Hoppa till innehållet

Lyx för tweedfantaster – prislapp 2,6 miljoner

Det är svårt att göra Bentley Continental GT bättre än vad den redan är. Men bort med taket och så var det avklarat. I supersportbilar som trivs bäst på bana är det svårt att se poängen med att kunna åka ­öppet. Men i en glidarbil som i Continental GTC adderar möjligheten att bli utsatt för väder och vind bara mervärde. 

Foto: Carl-Johan Lejland
Innehåll från MazdaAnnons

Har toppmodellen som tjänstebil: ”Efter 20 minuter var jag såld”

Bosse Holmquist pushar kollegor och kompisar till att också skaffa en Mazda.
Bosse Holmquist pushar kollegor och kompisar till att också skaffa en Mazda.

Som säljare med hundratusentals mil på vägarna vet Bosse Holmquist vad han behöver för att trivas med en bil.

I Mazdas toppmodell, laddhybriden CX-60, har han funnit allt och lite till.

– Den har ett lågt förmånsvärde och är både rolig och bekväm att köra, säger han.

EXTERN LÄNK: Skräddarsy din Mazda CX-60 direkt här

Bosse Holmquist kör nästan 5000 mil per år i tjänsten som säljare i gummibranschen. Han har också ett stort bilintresse och ställer därmed höga krav på komfort, utseende och körglädje. När han fick testa Mazdas SUV CX-60 för första gången trodde han inte sina ögon.

– För att vara ärlig trodde jag aldrig att jag skulle hamna i en Mazda. Jag har kört europeiska bilar i premiumsegmentet tidigare, men säljaren jag brukar vända mig till, tipsade om CX-60. Nu pushar jag kollegor och kompisar till att skaffa en, säger Bosse Holmquist.

Han fick bilen två veckor efter att han beställde den, i september 2023. Det har varit kärlek sedan första rattgreppet.

– Jag har kört 1500 mil med honom och jag är supernöjd. Mazda gör verkligen bra grejer.

Bosse Holmquist hade tittat på bilar som kostade runt 9 000 kr i månaden i förmånsvärde. När säljaren Magnus Flink ringde och berättade att de hade en fullutrustad, svart Mazda CX-60 med ett förmånsvärde på cirka 6 000 kr i månaden slog Bosse Holmquist till.

– Den här rackaren uppfyller alla kriterier. Jag föll för att den är snygg, högre och har power vilket är bra när man kör om. Det var inte direkt svårt att övertyga mig.

Mazda CX-60 är en laddhybrid med 63 km räckvidd enligt WLTP. Beräknad förbrukning är 1,5 liter per 100 km. Den låga fordonsskatten och möjligheten att köra på el i kombination med ett reducerat förmånsvärde från 2 957 kr i månaden gör exklusiva Mazda CX-60 till en bra deal för tjänsteföraren.

– Det känns skönt att ha sparat flera hundra tusen kronor jämfört med likvärdiga modeller från andra märken.

Bosse Holmquists alla mil på vägarna har fått honom att förstå exakt vad han behöver för att kunna ta sig till kundmöten på bästa sätt. I hans fall är fyrhjulsdrift ett måste.

– Jag är inne på dåliga vägar hos bönder och tittar på traktorer. Fyrhjulsdriften på CX-60 är grym. Den går bara rätt fram när man gasar och är mer bakhjulsdriven än framhjulsdriven vid fyrhjulsdrift vilket gör den lättare att hantera när den sladdar. I dåligt fäste vid exempelvis snömodd kan jag styra upp honom utan problem, säger han.

Andra fördelar som Bosse Holmquist lyfter med bilen är komforten, motorstyrkan, det väl tilltagna lastutrymmet och den rymliga kupén. Han nämner också dragvikten på 2500 kg, som är ovanligt hög för att vara laddhybrid.

– För mig är det viktigt med bra dragkapacitet, då jag håller på med släp en del.

Bosse Homquist har överhuvudtaget svårt att komma på negativa saker med bilen.

– Efter 1500 mil trodde jag att jag skulle ha hittat grejer som var mindre bra. Det enda jag kan sakna lite är att det inte går att få stöd för låren. Men det har inte inneburit några problem ens under de längsta resorna på 50 mil, utan jag sitter jättebra och med högsta komfort.

Alla mil på vägarna bekräftar alltså det första intrycket han fick av CX-60.

– Efter 20 minuter var jag såld. Bra för omkörningar, tyst och hög kvalitet på allt. Jag råder alla att prova.

EXTERN LÄNK: Mer om Mazda CX-60 – se erbjudandet här 

 

Mer från Mazda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mazda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera