÄNDAREN. Pal-V grundades 2007 i Nederländerna. Bolaget räknar med att ­leverera den första flygbilen nästa år. Det tar 3–5 minuter att få fordonet i flygläge. För att lyfta krävs en startsträcka på 180 meter och föraren/­piloten måste ha flygcertifikat.

Den flygande bilen har länge bara varit en dröm i filmer och böcker. Nu blir fantasin allt mer verklig. Både uppstickare och stora jättar tävlar om att lansera en bil som ska få luft under vingarna på riktigt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Ska den flygande holländaren bli först? Pal-V påstår i alla fall att man har världens första produktionsklara flygbil. Den har döpts till Liberty Pioneer – frihetspionjären.

Redan på förra årets bilmässa i Genève visade det nederländska bolaget upp sitt speciella fordon med ett hopfällt rotorblad över taket. I år var det lanseringsversionen som snurrade i montern. Det finns plats för två i en avlång cockpitliknande kupé som rullar på tre hjul. Den tankas med bensin, har en toppfart på 160 kilometer i timmen på vägen – och kan flyga 50 mil och som högst nå 3 500 meters höjd. Utrustad med två Rotaxmotorer där bara den ena används i körläge på marken. Fyra meter lång får ­bilen plats i en vanlig parkerings­ruta. Att ändra till flyg­läge ska gå på 3–5 minu­ter och kräver ett visst mått av manuell ­hantering. Enligt vd:n Robert Dingemanse har man redan förhands­beställningar. Hur många vill han dock inte avslöja.

”De första ska levereras nästa år. Inget kan stoppa oss nu”, säger han.

Batterier är för tunga

Priset för den extrautrustade lanserings­versionen, som ska byggas i 90 exemplar, är motsvarande 5 miljoner kronor. Senare ska priset ligga på 3-4 Mkr. Robert Dingemanse är säker på att det finns efterfrågan.

”Människor vill ha mobilitet och äventyr. Vi revolutionerar möjligheterna till långpendling. Med en flygande bil kan man ändra sitt liv. Bosätta sig på en ö och ändå jobba i storstan. Individuellt flygande kommer att bli mycket vanligare”, säger han.

Någon tanke på debatten kring klimathänsyn och flygskam finns inte. Liberty Pioneer drivs med fossilt bränsle och har samma miljöbelastning som både bil- och flygtrafiken kritiseras för.

”Vi tror på syntetisk förnybar bensin för att kunna bli grönare. Och längre fram ­tittar vi också på elektrifiering, men ännu så länge är batterierna för tunga”, säger ­Robert Dingemanse.

Vilka är era kunder?

”Det kan vara entreprenörer som ser fördelarna med att kunna förflytta sig ­snabbare mellan städer, taxibolag som vill erbjuda en exklusiv tjänst och vi har även intresse från nederländska polisen och kustbevakningen”, säger Robert Dingemanse.

180 meters startsträcka

För att flyga den krävs också flygcertifikat. Var och hur man får lyfta och landa beror på nationella lagar. I de flesta länder krävs det en flygplats. Fordonet som sådant behöver 180 meters startsträcka för att lyfta.

”Men det krävs inga nya regelverk, vi håller oss inom befintliga regler för flyg- och vägtrafik, säger Robert Dingemanse.

Pal-V fick från början ett statligt innovationsbidrag och har ­sedan tagit in pengar från privata investerare i Tyskland, Belgien, Storbritan-nien, Australien och USA. Bolaget har nu cirka 70 anställda och tillverkningen äger rum i Raamsdonksveer i södra Nederländerna.

Robert Dingemanse har jobbat med ny teknik i hela sitt liv, men när han 2007 fick frågan om att vara med och driva planerna på en flygande bil var han skeptisk.

Elbilarnas Klondyke

”Det lät alltför galet”, säger han.

Efter att ha blivit övertygad ser han nu de flygande bilarna som nästa stora utveckling inom mobilitet.

