Di Weekend BIL

Audi A6 mot nya höjder

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med nya generationen A56 Avant lär Audi fortsätta locka tjänstebilsförarna. Familje­kombin lever upp till förväntningarna. Förbrukningen trimmas med mildhybridteknik, baksätet är ännu rymligare och invändigt har det skett ett välkommet digitalt lyft.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den första Avanten som byggde på Audi 100 var placerad i ett helt annat fack än det nya A6 Avant nu glider in i, drygt 40 år senare. Audi har gjort en imponerande varumärkesklättring, precis som Volvo Cars har gjort. V90 kan nu ses som en av konkurrenterna till A6 Avant.

Den nya Audikombin kommer till Sverige i oktober. Bakom ratten sitter man otroligt bekvämt. Dörren stänger mjukt av sig självt den sista biten. Extra lister på dörren ska göra att tröskeln inte blir smutsig. Tillvalet med massage i stolarna höjer också hela känslan. Audi A6 Avant är en kombi med guldkant samtidigt som den inte känns vräkig. Priset ligger på 424 900 kronor, men för att fortsätta vara en tjänstebilsfavorit har Audi gjort ett businesspris till företag som landar på 386 500 kronor, vilket gör att den håller sig inom 8,5 basbelopp.

Det finns en rad tillval om man vill höja lyxkänslan ytterligare, som belysta bältesfästen, panoramaglastak, eluppvärmd vindruta och så en av de mer onödigare tillbehören som blivit vanligare i premiumsegmentet – doftdustar.

Förarmiljön har tagit stora digitala kliv. I mitten är de flesta reglage bortrensade till förmån för två skärmar. Båda är pekskärmar som svarar både med ljud och mottryck när man trycker på funktionerna. På en av skärmarna kan man skriva in bokstav för bokstav för att mata in en adress i navigeringen. Det finns även röststyrning, men när jag testade fungerade den pinsamt dåligt och kändes mest som ett irritationsmoment. Den klarade inte ens att höja värmen trots flera omformuleringar.

Överflödig display

Instrumenteringen framför ratten är helt digital, med tillvalet navigation plus där det enkelt går att ändra utseende och proportioner på hastighetsmätare, varvräknare och navigering. Kartans grafik är tydlig och i en position som gör att en head-up display, som är ytterligare ett tillval, egentligen inte behövs.

FAKTA
Audi A6 Avant

Pris: 424 900 kronor.

Motor: 2 liter, fyra cylindrar, 204 hk, vridmoment 400 Nm kombinerad med mildhybridteknik.

Förbrukning: 0,47 liter per mil.

Utsläpp av kol­dioxid: 124 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 8,3 sekunder, toppfart 241 km/tim.

Tjänstevikt: 1 785 kilo.

Längd, bredd, höjd: 494 x 189 x 147 centimeter.

Bagageutrymme: 565 liter.

Betyg:

Köregenskaper: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 4

Säkerhet: 5

Bilkänsla: 4

Total poäng: 21

VISA MER

Bilen har en hel rad assistanssystem där det i Sverige är standard med adaptiv farthållare. Som mest kan bilen ha 24 olika sensorer, bland annat radar, frontkamera och en laserscanner som är utrustad med spolfunktion för att hållas ren även i dåligt ­väder. Sensorerna läser av omgivningen och farthållaren kan anpassa sig till gällande hastighetsbegräsning. Kör man fortare än tillåtet, eller när man närmar sig rondeller och korsningar längre fram, kommer en symbol med en grön fot och gaspedalen knackar lite lätt för att man ska lätta på den.

Diesel skulle kunna vara ett känsligt kapitel hos Audi. Premiumärket i Volks­wagenfamiljen visade sig också, som bekant, ha fuskat för att klara avgastesterna. Vd:n Rupert Stadler sitter sedan i juni bakom lås och bom, häktad misstänkt för inblandning i dieselskandalen, men har inte avgått utan endast fått en tillfällig ersättare.

Långfärdsdrömmen går kusligt tyst

Audi fortsätter att tro på dieseltekniken och presenterar med stolthet en nyutvecklad fyrcylindrig dieselmotor på 204 hästkrafter i nya generationen av A6 Avant. Den är liksom de andra motorvalen, en bensinare på 245 hästkrafter och två olika V6:or kombinerad med elektrifiering i det som brukar kallas mildhybridsystem. Ett extra batteri gör bland annat att intervallet för start och stop utökas och mer energi kan återvinnas. Det spar bränsle, även om det inte är i närheten av en vanlig hybrid. Audi säger själva att det handlar om bränsle­besparing på upp till 0,7 liter på 10 mil.

Överraskande tystgående motor

Provkörningen, som går från Frankfurt till Neckarsulm, där Audi har sin näst största fabrik i Tyskland efter Ingolstadt, visar att motorteknikerna fått fram en dieselmotor som ger en mycket behaglig körning ihop med den 7-stegade automatlådan S tronic. Motorn är stark, accelererar jämt och är förvånansvärt tyst.

Utlovade förbrukningssiffror på under halvlitern klarar vi inte under körningen, som var ömsom på motorväg ömsom på mindre vägar. Den stannar på 0,61 liter per mil. Utsläppen ska vara 119-129 gram koldioxid per kilometer (beroende på hjulstorlek) beräknat enligt den nya WLTP-standarden som ska stämma bättre överens med verkligheten än den gamla.

För bensinmotorn finns det ännu inga klara siffror. För V6:an med quattro stiger utsläppen till 147–155 gram. Fyrhjulsdriften ökar framkomligheten och vill man ha mer följsamhet finns 4-hjulsstyrning för cirka 23 000 kronor extra.

Audi Q3 vinner i längden Mer plats för benen

Ett plus för att elektrisk baklucka och integrerat bagageskydd kommer som standard, men vill man kunna öppna luckan med en fotkick under bilen får man köpa till det nyckellösa systemet. Lastkapaciteten i ­föregångaren är bibehållen med 565 liter med sätena uppfällda och 1 680 liter med fällt baksäte, även om bakluckan har fått ett flackare utseende. Bagageutrymmet är praktiskt utformat med skenor som har flyttbara fästen och ett nät som håller mindre väskor och prylar på plats. Baksätet ­delas i 40–20–40 som ger många möjligheter. Sätena blir dock inte helt platta när de fäller men å andra sidan är stolarna i baksätet bekväma. Det har även blivit mer benutrymme och något som verkligen gör baksätet bättre att sitta i är takhöjden. ­Avanten har vuxit 21 millimeter på längden och 9 millimeter på höjden jämfört med ­tidigare generation. Tyvärr är det trångt för fötterna på mittplatsen på grund av den höga tunneln. Å andra sidan har den som sitter där närmast till två USB-uttag och klimatreglagen för baksätet.

Syftet med designen är att siluetten ska synas även på långt håll. I mina ögon är bilen både snygg och smäcker.