Di Weekend BIL

Biltest: Subaru putsar upp dragloket

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Subaru Forester E-boxer.

Karin Olander

Den uppdaterade Forester har många förtjänster, även om Subarus designteam gått väl försiktigt fram. Men elmotorn som lagts till är mest ett försök till miljöalibi, bilen rullar högst någon kilometer på bara el.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Subaru tycker att det är ett stort kliv när nya Forester nu är märkets första bil med elektrifiering. Men det är i verkligheten ett pyttesteg. Elmotorn som lagts till och gett namnet E-boxer är mest ett försök till miljöalibi. Den skjuter till ett tiotal extra hästkrafter och gör det möjligt att rulla högst någon kilometer på bara el. Förbrukning och utsläpp i övrigt är marginellt lägre än i föregångaren. Foresters starka kort är istället ännu bättre säkerhet med back-autobroms och invändiga kameror i kombination med tidigare styrkor. Det är en praktisk och rymlig bil som har fin dragförmåga och tar sig fram i både lervälling och steniga backar.

En berättigad kritik mot hybrider och laddhybrider är att de har väldigt kort räckvidd på el och att de i själva verket mest körs på bensin, men ändå släpar på extra batterier som gör att bränsleåtgången för förbränningsmotorn ökar. När räckvidden på el är blott 1,5 kilometer, som Subaru uppger, är frågan om det är någon mening alls.

Subaru hävdar bestämt att valet av en ­liten elmotor som ger 17 extra hästkrafter och ett batteri som laddas medan man kör av återvunnen energi är den bästa kompromissen för dem. De talar om en ny era för Subaru. Även om det i praktiken mest handlar om att klara sig utsläppsfritt om man vill ta sig hem tyst på kvällen sista biten.

Framkomlighet högt prioriterat

Bränsleförbrukningen hos föregångaren var 0,69 liter per mil i blandad körning ­enligt den gamla körcykeln NEDC. I samma körcykel landar nya Forester på 0,67 ­liter per mil. Utsläppen har minskat från 160 gram koldioxid per kilometer till 154. I den nya, mer realistiska körcykeln WLTP, är förbrukningen på nya Forester 0,81 liter per mil och utsläppen hela 185 gram kol­dioxid per kilometer.

Båda de vassaste konkurrenterna Toyota Rav-4 Hybrid och Honda CR-V Hybrid AWD, som också är hybrider som inte kräver sladd för att laddas, har mer elektrifiering och lägre utsläpp, men får inte dra lika tungt.

Subaru litar på att deras kundkrets, som tillhör de mest nöjda bilägarna i olika undersökningar, mest bryr sig om Subaruns bästa egenskaper – pålitlighet och framkomlighet. Att dragkapaciteten ligger på höga 1 870 kilo är viktigt eftersom bilen är populär inte minst bland hästägare.

FAKTA
Subaru Forester E-boxer

Pris: från 374 900 kronor.

Motor: Bensin, boxermotor, 4 cyl, 2 liter, 150 hk, 194 Nm och elmotor 17 hk, 65 Nm, batteri 13,5 kW.

Förbrukning: 0,81 liter per mil i blandad körning (WLTP).

Utsläpp av koldioxid: 185 gram koldioxid per kilometer.

Prestanda: 0–100 på 11,8 sekun­der, toppfart 188 km/tim.

Tjänstevikt: 1 727 kilo med lägsta utrustningsnivån.

Totalvikt: 2 185 kg.

Längd x bredd x höjd: 463 x 182 x 173 cm.

Bagage­utrymme: 509 liter.

Poäng:

Köregenskaper: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 5

Bilkänsla: 3

Totalt: 19

VISA MER
Försiktig ansiktslyftning

Subaru säljer globalt runt en miljon bilar per år och alla är fyrhjulsdrivna vilket gör det till märket som säljer flest fyrhjulsdrivna bilar i världen. Fyrhjulsdriften har utvecklats och förfinats sedan 1972. Det ­japanska märket håller också fast vid sin boxermotor, men har slutat med diesel­varianten. I Sverige är Subaru relativt små med en försäljning i fjol på strax under 5 000 bilar. Forester är tredje populärast efter kombin Outback och den kompakta suven XV.

Den stora suven Forester gjorde debut 1997 och kommer nu i sin femte generation. Designteamet har varit mycket försiktigt. Syftet har heller inte varit att förändra. Modellen ska se likadan ut som föregångaren enligt Subaruledningen eftersom kunderna vill ha det så. Men utöver utseendet är det mycket som är nytt.

Nya Toyota Rav 4 – en förfinad familjefavorit

Bilen bygger liksom Impreza och XV på den nya plattformen, axelavståndet har ökats och bilen har fått en 30 millimeter längre hjulbas vilket gör att de redan generösa utrymmena är ännu större. Baksätet har fantastiskt benutrymme. Bagaget har blivit bredare och för den som tycker att det är viktigt så går en golfbag numera in på bredden. Bakluckan stängs också snabbare elektroniskt. Att det är en bil för aktiva personer visas också av att trösklarna till bakdörrarna formats så att de är bra att stå på om man behöver fixa med last på taket.

Karossen är styvare för att förbättra ­säkerheten och det finns flera nya finesser som också höjer Foresters säkerhetsnivå. Subaru har tagit efter Volvo Cars och lanserar en nollvision som säger att ingen ska förolyckas i en Subaru 2023. Visserligen tre år längre tidsperspektiv än Volvos vision men ändå ett mål som visar Subarus prioriteringar.

Ouppmärksamma förare varnas

På en provbana utanför Wien i Österrike, där Subaru har bjudit in till testkörning, får vi pröva den pålitliga autobromsen. Även antispinn och antisladdsystem gör sitt jobb på vattenhalt underlag. Nytt är att Forester har autobroms även när man backar. Det är standard i de tre högre utrustningsnivåerna Ridge, Active och Summit men inte i instegsmodellen Base. Subarus Eye-sightsystem med autobroms, adaptiv farthållare, linjevarnare och körfältshjälpsystem är dock standard i alla bilar.

Invändiga kameror kontrollerar att föraren har ögonen på vägen. Tittar man bort för länge börjar det blinka och tjuta som varning. Kamerorna används också för att känna igen ansiktet på föraren så att man får sina egna inställningar på stolen, ratten och speglarna varje gång man sätter sig.

Invändigt är det väl många reglage och skärmar, en rensning hade varit bra.

XC40 T5 Twin Engine: Prisad minsting laddar om

Nya Forester har blivit lite piggare än sin föregångare, men den är ändå ganska sävlig i sin acceleration. Samtidigt känns den trygg och rejäl och tar kurvorna säkert.

Vi kör en terrängbana där bilen får bekänna färg och den klarar galant alla utmaningar. Sikten är god runt om. Fyrhjulsdriften är fenomenal och även med ett hjul i luften i en grusbacke tar den sig framåt utan att det känns otäckt. Att rulla fram genom ett vattenfyllt lerhål går utmärkt.

Nya Forester börjar säljas i höst och ­Subaru räknar med att den nya drivlinan E-boxer ska locka även om bilen har hostat upp sig i pris. Grundversionen börjar på 374 900 kronor jämfört med den gamla som började på 309 000 kronor och toppversionen drar i väg till nära 450 000 kronor. Sam­tidigt är det inte en bil som samlar statuspoäng. Det är inte ens säkert att grannarna ser att du har bytt.