Di Weekend BIL

Bentleys nya fartmonster – en mjukis

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den senaste generationen i förgrunden, med bibehållen estetik från 2003-års bil. Längst bak i ledet, den vackra Bentley R Type Continental från 1953.

Carl-Johan Lejland

Bentley Continental GT hör till kategorin drömbilar. Med kraftig motor, härliga kör­egenskaper och utmärkt komfort är den ett nöje att köra. Frågan är om inte Bentley gör den här biltypen bäst av alla.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Bentley Continental GT är den brittiska lyxbilstillverkarens volymmodell. Om man nu kan prata om en Bentley som en volymmodell. Men sedan introduktionen 2003 har det faktiskt sålts fler än 70 000 bilar. Inte illa alls, med tanke på vilket segment bilen tillhör. Lyxiga så kallade GT-bilar (grand ­tourer) hör inte till bilbranschens stor­säljare direkt.

Med modellen ­följer en intressant historia, hantverks­kunnande i tillverkningen och en fantastisk körupplevelse.

Tanken med en GT är inte att man ska ta sig så snabbt som möjligt mellan punkt a och b. Man ska förflytta sig med stil och klass, och ha roligt på vägen. Själva grund­ idén är att kombinera sport och lyx på ­ bästa sätt. När Di Weekend testar nya Continental GT på alpvägarna mellan Österrike och Italien konstaterar vi snabbt att modellen uppfyller de högt ställda kraven.

Passet över Grossglockner är stängt på grund av uselt väder, men när vi vänder om hittar vi snabbt andra lika fina vägar längs snöklädda berg på väg till Italien.

Garanterat rolig körning

En av bilens absoluta höjdpunkter finns under den massiva motorhuven. Med en 6-­liters 12-cylindrig monstermaskin på 626 hästkrafter är det i princip omöjligt att inte ha roligt bakom ratten. Accelerationen är otrolig, om det så är mellan 0–100 km/tim eller mellan 150 till 250 km/tim. Det suger rejält i magen när man trycker gasen i botten.

Det fina är att det ändå inte är någon chockartad upplevelse. Det går fort men mjukt och man har hela tiden kraften under gaspedalen, utan att det blir ryckigt.

FAKTA
Bentley Continental GT

Pris: Från cirka 2,3 miljoner kronor.

Motor: W12, 6 liter, effekt 626 hk, vridmoment 900 Nm.

Förbrukning: 1,22 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 278 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 3,7 sekunder, toppfart 333 km/tim.

Tjänstevikt: 2245 kilo.

Längd x bredd x höjd: 485 x 219 x 141 cm.

Bagage­utrymme: 358 liter.

Köregenskaper: 5

Komfort: 5

Ekonomi: 2

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 5

Total poäng: 21

VISA MER

Faktum är att förbrukningen inte är så farlig heller, om man kör snällt. Med hjälp av cylinderavstängning hålls bensintörsten ganska bra i schack. På en sträcka lyckas vi till och med köra snålare än den angivna siffran på 1,22 liter per mil. Men det ­krävde koncentration.

För miljösamvetet är det här ingen bra bil. Men elektrifieringen är på gång även hos Bentley och företagets nye vd Adrian Hallmark, som kommer från Jaguar Land Rover, berättar att senast 2025 ska varje modell gå att få i hybridversion. Exakt när det är dags för GT-hybriden avslöjar han dock inte.

70-åring på lekhumör Fjädringshjälp från Porsche

Längs vår väg i Alperna är underlaget ­rejält blött vilket gör att fyrhjulsdriften känns ­extra välkommen. Trots provokationer i kurvorna släpper inte greppet. Av de olika körlägena upplevs normalläget, som för ­enkelhets skull kallas ”Bentley” på knappen, som det mest välavvägda mellan ­motorvrål och mjuk komfort.

En del av förklaringen till att nya GT är så bekväm att åka i är den nya luftfjädringen. Bentley har haft hjälp av Volkswagensyskonet Porsche och det finns absolut likheter mellan Continental och Panamera. Det är ingen nackdel, eftersom Porsches ”familjebil” också är en av världens bästa långfärdsbilar.

Andy Unsworth, Bentleys chef för ­chassi och kördynamik, berättar om ett givande utbyte med Porsches ingenjörer och experter, och om att det är en stor fördel att kunna dra nytta av koncernens storlek när det gäller utveckling av nya komponenter. Den nya luftfjädringen rymmer exempelvis 60 procent mer luft och det aktiva chassiet gör att bilen kränger minimalt i kurvorna.

Exteriört kan man inte påstå att biltillverkaren har tagit ut svängarna i designen jämfört med tidigare versioner. Mycket av det som utmärkte bilen från 2003 finns kvar även i 2018-års bil. Från sidan kan man dock se att överhänget fram har kortats avsevärt medan överhänget bak blivit något längre. Linjerna längs sidan har förstärkts och bakpartiet har vässats. Sammantaget gör det att bilen har fått bättre proportioner och ett mer atletiskt utseende.

Prislappen på en bit över 2 miljoner kronor är mest att betrakta som ett riktmärke. För det finns så klart alla möjligheter till egna anpassningar och tillval. I listan finns exempelvis den fina roterande skärmen som kostar drygt 47 000 kronor. Ungefär lika mycket kostar den välljudande hifi-­anläggningen från Bang & Olufsen. Som ni förstår kan bilens pris lätt sticka i väg med några hundratusen kronor.

En roterande skärm är en fin finess. Den stora skärmen som visar navigering och ­annan information kan faktiskt trollas bort genom en knapptryckning. Då får man en vanlig panel av ädelträ att titta på istället. ”Digital avgiftning” säger någon, och det ligger något i det, det är skönt att slippa en stor skärm ibland.

Majestätiskt tyst i Rolls-Royces toppmodell Nedtonad framtoning en fördel

Ska man hitta något att klaga på i inte­riören så ska det sägas att en del knappar och vred inte har den där tyngden man vill ha. Och den som kör en VW Passat kommer att ­känna igen döda-vinkel-varnaren i backspegeln. Den ser ut att vara exakt likadan och plockad från koncernens lagerhylla. Dessutom skymmer a-stolpen sikten vid tvära vänstersvängar. Det är dock detaljer som inte förtar helhetsintrycket.

Så är det här världens bästa GT? Det är svårt att säga, särskilt om priset ska vara med i bedömningen. Det handlar så klart om plånbok, tycke och smak, men nog bör Continental GT ligga bra till hos de flesta.

Bilens ganska försiktiga design gör ­också att man kan passera utan att bli utstirrad på samma sätt som man blir i exempelvis en Rolls-Royce. Det här är brittisk lyx för den som vill köra något mer ­inkognito.