Pippi och Bond i luften

Tanken att bilen också ska kunna flyga har funnits länge. De första försöken gjordes redan på 1910-talet. Massproduktionens ­fader inom bilvärlden, Henry Ford, gav sin framtidsprofetia 1940: ”Märk mina ord: En kombination av flygplan och personbil kommer. Du kan le, men den kommer!”

På film har det funnits många bilar som tagit sig upp i luften. Från när Pippi är på rymmen, till Bondrullar som Mannen med den gyllene pistolen, den DeLorean som också var en tidsmaskin i Tillbaka till framtiden och de flygande farkosterna i Det femte elementet.

Nasa tror på tekniken

I verkligheten har racet om flygande bilar ökat i fart de senaste åren och framtids­potentialen är stor. Amerikanska rymdmyndigheten Nasa har exempelvis förutspått att tekniken kommer att slå igenom till 2035.

Bland bolagen som vill göra en bil som kan förvandlas till flygplan finns förutom Pal-V även slovakiska Aeromobil och amerikanska Terrafugia. Det sistnämnda köptes 2017 av kinesiska Geely och har nu­mera utvecklingshjälp från Geelyägda Cevt i Göte­borg. Terrafugias farkost The Transition har vingar som ska gå att fälla ut på under en minut. Bolaget öppnade orderböckerna i fjol och på hemsidan står det att fordonet ska lanseras i år.

I den här branschen har det dock blivit mer regel än undantag att tidsplanerna spricker. Slovakiska Aeromobil visade redan 2014 en prototyp som kunde flyga. Lansering var tänkt att ske 2017. Nu är siktet inställt på 2020 för det som kallas Aeromobil 4.0 – ett fordon som mäter hela sex meter på längden, har hopfällbara ­vingar och ska kunna flyga 75 mil. Pris mellan 12 och 15 Mkr.

Utvecklar stora drönare

Ett lite annorlunda spår, men ändå inom samma område, är de som vill utveckla stora drönare som kan köra både människor och gods. Genom att utnyttja luftrummet i städerna kan man slippa trängsel, trafik­köer och buller är tanken. Planen är att köra helt elektriskt. De flygande bilarna ska susa fram ljudlöst, utan utsläpp och i de mest djärva framtidsvisionerna dessutom vara helt självkörande. Genom att kunna landa och lyfta vertikalt blir de smidiga i stadsmiljön.

Giganterna i flygbranschen, Boeing och Airbus finns där liksom taxijätten Uber och Nasa. Även en rad start-ups som kinesiska Ehang som planerar luftburen taxi i Dubai, Googlegrundaren Larry Pages Kitty Hawk, tyska Velocopter som Daimler investerat i, Passenger Drone från Schweiz och ­japanska Cartivator som stöds av Toyota och Panasonic.

Sex laddade framtidshopp i Genève

Airbus samarbetar med Audi och Ital­design i utvecklingen och i november förra året gjordes det första publika testet av farkosten kallad Pop.Up Next. Den är dock ännu inte i fullskalig storlek, men ansva­riga räknar med att utvecklingen till färdig produkt blir klar under nästa årtionde. ­Farkosten är ett slags rullande drönare där drönardelen ska kunna kopplas loss när man vill upp i det blå.

En konkurrent är tyska Lilium som grundades så sent som 2015 och som backas upp av en rad tunga investerare, däribland svenska Skypegrundaren Niklas Zennström och kinesiska it-jätten Tencent. Lilium har nyligen rekryterat flera nyckelpersoner från både Audi och Airbus. Lilium Jet behöver liten plats för start och landning och ska kunna flyga i 300 km/tim. Målet är att 2025 kunna erbjuda en helt eldriven flygtaxi som man beställer via en app.

Mycket regler i luften

Visionerna är minst sagt högtflygande, men det finns många hinder på vägen. Inte minst vad gäller regelverk för att hantera en ­ökning av trafik i luften. Tänk på hur mycket säkerhet som kringgärdar flygplan, och i dag får vi inte ens ha våra mobiltelefoner påslagna ombord.

Sedan är frågan – vill och vågar vi ­flyga runt i drönare och andra farkoster?