Di Weekend BIL

Audi RS6 – fartvidunder i familjekläder

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Kraftfull koloss. Trots att Audi RS6 är nära 5 meter lång och 2 meter bred bjuder bilen på en smidig körupplevelse.

Carl-Johan Lejland

Närmare en racerbil förklädd till herrgårdsvagn än Audi RS6 går inte att komma. Prislapp och bränsleförbrukning gör man dock bäst i att inte tänka för mycket på.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är 40 år sedan Audi presenterade sin första modell med namnet ”Quattro”. Idag är fyrhjulsdrift vardagsmat och var och varannan suv på gatan driver på alla hjul. Men det var en annan tid när urquattron visades på Genèvesalongen 1980. Fyrhjulsdrift var något för terrängbilar, att en vanlig personbil skulle ha det var en nyhet.

I Sverige bidrog Stig Blomqvists framgångar i rally till att sprida kännedomen om både Audi och Quattro, inte minst som han blev världsmästare i sin Audi Quattro S1 1984. Det var också den här tekniken som hjälpte Audi att förändra sitt varumärke och så småningom växa till en stor premiumbilstillverkare med sportig fram­toning.

I dag, 2020, får den här textens huvudrollsinnehavare, Audi RS6, stå som bevis för det. Mercedes har sina AMG-versioner och BMW sina M-versioner. I kategorin världens snabbaste familjebilar är det helt enkelt tysk dominans i toppen.

Visst har RS6 blivit mer förfinad och mindre oborstad med generationsskiftena, men det är fortfarande en brutal skapelse. 1980 var 200 hästkrafter något alldeles oerhört. När jag trampar på gasen i den här bilen har jag en effekt på 600 hästkrafter och ett vridmoment på 800 Nm att arbeta med. Någon kanske saknar ”gamla” RS6 som hade en V10:a med ett karaktäristiskt läte, men Di Weekend vågar säga att den här V8:an på fyra liter och med dubbla turboaggregat är mer än tillräcklig.

Quattro på varannan bil

Fyrhjulsdrift är ett bra försäljningsargument i bilbranschen, men det är oklart om så många ­bilister egentligen behöver det. Visst kan det vara bra att ha på skidsemesterns snöiga underlag, eller vid terrängkörning. De allra flesta klarar sig dock bra med fram- eller bakhjulsdrift. Med det sagt, av Audis försäljning ifjol stod det ”quattro” på nästan varannan bil och i en modell som RS6 är funktionen högst välkommen.

FAKTA
Audi RS6

Pris: 1 138 100 kronor.

Förmånsvärde: 18 350 kr/månad.

Motor: Bensin, 4 liter, effekt 600 hk, 800 Nm.

­Förbrukning: 1,25 liter/mil.

Miljö: utsläpp av koldioxid: 283 gram/km.

­Prestanda: 0–100 på 3,6 sekun­der, toppfart 250 km/tim.

Tjänstevikt: 2 249 kilo.

Längd x bredd x höjd: 494 x 198 x 147 cm.

Bagage­utrymme: 550 liter.

Poäng:

Köregenskaper: 5

Komfort: 4

Ekonomi: 2

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 5

Totalt: 20

VISA MER

För det är väldigt mycket kraft som ska överföras från bilen till asfalten. Att tävla med elbilarnas extremt snabba system är svårt. Där skickas kraften mellan motorerna på respektive axel på mikrosekunder, utan att några mekaniska delar är i vägen. Men det märks att Audi har jobbat länge med prestandabilar med fyrhjulsdrift. I normalläget fördelas kraften 40/60 till fram respektive bakaxeln, men beroende på körsituation kan 70 procent skickas till framhjulen, alternativt 85 procent till bakhjulen.

0–100 på 2 sekunder Stor pjäs – men ändå lättkörd

Audi RS6 har för hög effekt för att vara en familjekombi egentligen, men bilen känns aldrig osäker, trots fullt gaspådrag och kurvor i hög hastighet. På sommartorrt underlag är det svårt att tvinga fram något hjulspinn. Det är förvånansvärt lätt att köra RS6, trots storlek, tyngd och effekt.

0–100 km/tim går på 3,6 sekunder och färden ackompanjeras av den vrålande ­motorn. Det går att ta sig fortare till 100 km/tim i elbilar nu för tiden, men den hisnande känslan förstärks av att det är en ­explosionsmotor som gör sig hörd. Toppfarten är begränsad till 250 km/tim, men det finns till exempel många klipp på Youtube med RS6-bilar som kör i betydligt högre hastighet än så. För självklart kan man som ­köpare välja en ännu vassare version. För 110 600 kronor extra får man ”RS-dynamikpaket plus” och därmed en toppfart på 305 km/tim. Tur då att dynamikpaketet även innehåller keramikbromsar med en skivdiameter fram på 44 centimeter. Standarddimensionen på bromsarna är förresten inte heller blygsam: 42 centimeter. Det betyder att fälgarna på 21 eller 22 tum inte bara är för syns skull, de måste vara så stora för att rymma bromsarna.

Tummen upp i trafiken

Även om bilens design är tydligt aggressiv, med de två jättelika avgasutblåsen som tydligaste exempel, är det inte säkert att ett otränat bilöga fäster blicken vid bilen. Det gör däremot flera entusiaster till medtrafikanter, som med tummen upp vill att man ska trycka gasen i botten. Det är ju bara det att det tar 4 sekunder från 0 till det att man passerar laglig svensk motorvägsfart. Och till 250 km/tim bara fortsätter accelerationen. Galet, men sant.

Lyxig jätte hänger inte med i klimatracet

Interiört finns det gott om referenser till motorsport, inte minst RS-knappen på ratten som snabbt förvandlar köregenskaperna från bara sportiga till väldigt sportiga med en styrning som imponerar stort. Med den justeringen förändras även luftfjädringen, gasresponsen och den åttastegade automatlådans beteende. Allt för optimal prestanda. Det gör också att stötdämpningen blir mindre förlåtande och efter någon timmes körning i sportläget är det skönt att slappna av i komfortläget.

Interiör i toppklass

När det gäller förarmiljön är den annars lik övriga nya Audi-modeller, med två stora pekskärmar i mitten och helt digital instrumentring framför ratten. Om inte de tre skärmarna ger tillräckligt med information finns även en ”head up display” som projicerar hastighet och navigation i framrutan. Pekskärmarna har så kallad haptisk feedback, vilket innebär att man känner en liten vibration när man trycker och som gör det lite mer tydligt att man verkligen ändrar en inställning. Audi är generellt en av de bästa i branschen på interiör och i en påkostad modell som den här märks det extra tydligt.

RS6 är en stor bil, nästan 5 meter lång och 2 meter bred med de kraftiga fram- och bakskärmarna. Ändå känns den förhållandevis smidig att köra. Och nästan läskigt bra att hantera i högre farter.