Di Weekend BIL

Bentley Continental GTC – lyx för tweedfantaster

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bentley Continental GT Coupé är förstås utmärkt. Men cabrioleten är ännu bättre. Särskilt med den massiva 6-liters dubbelturbon.

Carl-Johan Lejland

Det är svårt att göra Bentley Continental GT bättre än vad den redan är. Men bort med taket och så var det avklarat. I supersportbilar som trivs bäst på bana är det svårt att se poängen med att kunna åka ­öppet. Men i en glidarbil som i Continental GTC adderar möjligheten att bli utsatt för väder och vind bara mervärde.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Utan tak blir det visserligen en hel del turbulens och väsen i kupén, men bara tills dess att vindavvisaren monteras. Då sjunker pulsen igen och det går att prata om ­livet utan att höja rösten i framsätet.

Vindavvisaren gör å andra sidan bak­sätet obrukbart, men det gör nu inte så mycket eftersom Continental GTC egentligen är en bil för två, inte för fyra.

Skulle du mot förmodan vilja köra med taket på tar det 19 sekunder innan det är på plats igen. Med suffletten på är det imponerande lugnt i kupén, även om det inte är riktigt lika tyst som i coupé-versionen. Skillnaderna är dock små, och i jämförelse med ”vanliga” bilar är det fortfarande dämpat på ett sätt man sällan upplever.

Vanlig gaffel gör jobbet

Detaljarbetet är som vanligt imponerande. Jag har besökt fabriken i Crewe och sett hur sömmar och trä handarbetas till perfektion. De små stygnen på ratten är till exempel handsydda, och avstånden mellan dem uppmätta med något så vardagligt som en gaffel. Enligt Bentleys personal har man försökt med moderna specialverktyg, men kommit fram till att den gamla gaffeln gör jobbet minst lika bra.

Interiören är blänkande, med gott om spakar i krom. Så ska det se ut i en Bentley, även om det ibland kan kännas som ett överdrivet tjat om att det minsann är en lyxbil. Den som inte gillar bling-bling i bilen får lägga in en specialbeställning, för som vanligt kan det mesta anpassas efter ­kundernas önskemål. Om ingen av de 17 olika färgerna, med namn som Onyx och Beluga, inte passar dig kan du blanda din egen. Eller vill du ha suffletten i tweed? Inga problem.

Precis som i coupé-versionen kan man med en knapptryckning trolla bort den 12,3-tum stora pekskärmen. Den roterar då in i instrumentpanelen och ersätts av tre analoga visare, en för yttertemperatur, en kompass och en kronometer. Ett tredje ­alternativ är helt enkelt en lugn slät trä­panel. Di Weekend föredrar det sist­nämnda alternativet, vem vill sitta och glo på en skärm när man kör en sådan här bil?

FAKTA
Bentley Continental GTC

Pris: Från 2,6 miljoner kronor.

Motor: Bensin, 12 cyl, 6 liter, 635 hk, 900 Nm.

Förbrukning: 1,4 liter/mil (WLTP).

Utsläpp av koldioxid: 317 gram/km (WLTP).

Prestanda: 0–100 på 3,8 sekun­der, toppfart 333 km/tim.

Tjänstevikt: 2 414 kilo.

Längd x bredd x höjd: 485 x 219 x 140 cm.

Bagage­utrymme: 235 liter.

Poäng:

Köregenskaper: 5

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 5

Total poäng: 21

VISA MER
0–100 på 3,8 sekunder

Exteriört är det omöjligt att inte lägga ­märke till den glittrande jättegrillen och de stora 21-tumshjulen. Linjerna är bekanta från tidigare Continental och Bentley ska ha beröm för att mekanismen som fäller ­taket inte förstör de rena linjerna.

För att du inte ska frysa i nyckfullt svenskt väder finns värme i säten, armstöd, ratt och vid nacken. Blir det för varmt ventileras ­sätena effektivt och om du gasar på fläktar det skönt. 0–100 km/tim går nämligen på 3,8 sekunder och toppfarten ligger på 333 km/tim.

Rolls-Royce Cullinan: överdådig lyx i högform

Bilens storlek och tyngd gör att den trivs bäst på lite större vägar där den får sträcka ut. Körläget som är förinställt heter för enkelhetens skull ”Bentley” och är väl anpassat för de flesta situationer. I sportläget vrålar den stora motorn till och den åttastegade automatlådan, som tar hand om vridmomentet på hela 900 Nm, blir kvickare.

Att märket hör hemma inom Volkswagenkoncernen gör att ingenjörer från Bentley och Porsche samarbetat i utvecklingen av flera viktiga delar, som till exempel växel­lådan. Luftfjädringen och stabilitetssystemet gör att bilens karaktär kan ändras från mjuk och bekväm till betydligt hårdare och sportigare. Fyrhjulsdriften är välkommen, med tanke på all kraft i bilen, och fördelningen av vridmomentet sker automatiskt beroende på underlaget och körsituationen. Styrningen är snabb och exakt, trots att bilen väger mer än 2 400 kilo.

Inte särskilt miljövänlig

Continental GTC säljs i två versioner, en med en V8 och en med den stora 12:an på 6 liter. Di Weekend kör den senare varianten. Det finns få, om några, rationella argument för att välja den jättelika motorn.

Den känns bara bättre, och det är på ­känslor 100-årsjubilerande Bentley spelar.

Att åka omkring i en bil med en 12-cylinders dubbelturbo med 635 hästkrafter är lika miljövänligt som det låter – inte alls med andra ord. Särskilt inte om föraren är aktiv på gaspedalen och låter bilen skjuta i väg. Det är svårt att låta bli, och känslan är att kraften aldrig tar slut.

Visst kan man klimatskälla på världens stora lyxmaskiner. Å andra sidan körs de oftast få mil och tillverkas i globala volymer om enbart några tusental. Dessutom är elektrifieringen på gång även i det här segmentet. Inom sex år ska exempelvis varje Bentleymodell finnas i en hybridversion.

Lyxig jätte hänger inte med i klimatracet

Dessutom går Bentley Continental GTC faktiskt att köra hyggligt snålt och miljövänligt. I jämn takt på motorväg är bilen inte det bensinslukande monster man kan tro. Det går att hålla sig drygt litern per mil, i paritet med många beskedligare bensinsuvar av i dag. Bilen har stopp-start-funktion, frirullning och cylinderavstängning.

Den svenska marknaden kommer att få cirka 15 bilar i tilldelning och köpare får vara beredda att betala från 2,6 miljoner kronor.

Att hitta svagheter i bilar i den här prisklassen är svårt. Det som får avgöra valet mellan Bentley och Rolls-Royce, som länge tillverkades sida vid sida i samma fabrik, får bli smak och känsla.