Di Weekend BIL

Biltest: Hatten av för BMW Z4

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nya BMW Z4 är en trevlig bekantskap som är större och vassare än sin föregångare.

Carl-Johan Lejland

BMW Z4 har ibland fått kritik för att vara för städad. Det stämmer inte längre. Med bättre vridstyvhet och förbättrade vägegenskaper är den nya generationen mer av en riktig sportbil.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

En vanlig missuppfattning är att det ska vara fint väder för att köra cabriolet. Så är det inte alls. Det är lika härligt att möta mindre insmickrande väder när man kör utan tak. Med vinterjacka och mössa, och stolsvärmen på, går det till och med stå ut med svensk vinter. Nu är det inte riktigt så illa i Portugal, dit Di Weekend tagit sig för att köra BMW:s nya Z4. Men vädret längs ­Atlantkusten slår om fort mellan regn, dimma, sol och sedan regn igen. Efter ett par skurar ger jag upp och trycker på knappen. Tio sekunder senare är tygtaket på plats igen.

Tidigare upplaga av Z4 har ibland kritiserats för att vara för städad och därmed bäst lämpad för lugnare söndagsutflykter. Det är annorlunda nu. Den nya generationen är mer av en riktig sportbil med väsentligt bättre vridstyvhet och förbättrade vägegenskaper.

Det gäller särskilt i den här versionen, M40i, som har en härlig rak sexa på 3 ­liter och 340 hästkrafter. 0–100 går på 4,5 sekunder och motorn och den åttastegade ­automatlådan spelar mycket fint tillsammans.

Z4 har blivit både längre och bredare. Ändå har vikten minskats. Det gör att bilen fortfarande känns nätt och väldigt behändig att hantera i svängarna. Att viktfördelningen är 50–50 är en annan detalj som ger extra bra känsla bakom ratten. Karaktären är härligt tillåtande och bakvagnen rör gärna på sig när man ger full gas. Det är enkelt att hitta rätt som förare och den låga sittpositionen ger en bra känsla av kontakt med asfalten.

Aggressivare framtoning

Som alltid när det gäller en cabriolet beror mycket av ljudnivån i bilen på hur väl taket är isolerat. Här har BMW:s utvecklings­arbete burit frukt, för med taket på är ljudmiljön klart rimlig även i höga hastigheter. Men det är inte miltröskande på motorväg som är cabrioletens främsta gren. Det är på små sköna vägar i lägre hastigheter som man bäst avnjuter både bilen och omgivningarna. Det är också då man kan njuta av ljudet från motorn.

FAKTA
BMW Z4

Pris: 634 900 kronor.

Motor: ­Bensin, ­effekt 340 hk, vridmoment 500 Nm.

Förbrukning: 0,74 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 168 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 4,6 sekun­der, toppfart 250 km/tim.

Tjänstevikt: 1 610 kilo.

Längd x bredd x höjd: 432 x 186 x 130 cm.

Bagage­utrymme: 281 liter.

Köregenskaper: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Total poäng: 19

VISA MER

Exteriört är den nya versionen aggressivare med skarpare linjer. Interiört är det städat och rent, med helt digitala mätare framför föraren och en liggande pekskärm i mitten. BMW går dock inte hela vägen mot och pek och klick och deltar inte i ”störst skärm vinner”-tävlingen. I mittkonsolen finns fortfarande knappar för de viktigaste och vanligaste funktionerna. BMW meddelar även att Z4 kommer att uppdateras via mjukvara som skickas ut över ­nätet vid behov. En annan finess är att man kan använda mobilen som nyckel.

När det gäller aktiv säkerhet är autobroms standard och som tillval finns i princip alla system man kan tänka sig på en bil i dag, som adaptiv farthållare med kökörningshjälp, skyltavläsning, backkamera samt för första gången i en roadster även en head-up display i rutan framför föraren.

Lysande racer skiftar till grönt Räknar med försäljningslyft

BMW räknar med att den nya generationen kommer att sälja i större volymer än föregångarna, och det finns absolut faktorer som talar för att Magna Steyrs fabrik i Österrike kommer att ha fullt upp för att möta efterfrågan, även om en liten cabriolet aldrig kommer bli någon vanlig radhusbil. Särskilt inte som M40i-versionen som Di Weekend har nöjet att köra kostar från 634 900 kronor.

Förutom den här versionen kommer även de mindre effektstarka BMW Z4 sDrive30i och BMW Z4 sDrive20i, med 258 respektive 197 hk, och därmed med lägre pris. Instegsmodellen kostar från 452 900 kronor.

Med mindre vikt talar det mesta för att även motorn på 197 hästkrafter kommer att ge föraren mycket tillbaka, även om sportbilsegenskaperna inte är lika framträdande i det utförandet. En av den mindre fyrcylindriga motorns fördelar är att den bidrar till att bilens totalvikt blir mer än 100 kilo mindre än med den sexcylindriga maskinen.

Samarbete med Toyota

Att nya Z4 är en fin bekantskap är kul, inte bara för BMW-frälsta utan även för Toyota-fans, särskilt för dem som längtat efter en ny Supra. Modellerna har nämligen utvecklats gemensamt som ett resultat av ett samarbete mellan bolagen. Många komponenter är gemensamma och mest troligt är att de byggs sida vid sida i samma fabrik. Som vanligt i sådana här sammanhang talar de samarbetande märkena väldigt gärna om hur stor skillnad det trots allt är mellan bilarna. Och det kan de ju få göra, klart är att om Z4 är bra att köra så kommer även Supra vara det, särskilt som även den senare kommer att finnas med den raka sexan och låda från ZF.

Toyotas bil får vi dock vänta på till nästa år. Då återkommer vi med vilken som är bäst.

Klassens original på lekhumör

Även om bagageutrymmet ökat med 50 procent till 281 liter är vare sig den här ­eller någon annan liten cabriolet på marknaden särskilt praktisk. Men den typen av överväganden kan vi lämna till andra biltyper.

Som produktchefen för Z4, Andreas Ederer, uttrycker det:

”Det här är en bil som ingen egentligen behöver. Det är en bil man vill ha.”