Di Weekend BIL

Bäst i världen på rallycross

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

MOTORFAMILJEN. Kenneth, Kevin, Susann och Timmy Hansen.

Familjen Hansen är bäst i världen på rallycross. Kenneth och Susann Hansen har i 30 år rattat sitt eget tävlingsteam genom ­sportsliga utmaningar och ekonomiska prövningar. Nu följer sönerna Kevin och Timmy i föräldrarnas mästarspår och ­laddar för nästa historiska steg – när rallycrossen ska bli elektrisk.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Mer motorsportfamilj än familjen Hansen i västgötska Götene går det inte att bli. De fyra familjemedlemmarna har rallycross både som levebröd och största intresse. Två generationers mästare i dubbel bemärkelse är unikt. I fjol vann Timmy Hansen förar-VM, lillebror Kevin Hansen tog VM-brons och tillsammans vann Team Hansen också team-VM.

Hela teamet hyllades på den stora internationella motorsportgalan i Louvren i ­Paris och fick stjärnprydda statyetter. De står i entrén till det kombinerade kontoret och verkstaden i Götene, där företaget har sin bas.

”Ibland får man nypa sig i armen för att förstå att det är sant. Både det jag gjorde och att det går så bra för grabbarna”, säger Kenneth Hansen när Di Weekend hälsar på.

Han dominerade rallycrossbanorna på ett ofattbart sätt under två decennier. ­Mellan 1989 och 2008 vann han EM, som då var den största tävlingen i världen, hela 14 gånger. 2011 la han av med tävlandet, men fortsatte att driva sitt företag och tävlingsteam ihop med frun Susann Hansen. Sönerna har på senare tid tagit en allt ­större roll.

Susann Hansen har också sin egen ­imponerande meritlista. Hon är den enda kvinnan som har vunnit en internationell titel i rallycross. Föga förvånande träffades paret på en tävling.

FAKTA
Rallycross

Körs med specialombyggda bilar på en bana som är 1 000–1 200 meter med en asfalterad startsträcka och sedan omväxlande grus och asfalt.

Fem bilar per lopp i kvalheaten, sex bilar i finalerna.

Förarna kör fyra varv i kvalen och sex i finalerna.

Acceleration 0–100 kilometer i timmen på två sekunder.

Hastigheterna upp till cirka 200 kilometer i timmen.

Första rallycrosstävlingen i Sverige hölls i Hedemora 1971.

VM har tio deltävlingar: Spanien, Portugal, Norge, Sverige, Tyskland, Frankrike, Lettland, Belgien, Abu Dhabi, ­Syd­afrika.

Den svenska VM-deltävlingen körs i värmländska Höljes.

VISA MER
FAKTA
Kenneth Hansen Motorsport

Företaget grundades i april 1990.

Bedriver motorsport, tillverkning och handel med bilar och biltillbehör.

Omsättning 2019: 19,8 Mkr

Resultat efter finansiella poster: 273 000 kronor.

VISA MER
FAKTA
Rallycrossfamiljen

Kevin Hansen

Ålder: Fyller 22 år den 28 maj.

Bor: Lidköping med sambon Nicolina ­Fredriksson.

Tävlingsbil: Peugeot 208 WRX.

Privatbil: Peugeot 308 GT.

Bästa tävlingsresultat: Trea i VM och etta i team-VM 2019.

Timmy Hansen

Ålder: Fyller 28 år den 21 maj.

Bor: Utanför Götene med frun Emma och sonen Sam, 2 år

Tävlingsbil: Peugeot 208 WRX.

Privatbil: Peugeot 3008.

Bästa tävlingsresultat: Etta i VM och etta i team-VM 2019.

Kenneth Hansen

Ålder: 59 år. Bor: Källby.

Tävlingsbilar i urval: Volvo Amazon, Ford Sierra Cosworth RS500, Citroën ZX, ­Citroën Xsara, Citroën DS.

Privatbil: Peugeot 5008.

Bästa tävlingsresultat: EM-mästare 14 gånger, SM-mästare tio gånger.

Susann Hansen

Ålder: 53 år. Bor: Källby.

Tävlingsbilar i urval: Volvo 240, Citroën AX.

Privatbil: Peugeot 3008.

Bästa tävlingsresultat: SM- och EM-­mästare 1994.

VISA MER

”Vi behövde inte övertala varandra om att hålla på med biltävlingar. Kenneth hade något alldeles extra så vi kände att vi ­vågade satsa på att starta ett eget tävlingsteam där han skötte skruvandet och jag skötte skrivandet”, säger Susann.

0–100 på två sekunder

I år är det 30 år sedan de startade företaget ihop. Timmy föddes för 28 år sedan och Kevin för 22 år sedan.

När allt hemma har kretsat kring rallycross – fanns det något val för sönerna?

Alla fyra svarar att det inte var en självklarhet att pojkarna också skulle börja med rallycross.

”Det har inte varit något krav eller förväntan från oss. Givetvis har vi stöttat dem på alla sätt, men de har själva fått visa att de vill och att de platsar. Bara för att vi ­älskar dem betyder det inte att de kan köra bil fort”, säger Susann Hansen.

Men det kan de. Accelerationen i en rally­crossbil är galet snabb. 0–100 kilometer i timmen går på två sekunder.

”Rallycross är så mycket adrenalin och fullt fokus. Det gäller att fatta blixtsnabba beslut”, säger Timmy Hansen.

Kevin Hansen lägger till:

”Varje lopp är en urladdning där vi har maxpuls hela tiden.”

