Di Weekend BIL

Audi Q3 Sportback: Fin känsla i kompakt format

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

UTSIDAN SOM RÄKNAS. Audi Q3 Sportback är både längre och lägre än vanliga Q3 vilket gör att proportionerna är bra, till skillnad från en del andra modeller på marknaden som också ska vara både suv och coupé på samma gång. Design och sportiga kör­egenskaper står i fokus och bilen gör sig bäst med något av de kraftigare motor­alternativen.

Carl-Johan Lejland

Med Q3 Sportback har Audi fått till en lite högre byggd bil som inte känns som den går på styltor. Dess­utom en snygg sådan.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Om man har en fin och rymlig modell som heter Q3, men vill göra den mindre smart i vardagen, vad gör man då? Jo, man sänker taklinjen och döper bilen till Q3 Sportback.

En lite elak kommentar kanske, men det är i stora drag det Audi har gjort. Samtidigt är resultatet bättre än förväntat. Här är ­designen det viktigaste, inte hur krångligt det är att få plats med en barnvagn i bagaget (svar: lite krångligt).

Fastnar inte i padd-träsket

Utsidan är lyckad. Det skriver jag, som ­annars har svårt för den här biltypen – en bil som är en suv, men som också ska se ut som en coupé. Q3 Sportback har bra proportioner och ser inte alls ut som en padda på vägen, som en del andra stora suvcoupé-modeller gör. Förklaringen är att bilen är både lägre och längre än vanliga Q3.

När det gäller designen finns det lik­heter med stora Audi Q8 och med elbilen Audi E-tron Sportback. Men jag håller lilla­syskonet Q3 Sportback högre i jämförelse, på grund av de kompaktare måtten. Den ser inte lika mäktig ut, men känns heller inte lika stor och tung när du kör den.

Snål tilldelning från storasyskonen

Att bagageutrymmet är svårlastat är inte hela världen. Det ryms fullt godkända 530 liter, så visst går det att använda Sportback för annat än nöjeskörning. En bra finess är också att baksätet kan skjutas i längsled och att ryggstödet kan justeras för ökad komfort för passagerare, eller för mer plats i ­bagageutrymmet.

FAKTA
Audi Q3 Sportback

Pris: 382 700 kronor.

Motor: Bensin, effekt 150 hk, 250 Nm.

Förbrukning: 0,59 liter/mil.

Miljö: utsläpp av koldioxid: 134 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 9,5 sekun­der, toppfart 201 km/tim.

Tjänstevikt: 1 605 kilo.

Längd x bredd x höjd: 450 x 184 x 156 cm.

Bagage­utrymme: 530 liter.

Betyg:

Köregenskaper: 4

Komfort: 3

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Total poäng: 18

VISA MER

Förarmiljön är typisk för Audi, och därmed välbekant och bra. Förarpositionen är ganska låg för biltypen, vilket ger ett ­intryck av sportighet, snarare än en klassisk suvkänsla. Som vanligt delar märkena inom Volkswagenkoncernen komponenter med varandra. Reglaget för farthållaren är exempelvis likadant som i en Skoda av ­senare snitt, detsamma gäller växelspaken. Här kan man önska att Q3 Sportback fått lite mer premiumkänsla från de större Audimodellerna. De alcantara-beklädda ytorna i kupén lyckas delvis rädda känslan av lyxmärke.

Nya Audi Q5 – snål och snabb

Att skriva in sina adresser med pekfingret på skärmen fungerar fint, trots en handstil som lämnar en del att önska. Röststyrningen fungerar som vanligt, det vill säga tyvärr inte så bra. Men det är inte bara Audis röststyrning som har en tendens att störa mer än att hjälpa under körningen. Det gäller även bilkonkurrenternas AI-­personligheter, liksom även Amazons, ­Apples och Googles. På sikt kommer röststyrning, med största sannolikhet, bli det sätt som vi enklast kommunicerar med våra fordon. Men att köra bil och prata med densamma är ännu inte helt optimalt.

Klent under huven

När det gäller drivlinan kör Di Weekend bensinmotorn på 150 hästkrafter. Den är tillräcklig. Men effekten är lite för snålt tilltagen. Särskilt för att spegla det sportiga utseendet på bilen, som gör sig bättre med de kraftigare motoralternativen. Den här drivlinan har dock något som de effekt­starkare motorerna inte har: ett 48-volt­system som gör att bilen kan rulla kortare sträckor utan att bensinmotorn behöver jobba, vilket betyder bättre effektivitet. Det betyder också att man kan smyga i väg på el­drift, innan motorn börjar förbruka fossil­bränsle och släppa ut avgaser. Men den som vill ha sportig körning i nivå med designen bör välja bensinmotorn på 230 hästkrafter i stället.

Sportback kostar cirka 23 400 kronor mer än en vanlig Q3. Sportvarianten har dock generösare standardutrustning, som exempelvis 18-tumsfälgar, sportchassi med ”Audi drive select” samt progressiv styrning. Paketeringen talar sitt tydliga språk. Sportback är mest intressant för den som gillar att experimentera med olika kör­lägen och som vill kunna ställa in bilen efter eget tycke och smak. Sportläget ”dynamic” är exempelvis lite vassare än normal-läget och gör att bilen tar sig genom kurvorna riktigt bra utan att bilen kränger. Lite stötigt blir det, men utan att störa komforten allt för mycket.

Senfärdig hybrid går mjukt Kontrollerad utförsåkning

Bilen har också ett off-road-läge med så kallad ”hill descent control”, en funktion som i svåra och branta nedförsbackar kan ta ned bilen utan att föraren behöver röra vare sig ratt eller pedaler. De flesta köpare kommer att hålla sig på asfalterade vägar, men den som vill kan med fördel testa den här funktionen i lämplig backe.

Utbudet av lite mindre suvar med sportigt utseende har ökat stadigt de senaste åren, vilket inte är så konstigt. Många ­köpare gillar det högre insteget och en slipad design som gör att bilen inte ser ut som ett bruksfordon. Med Q3 Sportback har Audi lyckats få till en lite högre byggd bil som inte känns som den går på styltor. Dess­utom en snygg sådan. Då kan man leva med att en fyrkantig låda är mer praktisk.