Di Weekend BIL

Bildesign uppåt väggarna

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Är det en bil? Ett mobilt kontor? Ett rullande vardagsrum? Vad sägs om ett fordon som klättrar på väggarna eller en buss med parkkänsla för barn? Studenterna i transportdesign på välrenommerade Designhögskolan i Umeå utmanar synen på mobilitet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Transportdesignprogrammet i Umeå har funnits i snart 25 år och blivit världsberömt. Studenterna jobbar nära industrin. De flesta praktiserar på biljättarnas designavdelningar och merparten av examensjobben görs i samarbete med branschen.

I år kommer examenseleverna från åtta länder – Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Ungern, Italien, Sydkorea och Kina.

De har samarbetat bland annat med BMW, Volvo Cars, Volvo Trucks, ­kinesiska bilföretaget Changan och kinesiska telekomjätten Huawei.

”Med fler kinesiska studenter har vi också fått in fler kinesiska partners”, säger kursansvarige Demian Horst.

Grundkriteriet för examensjobben har varit FN:s hållbarhetsmål.

”Uppgiften för en transportdesigner har förändrats. Förut var det mer design av hårdvaran, hur själva fordonet skulle se ut. Nu måste man tänka på transporter i ett bredare perspektiv och ta med upplevelsen”, säger Demian Horst, ursprungligen från Brasilien som själv var student på programmet 2001–2003. Efter jobb på bland annat Volvo Trucks och General Motors är han sedan 2009 kursansvarig.

Studenterna har stor frihet, men det ska inte vara rena fantasiverk.

”Produkterna är futuristiska, men de ska vara trovärdiga koncept”, säger Demian Horst.

Bland examensjobben finns tankar både för att klara trafikproblemen i växande storstäder och hur människor enklare ska kunna komma ut i naturen. Det finns också idéer kring självkörande godstransporter och en mer lättillgänglig motorcykel.

Två svenska studenter, Axel Charpentier och Simon Turac, har gjort varianter av vertikala fordon. De ska ta sig upp för väggarna genom magnetisk levitation som används för tåg. Skyskrapor binds samman med passager på flera nivåer högt upp för att frigöra plats på gatorna. Snabba förflyttningar mellan byggnaderna med utsikt, men knappast något för den höjdrädde.

”Vi vill få bort flaskhalsarna som skapas när människor måste åka hiss upp och ner för att ta sig någonstans. Personligen tycker jag det vore fantastiskt att se staden från ovan i stället för att titta upp från en taxi på gatan”, säger Axel Charpentier.

Volvo rullar in i framtiden Samarbete med Volvo Cars

26-åriga Wenting Xu är uppvuxen i mångmiljonstaden Tianjin i Kina och har i sitt designprojekt ­utgått från barnens behov. ­Resultatet är en självkörande skolbuss där barnen sitter runt en pelare som simulerar ett träd.

”Jag vill skapa en koppling till naturen även om transporterna sker i städerna. För många finns inte naturen så nära som i Umeå. Där jag växte upp fanns det inte mycket grönska”, säger Wenting Xu, som har gjort sitt examensarbete i samarbete med Volvo Cars. Det har fått namnet Volvo Whisper.

Hela bilindustrin genomgår en omvälvande förändring med en utveckling mot elektrifiering och autonom körning som skapar helt nya möjligheter för formgivning. Ingen skrymmande förbrännings­motor att ta hänsyn till, och när fordonet kör av sig självt kan utrymmet för passagerarna se helt annorlunda ut än i dag.

Italienaren Simon Kafmann, som gjort sitt examensarbete i samarbete med BMW, utmanar hela idén om hur en bil ska se ut. Han fick inspiration när han läste om en studie från Japan där människor bokade ­bilar från delningstjänster, men utan att köra.

”De ville bara ha ett privat utrymme för att läsa, sova eller äta. Det kostade nästan ingenting heller eftersom man tog betalt för körsträckan”, säger han.

Resultatet av hans tankar har blivit en rullande glasbur som är på den högsta självkörande nivån. Passagerarna bara åker med. Glasväggarna kan ändras så att det inte går att se in.

”Det är inte en bil utan ett mobilt utrymme som man kan använda till vad man vill. Tänk bara under coronakrisen hur många som skulle ha velat komma bort från hemmets väggar. Har man det som kontor går det att byta utsikt varje dag”, säger Simon Kafmann.

Landsvägsracer med stjärnstatus

Han har gjort sitt examensjobb Ispace ihop med BMW. När coronapandemin slog till fick han lämna designavdelningen i München och åka till sin hemstad Bolzano i norra Italien. Där gjorde han färdigt allt i sin bostad när samhället runt omkring honom var nedstängt.

”Det har fungerat, men det är klart att jag har saknat personlig kontakt. Varje vecka har jag haft en timma Zoom-samtal med BMW för handledning”, säger han.

Försiktiga bilföretag

Slutpresentationen av de färdiga examensjobben blev heller inte som vanligt. Det brukar vara ett tillfälle när representanter från fordons- och teknikföretag kommer till Umeå och letar talanger, men i år fick allt göras digitalt. Vanligtvis sugs studenterna snabbt upp. Coronavåren 2020 är annorlunda. Pandemin har inneburit minskad försäljning och många biltillverkare gör nedskärningar.

”Vanligtvis har hälften jobb före examen och resten inom sex månader. Det är svårare för studenterna att få jobb i år. Bil­företagen rekryterar inte på samma sätt som förut”, säger Demian Horst.