Vill vara bäst ihop

Bröderna har ett hemligt vapen som har blivit ökänt på tävlingsbanorna: deras ­samarbete. En klar fördel när sex bilar dundrar in mot samma kurva i 200 kilo­meter i timmen och det gäller att hamna rätt för att inte bli för illa tilltygad. I rallycross är det tillåtet att ”knuffas”, vilket gett sporten dess hårda rykte.

”Det bästa är att ha brorsan intill sig. Vi behöver inte bevisa något för varandra utan siktar på att vara bäst ihop”, säger Kevin.

De har bestämt sig för den inställningen. Egentligen är hela familjen en bunt ­vinnarskallar som inte frivilligt släpper en vinst. Att spela sällskapsspel fungerar inte alls. Då ryker de ihop.

”Det har vi helt slutat med. Jag har fått höra att jag är värst”, säger Susann ­Hansen och skrattar.

I rallycrossen är det annorlunda. Där hjälps hela familjen åt. Susanne fixar allt administrativt och Kenneth coachar i ­lurarna under sönernas race. Teamet i sin helhet med bland annat mekaniker, ingenjörer, service, kommunikation och teamledning består av 20-25 personer.

Bilen kan flyga 50 meter

Insikten att bröderna skulle stötta varandra kom de fram till under en löprunda. Storebror hade med sitt åldersförsprång varit bäst av de två, men lillebror hade kommit ikapp. Med likadana bilar var de jämbördiga.

”Han är verkligen en stor talang. Det är surt att erkänna att lillebror kan slå en, men så är det. Kevin är både min bror och min bäste vän. Vi förstår varandra utan att ­behöva säga något och det har vi stor ­nytta av när vi tävlar”, säger Timmy Hansen.

Bröderna har klarat sig utan skador, trots att de kört in i murar i hög fart, rullat runt och bilen har till och med börjat brinna. Vissa lopp har extrema hopp. Bilen kan ­flyga 50 meter, mellan två brofästen och över ett 35 meters gap. När det gäller ­privat bilkörning går det däremot lugnt till, ­hävdar de.

Exklusivt boende: Möbelfrossa på godset

”Jag är riktigt bra på ecodriving”, ­säger Kevin Hansen.

Vem kör när hela familjen är med?

”Det är oftast jag”, konstaterar ­Kenneth Hansen och övriga tre mumlar något om att det är bäst så.

”Annars skulle han ha för mycket åsikter”, säger den äldste sonen.

Förra helgen skulle hela familjen ha ­varit i Barcelona för säsongens första race, men coronavirusets framfart har inne­burit att hela tävlingskalendern för­ändrats.

”Det blir virtuella race i stället, men vi hoppas att de riktiga tävlingarna kan ­hållas senare”, säger Timmy och visar simu­latorn med racingstol och dataskärm där bröderna också har mycket av sin träning.

”Vi kan inte träna i tävlingsbilarna ­förrän nära in på racet, eftersom vi ­måste spara på grejerna. En motor kostar runt 1 miljon kronor och vi får bara byta ­motor en gång under säsongen”, säger Kevin.

Hanterar ekonomisk osäkerhet

I verkstaden står tävlingsbilarna upp­ställda. Peugeot 208 är grunden, men de är helt ombyggda för att bli så snabba och tåliga som krävs i rallycross. Team ­Hansen har genom åren skapat sig ett namn som konstruktör av rallycrossbilar och sålt 30–40 ombyggda bilar.

”Det tävlas i många Hansenbilar runt om i Europa”, säger Kenneth Hansen.

Företaget har haft både upp- och nedgångar, men hela tiden sett till att ha ­sunda finanser.

”Vi har inte gjort något som vi inte har råd med. Det jobbiga är att vi lever i ettårscykler med förnyade kontrakt varje år. Det är påfrestande, men vi har lärt oss att hantera osäkerheten”, säger Susann ­Hansen.

Inför fjolårets säsong såg det dock ­riktigt mörkt ut. Franska Peugeot som stöttat Team Hansen drog sig plötsligt ur rallycrossen.

”Vi stod helt ensamma och kände först att det var kört. Men så bestämde vi oss för att försöka. Och det gick hela vägen till VM-toppen”, säger Kenneth Hansen och berättar stolt att de också valdes till Årets företagare i Götene kommun förra året.

I fjol var han även med i SVT:s Mästarnas mästare som sänds nu under våren. Där kämpade han mot bland andra fotbollsspelaren Kim Källström och slalom­åkaren Frida Hansdotter. Kenneth ­Hansen, som fyller 60 år i september, ­räckte inte till fysiskt utan fick se sig besegrad och var först att åka ut.

”Det kändes som om jag hade tvåhjulsdrift när de andra hade fyrhjulsdrift”, ­säger han.

Rosenqvist redo för race

”Men det var fantastiskt roligt att vara med. Efter tv-inspelningen har jag fortsatt med löpningen, så det hade något gott med sig”.

Fortare med el

Rallycrossen är på väg in i ett paradigmskifte. Sporten, som karaktäriseras av mullrande motorvrål, ska i den högsta klassen köras med elbilar. Det skulle ha skett redan nästa år, men Internationella bilsportförbundet, Fia, kom nyligen med beslutet att skjuta upp det ett år, till 2022, på grund av coronapandemin.

”Det kommer att bli spännande. Med så stora elmotorer kommer det att gå fortare än i dag. Samtidigt ger det oss möjlighet att leta partners inom nya sektorer, som elbolag. Vi vill vara med på elektrifieringen”, säger Kenneth Hansen.

Båda sönerna är helt inne på att bli snabbast i världen, också i en eldriven ­rallycrossbil. De tror att publiken vänjer sig vid den nya ljudbilden.

”Ljudet från en snabb elbil blir det nya häftiga”, säger Timmy Hansen.