Di Weekend BIL

Audi Q3 vinner i längden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TOBIAS SAGMEISTER

Nya Audi Q3 är längre och mer modern. Bilen är stabil, med hög lägstanivå – men så värst spännande blir det inte.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Löven på bergssluttningarna har precis börjat skifta i färg och höstsolen förstärker allt det vackra. Det är en fin höstdag i Dolomiterna och vi är här för att testköra Audi Q3. Jag startar nere i dalen, där äppelodlingarna just nu dignar av frukt och tar mig ­sedan upp på berget, via branta serpentinvägar. Här går det att få ut mesta möjliga av rolig och aktiv körning där gas, växlingar, styrning och sittposition blir ett med varandra. En sådan körning som gör en salig. Som jag önskar att det hade gällt Audi Q3, att jag och bilen blivit ”ett med varandra”.

Men det mest spännande som händer under körningen är att jag och min kollega pallar varsitt äpple från en av alla äppel­odlingar. Och visst, då är det bra att ha en tvåliters­motor med 230 hästkrafter ifall bonden plötsligt dyker upp och man behöver göra en rejäl rivstart. Även fyrhjulsdriften passar perfekt, eftersom odlingarna ligger i rejäla sluttningar med besvärligt underlag.

Behaglig "off road"-körning

Vi la dessutom i läget ”off road” som gör att bilen kör lite mjukare, liksom ger hjälp att starta i backar. Dramatiken uteblir och Q3 klarar sig galant. Vi ställer in körläget ”comfort” och avnjuter våra nypallade äpplen när vi kör vidare upp i bergen, bekvämt och tyst.

När vägen och kurvorna tillåter ändrar vi till det sportiga ”dynamic”-läget, som ger snabbare gasrespons och gör styrningen mer direkt. Vi försöker provocera Q3 och den sjustegade S-tronic-lådan, som också går att växla manuellt med paddlarna på ratten. Vi gasar, bromsar, växlar och varvar. Allt funkar klanderfritt.

”Wow! Vi måste stanna och ta en bild!”, utbrister plötsligt min kollega.

Så vacker är utsikten.

FAKTA
Audi Q3

Pris: 330 000 kronor.

Motor: 1,5 liter, fyra ­cylindrar, 150 hk, vridmoment 250 Nm.

­Förbrukning: Ingen officiell uppgift.

Utsläpp av koldioxid: Ingen officiell uppgift.

Prestanda: 0-100 km på 9,2 sekunder, toppfart 207 km/tim.

Tjänstevikt: Ingen officiell uppgift.

Längd, bredd, höjd: 448,5 x 184,9 x 158,5 centimeter.

Bagageutrymme: 530 liter.

Poäng:

Köregenskaper: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Total poäng: 19

VISA MER
Fem motoralternativ i Sverige

Riktigt lika uppseendeväckande är inte den nyans av Audigrått vi fått tag i. Färgen matchar dock de karga bergsklipporna som nu dramatiskt ändrar landskapsbilden från höstlövsbeklädda bergssluttningar.

Nya Audi Q3 kommer till Sverige i ­november, med fem motoralternativ, alla fyrcylindriga. Väntad storsäljare blir en 1,5-liters TFSI med 150 hästkrafter och den sjustegade automatlådan med en standardutrustning som är väldigt välutrustad, för att vara en Audi. 330 000 kronor och du får bland annat automat, sportsäten, parkeringssensorer bak, elektrisk baklucka och säkerhetssystem som Audi Lane assist och Audi pre sense front. Det senare kan upptäcka både fotgängare och cyklister.

Audi A6 mot nya höjder

Just den här varianten passar som hand i handske. Motorn är pigg och gör sig fint i Q3. Det blir en helt annan bil när vi kör den stora bensinmotorn på två liter och 230 hästkrafter, då också med fyrhjulsdrift. Stark, men snarare onödigt stark för en Q3. Det visar sig även på prislappen, 443 900 kronor.

Det finns ytterligare två intressanta alternativ, en bensin och en diesel, båda på två liter och 190 hästkrafter och fyrhjulsdrift och exakt samma prislapp, 374 700 kronor. Tyvärr finns ingen av dessa på plats i Dolomiterna. Jag kör däremot också den mindre dieselmotorn, 150 hästkrafter och med fyrhjulsdrift. Den är, precis som väntat, bra. Både den lilla bensinaren och dieselmotorn är lätta att gilla. De är lättkörda, och utan större påverkan, varken ljudmässigt eller körmässigt.

Växer på längden

Jämfört med 2011 när första generationens Q3 kom, är det i dag en självklarhet med både uppkoppling och det senaste vad gäller digitala instrument. Det har Q3. Nytt är att själva instrumentpanelen rakt framför föraren och ratten nu helt kan bytas ut mot en stor navigationskarta där varvräknare och hastighetsmätare blir två mindre klockor i var sitt hörn, precis som i större Audimodeller.

Q3 har också växt, vilket är bra då första generationen var trång, både i baksätet som i bagageutrymmet.

En finess, som visserligen finns hos många konkurrenter, är det skjutbara baksätet. Skjut fram det delbara baksätet upp till 15 centimeter och på så vis får du mer plats för bagage.

Urladdat läge med Audi E-tron

Audi Q3 är ingen wow-bil, men den har en hög lägstanivå. Det är heller inte lätt att vara Q3. När den lanserades 2011 i Sverige var den banbrytande, en liten suv mycket lik den mindre Audi Q7. Och det var precis vad alla ville ha: en liten, kompakt stadsjeep, smidig att köra i city, men som ändå hade en sportig image och med en ­högre sittposition än i en kombi. Segmentet kompakta stadsjeepar har sedan dess exploderat och växer fortfarande. Årets bil 2018, Volvo XC40, visar definitivt att trenden ­lever i allra högsta grad.

Och konkurrenterna öser på med utmanare. BMW X1, Mercedes GLA, Volvo XC40, Volkswagen Tiguan och sedan kan man ju även räkna in Range Rover Evoque, Jaguar E-Pace, Porsche Macan och helt nya Lexus UX. Listan går att göra längre.

På frågan vad som verkligen hade gett ett ”wow” för en ny Audi Q3 är svaret ­”elmotor”. Istället hamnar nu allt krut på Audis första elbil, e-tron, som får över 400 hästkrafter och en prislapp på närmare 900 000 kronor. Dela det på tre, förpacka i en Q3, och den hade varit banbrytande som sin föregångare.