Di Weekend BIL

BMW:s 8-serie på banan igen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den nyutvecklade V8:an är väldigt kul att köra, något annat hade varit förvånande.

Uwe Fischer

Det är snart 20 år sedan BMW slutade tillverka 8-serien som byggdes mellan 1989 och 1999. Nu är det dock dags för modellnamnet att lämna pensionärstillvaron. I år kommer den nya 8-serien och Di Weekend har kört den på vinterödsliga portu­gisiska vägar och på racingbanan Estoril.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Versionen jag kör passar utmärkt för bankörning, på allmän väg är den ­nästan för mycket. M850i xDrive har nämligen i princip allt man kan tänka sig i form av prestanda. Om vi börjar med ­motorn så är den en nyutvecklad V8 som ger 530 hästkrafter och hiskeliga 750 Nm i vridmoment. 4,4-litersmotorn har ett fint ljud, aggressivt i sportläget och betydligt snällare i komfortläget. 0–100 km/tim går på 3,7 ­sekunder och topp­farten är begränsad till 250 km/tim.

Kraften överförs med hjälp av en åtta­stegad automat. Med all kraft att handskas med är jag tacksam för fyrhjulsdriften. Inte minst gäller det på bana, då drivningen på alla hjulen gör att färden känns mer kontrollerad än vad den kanske är. Något som sätter bilen och föraren på extra prov är att asfalten på Estoril är alldeles nylagd och väldigt hal.

Odramatiskt in i kurvan

Ett utmärkt ställe att testa bilens grepp är i kurvan som leder in till start- och mål­rakan. Den är lång och lite märkligt avvägd, vilket gör att det är lätt att gasa på för ­tidigt och hamna i avåkningszonens grus. Men som sagt, med fyrhjulsdriftens hjälp kan man köra på hårt även i svängen. Det finns dock gränser och vid en viss nivå börjar ­bilen röra på sig i sidled, så det gäller att anpassa gaspådraget. Den elektroniskt styrda stötdämpningen är standard och som tillval finns även aktiva krängningshämmare som gör kurvtagningen i höga hastigheter relativt odramatisk.

Väl ute på raksträckan med gasen i botten är det en rafflande känsla att passera depåområdet innan det är dags att bromsa hårt inför första svängen. Bakom ­ratten i den låga sittpositionen kan man förledas att tro att det är en liten sportbil man sitter i, men ute på banan märks det att 8-serie är nästan 5 meter lång (485 centi­meter) och väger 1 890 kilo. Det är helt enkelt mycket bil och vikt som ska för­flyttas.

911 lika lättkörd på bana Via fysiska knappar

Det ska understrykas att den anmärk­ningen gäller vid hård körning. På allmän väg är det svårt att anmärka på köregen­ska­perna. Styrningen är snabb och exakt och alla reglage sitter där vi vant oss när det gäller BMW. Den tyska biltillverkaren har inte gått lika långt i pekskärmshysterin som en del konkurrenter och viktiga funktioner kan fortfarande styras via fysiska knappar. BMW:s head up display, med information som projiceras i framrutan framför föraren, har blivit 16 procent ­större och upplevs som väldigt ljusstark och högupplöst. Den gör också att behovet av en stor skärm i bilen minskar. Aktuell hastighet, tillåten hastighet och navigatorns kör­anvisningar läser man bäst rakt framför sig, och då ­slipper man att ta ögonen från vägen när man kör.

Med hjälp av de olika körlägena kan ­bilen också gå mjukt och bekvämt, och komforten går inte att anmärka på. Möjligen ska man akta sig för de hårdaste sportstolarna om man planerar många och långa motorvägsturer.

FAKTA
BMW 8-serie

Pris: från 945 000 kronor (testbilen M850i xDrive 1 225 000 kronor).

Motor: Bensin, V8, ­effekt 530 hk, ­vridmoment 750 Nm. ­

Förbrukning: 0,97 liter/mil.

­Utsläpp av kol­­dioxid: 221 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 3,7 sekun­der, toppfart 250 km/tim.

Tjänstevikt: 1 890 kilo.

Längd x bredd x höjd: 485 x 190 x 135 cm.

Bagage­utrymme: 420 liter.

Totalbetyg: 19 poäng

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 2 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

VISA MER

Designen påminner mycket om koncept­bilen med en låg och lång profil, med en väldigt fint utformad taklinje. Taket är för övrigt tillverkat av ett kolfiberförstärkt plastmaterial, något man gör för att få en så låg tyngdpunkt i bilen som möjligt. Materialet används även flitigt i BMW:s ­elbil i3. Fram märks led-strålkastarna som enligt uppgift ska vara de smalaste hittills på någon BMW.

Testkörd: McLaren 600LT imponerar stort Från drygt 1,2 miljoner kronor

Bilens längd gör att det finns rum för två baksätespassagerare. Det är dock inte tal om att färdas där några längre sträckor, ­eftersom det krävs lika mycket smidighet att ta sig i som ur. Bagageutrymmet är ­riktigt hyggligt på 420 liter, vilket gör att bilen borde fungera bra även hem från stormarknaden. Som vardagsbil kan även diesel­versionen vara intressant. Den raka sexan ger ”bara” 320 hästkrafter, men å ­andra sidan en väsentligt snällare förbrukning på 0,62 liter/mil.

Nya 8-serie är utvecklad för att vara en ­lyxig prestandabil. Och det måste man säga att den är, med både prestanda och komfort i absolut toppklass. Men så kostar den därefter också. Priset ligger på från drygt 1,2 miljoner kronor i det här utförandet. ­Modellen gör dig inte besviken, men det finns många väldigt kompetenta bilar i den här prisklassen, vilket gör att 8-serien inte känns alldeles självklar. Dessutom kommer ju cabrioletversionen snart och gör valet ännu ­svårare.