Hoppa till innehållet

Audi Q3 Sportback: Fin känsla i kompakt format

Med Q3 Sportback har Audi fått till en lite högre byggd bil som inte känns som den går på styltor. Dess­utom en snygg sådan.
UTSIDAN SOM RÄKNAS. Audi Q3 Sportback är både längre och lägre än vanliga Q3 vilket gör att proportionerna är bra, till skillnad från en del andra modeller på marknaden som också ska vara både suv och coupé på samma gång. Design och sportiga kör­egenskaper står i fokus och bilen gör sig bäst med något av de kraftigare motor­alternativen.
UTSIDAN SOM RÄKNAS. Audi Q3 Sportback är både längre och lägre än vanliga Q3 vilket gör att proportionerna är bra, till skillnad från en del andra modeller på marknaden som också ska vara både suv och coupé på samma gång. Design och sportiga kör­egenskaper står i fokus och bilen gör sig bäst med något av de kraftigare motor­alternativen.Foto: Carl-Johan Lejland
UTSIDAN SOM RÄKNAS. Audi Q3 Sportback är både längre och lägre än vanliga Q3 vilket gör att proportionerna är bra, till skillnad från en del andra modeller på marknaden som också ska vara både suv och coupé på samma gång. Design och sportiga kör­egenskaper står i fokus och bilen gör sig bäst med något av de kraftigare motor­alternativen.
UTSIDAN SOM RÄKNAS. Audi Q3 Sportback är både längre och lägre än vanliga Q3 vilket gör att proportionerna är bra, till skillnad från en del andra modeller på marknaden som också ska vara både suv och coupé på samma gång. Design och sportiga kör­egenskaper står i fokus och bilen gör sig bäst med något av de kraftigare motor­alternativen.Foto: Carl-Johan Lejland
Audi Q3 Sportback, provkörd i stockholm 2020. Carl-Johan Lejland
Audi Q3 Sportback, provkörd i stockholm 2020. Carl-Johan LejlandFoto: Carl-Johan Lejland
Innehåll från HörmannAnnons

Garageportar öppnade dörren till industrier över hela världen

Richard Thomsen tog över vd-posten hos Hörmann Svenska AB för fyra år sedan.
Richard Thomsen tog över vd-posten hos Hörmann Svenska AB för fyra år sedan.

Från lilla verkstaden – till 40 stora fabriker runtom i världen.

Så blev familjeföretaget en ledande industrikoncern.

– Nummer ett är att produkterna är otroligt bra, kvaliteten slår det mesta, säger Richard Thomsen, vd hos Hörmann i Sverige.

EXTERN LÄNK: Vill du veta mer om familjeföretaget Hörmann? Läs vidare här

1935 levererade August Hörmann sin första ståldörr till intresserade kunder i tyska Bielefeld. Efter kriget drev sonen Hermann företaget vidare. Genombrottet kom 1952 när han förvärvade produktionsrättigheterna till garageporten Glenn Berry, som lyfts upp i taket – en teknik som finns kvar i modern tappning än idag.

– Det blev en fullträff, bilen fick sitt genomslag i samma veva och efterfrågan på garage ökade. Man kan säga att garageporten sitter i generna hos familjen Hörmann, det är djupt rotat, säger Richard Thomsen.

Han tog över vd-posten hos Hörmann Svenska AB för fyra år sedan och slogs omedelbart av en sak:

– Jag visste att det var ett välskött tyskt företag med kvalitetsprodukter, men när jag började blev jag förvånad över hur pass bra produkterna är. Vi registrerar extremt få reklamationer och garantiärenden.

Även om garageporten fortfarande är kronjuvelen i Hörmanns produktportfölj – man är marknadsledande i Europa – lyfter Thomsen fram ägarfamiljens innovationsförmåga som en framgångsfaktor:

– Genom alla år har man fokuserat på att utveckla produktsortimentet ytterligare. Om befintliga kunder är nöjda med sin nuvarande produkt från Hörmann, vad mer kan de tänkas köpa? säger han.

Hörmann tar sitt ansvar för nästa generation på fullaste allvar, menar Richard Thomsen.
Hörmann tar sitt ansvar för nästa generation på fullaste allvar, menar Richard Thomsen.

Idag tillverkar företagets 40 fabriker exempelvis ståldörrar, grindar och redskapsbodar – men även helhetslösningar till industrin.

– I en vanlig industrifastighet finns det en kontorsdel, lastning och lossning där vi erbjuder portar, grindar, bommar och pollare som skalskydd. Genom vår breda produktportfölj kan vi nu definieras som en trygg helhetsleverantör för våra kunder, säger Thomsen och fortsätter:

– Att stå på flera ben är viktigt, Hörmann har medvetet investerat brett mot industrifastigheter eftersom det finns en stor efterfrågan av kvalitativa produkter. Under 2024 lanserades två nya fabriker som tillverkar bommar och pendeldörrar.

Utöver produktion till privat- och industrimarknaden satsar Hörmann hårt på service och förebyggande underhåll I Sverige finns det drygt 60 servicetekniker som regelbundet besöker kunder från Uppland neråt landet. För att täcka resterande landet arbetar man med partners.

– Varför har man service? Service alternativt förebyggande underhåll är till för att säkerställa driftsäkerheten och produktiviteten på anläggningen. Vårt serviceavtal skapar en trygghet för kunden genom de kontinuerliga servicebesöken som garanterar att produkterna är i bra skick och proaktivt säkerställa att eventuella driftstopp sker. Förutom trygghet så säkerställer det förebyggande arbetet även funktion och säkerhet till kunden och uppfyller dessutom alla lagstadgade krav. För oss är det ett naturligt förhållningssätt, har man installerat en produkt följer man regelbundet upp den, säger Thomsen.

En alltmer föränderlig omvärld har gjort att Hörmann intensifierat arbetet med att identifiera framtidens affär, menar han:

– Om fem-tio år ser marknaden helt annorlunda ut, det gäller att hela hänga med i utvecklingen och hitta nya kundsegment. Vi ser ett ökat behov av skalskydd i hela Europa, där kan jag tänka mig att både nya och existerande produkter från vår breda portfölj kommer vara efterfrågade.

Huruvida August Hörmann drömde om att familjens verkstad skulle växa till en storindustri får vi aldrig veta. Men Thomsen pekar på att femte generationens Hörmann, som nu slussas in i styret, har samma inställning som grundaren:

– De håller just nu på att lära sig om samverkan mellan fabrikerna och affären i de över 40 olika marknaderna som Hörmann är etablerade. De är ute i verksamheten för att lära sig bolaget från grunden. Man är väldigt kundorienterade och lyssnar på behoven.

Vad skulle du säga utmärker Hörmann idag?

– Att vi som familjeföretag tar vårt ansvar för nästa generation på fullaste allvar. Hörmanns hållbarhetsstrategi har målet att reducera och undvika utsläpp. Där tycker jag företaget ligger extremt långt framme.

EXTERN LÄNK: Vill du läsa mer om Hörmanns breda produktportfölj? Läs mer här

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera