Di Weekend BIL

Biltest: Väcker avund

Audi RS5 Coupé i färgen Sonomagrön.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Audi RS5 Coupé väcker uppståndelse i omvärlden. Men det beror inte på den innovativa drivlinan, de utmärkta köregenskaperna eller den överraskande goda komforten, ty detta vet ju omvärlden inte mycket om.
Det beror på färgen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

På Audi-språk heter den Sonomagrön, är exklusiv för modellen och kostar blygsamma 10  000 kronor extra. Det är värt varje krona – åtminstone om man vill provocera fram reaktioner hos andra människor.

På motorvägen passerar en vit Volvo 745 från 1980-talets glada dagar och från de nedvevade sidorutorna hålls tre armar med uppskattande tummar ut.

På en stormarknad för lågprisvaror kommer en äldre man fram och säger att ”det var en väldigt fin färg du har på bilen din”.

Kvinnor pratar förälskat om ”den gröna bilen”, barn pekar och tjuter glatt, en mörkgrå Volvo XC90 T8 rullar bredvid och de två männen i framsätet kämpar envist med att inte se avundsjuka ut.

Överallt talas det om ”den gröna bilen”, som om allt annat vore oväsentligt.

FAKTA
Audi RS5 Coupé

Totalpoäng: 21

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 5 poäng

Ekonomi: 2 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

Pris: 813  500 kronor. Testbilen 1  098  300 kronor.

Motor: längsmonterad V6, 2,9 liter, effekt 450 hk, vridmoment 600 Nm.

Förbrukning: 0,87 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 197 gram/kilometer (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 3,9 sekunder, toppfart 280 km/tim.

Tjänstevikt: 1 832 kilo. Längd x bredd x höjd: 472 x 186 x 136 cm.

Bagageutrymme: 465 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenter

Alfa Giulia QV. En rå best, med hela 510 hk på drivande bakhjul.

BMW M4. Svagare motor, lägre vikt, bara bakhjulsdrift – och klart billigare än Audin.

Mercedes-AMG C63. Har både V8 och turbo och därmed fler hästar än Audin. Finns med fyrhjulsdrift.

VISA MER

Det är inte konstigt att färgen sticker ut.

I Sverige är de flesta bilar – runt en tredjedel – grå, i någon obestämd nyans.

Svart är den enskilt vanligaste färgen, lila den minst vanliga och grönt är inte ens på tio-i-topp, enligt Transportstyrelsen.

När en liknande undersökning nyligen gjordes i Storbritannien var grönt den färg som tappade mest i popularitet: minus 30 procent sedan 2013. Där ökade i stället vitt och den gamla 1970-talsfärgen brunt.

Men något säger mig att en Sonomagrön Audi RS5 Coupé kan komma att revolutionera färgvalen i bilbranschen.

Nu lämnar vi dock den yttre skönheten.

Det är som med människor – det är trots allt den inre kvaliteten som räknas.

Jämfört med den första RS5 Coupé, som kom 2010, är det mesta nytt. Den kanske allra största nyheten är omtänket när det gäller motor och växellåda.

Den första versionen hade en maffig V8 och dubbelkopplingslåda.

Nu har Audi kapat bort två cylindrar och i stället tillfört två turboaggregat – och kraften överförs via den (av mig) ständigt hyllade, åttaväxlade automatlådan från ZF.

Bantad 60 kilo

Volymen på den nya V6-motorn är 2,9 liter, den har samma effekt (450 hk) som den gamla V8-an, men hela 40 procent bättre vridmoment – 600 Nm – som dessutom är tillgängligt redan från 1 900 varv.

Viktigare ändå är att förbrukningen är 17 procent lägre. Och den officiella siffran 0,87 liter per mil är faktiskt möjlig att hålla också i verklig körning, i jämn fart på motorväg. Gasar man på kurvig väg, vilket man gärna gör, blir siffran en helt annan.

Ännu viktigare är att den nya motorn är hela 31 kilo lättare än den gamla, vilket förklarar drygt hälften av modellens totala bantning på 60 kilo. En annan förklaring är att karossen är 15 kilo lättare, trots att bilen är 7,4 centimeter längre.

Prestanda är imponerande: 0-100 tar 3,9 sekunder, toppfarten är 280 km/tim.

Stor cab i litet format

Ljuvlig att styra

Men även med vassa motorer har Audi också av mig genom åren kritiserats för att göra bilar som inte är särskilt inspirerande att köra. Styrningen har varit tung och trist, chassiet inte särskilt övertygande.

Men när nya A4 kom häromåret, baserad på MLB-bottenplattan, hade onekligen något hänt. Med femlänkad upphängning både bak och fram och en elektromekanisk styrning hade Audis tekniker hittat ett vinnande recept – och det får full utväxling i nya RS5 Coupé.

Bilen är ljuvlig att styra och exakt som få. Chassiet och fyrhjulsdriften tillåter föraren att flytta gränserna rejält. Fyrhjulsdriften ger i normalläget en kraftfördelning med 40 procent till framhjulen och 60 procent till bakhjulen, vilket medger så kallad sportig körning.

Men det mest överraskande är att bilen är så otroligt komfortabel.

Dock ska jag genast lägga till: i comfortläget. Testbilen var försedd med drive select och i det dynamiska läget blir också RS5 Coupé onödigt stötig, utan att bilen vinner särskilt mycket i körglädje. Jag körde därför mest med komfortchassi, men med styrning och motor i dynamiskt läge.

Då får man det bästa av alla världar.

Själva bilen blir till slut också något av den perfekta mixen. Det finns bilar som är blixtrande snabba, andra som är överdådigt komfortabla, några som är stilrent snygga och en del som är praktiska.

Med Audi RS5 Coupé får du det mesta av det goda. Givetvis är baksätet inget för gängliga personer, men benutrymmet har jämfört med föregångaren ökat med 2,3 centimeter, dels genom det 1,5 centimeter längre axelavståndet, dels genom en omkonstruktion av framsätena.

Bubblar och morrar

Men det verkar som att Audi har lagt ihop alla goda egenskaper också vid prissättningen.

Grundpriset är 813  500 kronor.

Tillvalen på testbilen kostar nästan lika mycket som en A4, i alla fall ett demoex: 284  800 kronor.

Slutnotan för den bil ni ser på bilderna lyder därför på 1  098  300 kronor.

Audi R8 når nya höjder

Onödigt dyrt förefaller navigation med touchknappar vara (34 300 kronor), även om den virtuella skärmen bakom ratten fortfarande är lika fräck som när den kom i TT för några år sedan.

Komfortpaketet är en annan tung post i utrustningslistan (23  100 kronor), liksom de smidda, men oerhört läckra 20-tumsfälgarna (27 900 kronor).

Definitivt värt priset är sportavgasystemet för 10 000 kronor. Vi som lever i det förgångna, och med nostalgiska vibbar i trumhinnorna minns alla fina sugmotorer, har förstås koll också på ljudet från den gamla V8-an.

Vad kan en liten (nåja) turbomotor erbjuda mot det?

Faktum är att V6-an, med hjälp av tekniken, bubblar och morrar på ett riktigt njutbart sätt, och Audi RS5 Coupé är en bil för njutning.

Men också för harmoni, lugn och balans.

Det är nämligen vad grönt står för, åtminstone inom den gamla kinesiska läran feng-shui.