Di Weekend BIL

Aston Martin redo för börsracet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Oskar Omne

Motorn kommer från Mercedes och växellådan från ZF. I en brittisk sportbil. Ur led är tiden. Eller så är det bara en väldigt smart kombination.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

För Aston Martins nya Vantage är helt klart en väldigt kompetent bil, särskilt som det är den brittiska biltillverkarens ­”instegsmodell”. Dessutom har Aston ­Martin genom samarbetet med Mercedes sluppit stå för de höga kostnaderna för att utveckla en egen drivlina. Kostnader är viktigt, för som bolag har Aston Martin, grundat 1913, haft ett komplicerat förhållande till att leverera svarta siffror. Ägarbyten och finansiella problem har varit vanligt förekommande under de drygt hundra åren ­sedan starten, företaget har inte mindre än sju konkurser bakom sig.

Kanske kan den nya tillvaron som listat bolag på Londonbörsen passa bättre? Förhoppningen är att upprepa Ferraris bedrift. Den italienska konkurrenten knoppades av från Fiat Chrysler och värderades till 10 miljarder dollar vid introduktionen 2015. ­Efter en skakig inledning har aktien stigit och Ferrari värderas nu till över 20 miljarder dollar.

Aston Martins börsresa har, i likhet med Ferraris, också börjat svagt. Bolaget har ett marknadsvärde på strax under 5 miljarder dollar. Det återstår att se om marknaden kommer att omvärdera bolaget fram­över. Som nykomling vilar ett tungt ansvar på Vantage, som trots en prislapp på cirka 1,5 miljoner kronor är tänkt som många ­köpares första möjlighet att äga en Aston.

Om svag är ordet som beskriver aktien efter noteringen så är det verkligen inte en beskrivning som stämmer angående bilen. Det är inte vilken drivlina som helst som Aston Martin får tillgång till genom samarbetet med Mercedes. Motorn är i stort sett den som sitter i AMG GT, och det är en bra maskin, minst sagt. För att sitta i en instegsmodell är den till och med mycket bra.

Det susar i skallen

V8:an på fyra liter ger 510 hästkrafter och 685 Nm i vridmoment. Det är siffror som imponerar, inte bara på papperet. Vantage är ruskigt kvick, 0-100 km/tim går på 3,6 sekunder och bilen bara fortsätter accelerera. Toppfarten ligger på 314 km/tim.

FAKTA
Aston Martin Vantage

Totalbetyg: 18 poäng

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 3 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 2 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

Pris: Från 1,5 miljoner kronor.

Motor: Bensin, V8, ­effekt 510 hk, vridmoment 685 Nm. ­

Förbrukning: 1,05 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 245 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 3,6 sekun­der, toppfart 314 km/tim.

Tjänstevikt: 1  530 kilo.

Längd x bredd x höjd: 446 x 194 x 127 cm.

Bagage­utrymme: 350 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Mercedes AMG GT. Kör­maskin med lika brutalt ljud.

Porsche 911 Carrera GTS. En 911 är vanligare på vägarna, men likväl svårslagen.

Jaguar F-Type. En vass ­brittisk utmanare med lägre prislapp.

VISA MER

Kraften överförs via en åttastegad låda som också den är ett nöje att handskas med. Bilen har dessutom nästan läskigt snabb styrning och är precis så känslig som man vill ha den.

Till skillnad från en DB11 eller Vanquish är det ingen sober njutning att gasa fullt och dra i väg. Här känns det verkligen att något händer. Motorljudet är så långt från diskret man kan komma och kupéns ­ganska mediokra ljudisolering gör att buller från väg och vind får det att susa i skallen.

Klassens original på lekhumör

Vantage är inte byggd för att bara åka omkring lite lättjefullt och planlöst i. Den ska köras hårt och snabbt så att man kan njuta av den okonstlade och direkta återkopplingen från underlag och miljö. På regnvåt asfalt i halv storm gäller det exempelvis att jobba i förarsätet, som för övrigt är väldigt bra utformat och ger bra stöd. Klicka i sportläget och bakvagnen vill ­gärna röra på sig i sidled mellan växlingarna. Fler än 500 hästkrafter och bakhjulsdrift är ­alltid kul, men också utmanande. Det är för övrigt egenskaper som känns igen från AMG GT.

V8:an har placerats lågt och långt bak i ­bilen vilket gör att viktfördelningen är perfekta 50:50. För första gången i en Aston Martin finns även en elektronisk differential på bakaxeln som tillsammans med stabi­liseringssystemet hela tiden arbetar för att skicka rätt mängd kraft till rätt hjul. Det gör till exempel att stabiliteten rakt fram i hög fart är väldigt bra, samtidigt som bilen reagerar väldigt rappt i knixiga ­kurvor i lägre hastigheter.

Medan samarbetet med Mercedes är ­utmärkt när det gäller drivlinan är det synd att det finns komponenter i interiören, som skärm och reglage i mittkonsolen, som kommer från tyska lagerhyllor. De fungerar som man vill, men det hade varit ­roligare med en mer unik Aston-känsla inuti bilen.

Ylar i högre tonart

Exteriört är det bättre med den saken. Linjerna, grillen och bakpartiet talar direkt om vilket märke som står bakom Vantage. Både Vantage och AMG GT är bilar som får medtrafikanter att vända på huvudet, Mercedes-bilen med sin långa motorhuv och ­runda former och Vantage med sina skarpare linjer. Medan V8:an i AMG GT mullrar mörkt ylar motorn i Vantage i högre ­tonart. På tal om ljud har Aston Martin för övrigt ett av branschens märkligaste blinkersljud, långt från klickandet från ett ­fysiskt relä låter det mer som ett dovt digitalt blippande.

När det gäller utrymmet i kupén är det faktiskt inte så snålt som man skulle ­kunna misstänka. Bakom sätena finns stuvutrymme och bagaget rymmer 350 liter, vilket inte är pjåkigt med tanke på biltypen. När det gäller aktiv säkerhet är det ont om funktioner. För priset tycker jag att åtminstone ­autobroms skulle vara standard.

Mercedes G-klass: K-märkt lyx på väg En smula excentrisk

Aston Martin Vantage ska ha fin asfalt och öppna vägar för att avnjutas bäst. Kommer modellen räcka för att få fart på Aston ­Martins börsresa? Nej, inte på egen hand. Viktigare blir att bolaget kan leva upp till den offensiva affärsplan man ritat upp och som bland annat rymmer märkets första suv. Det är en biltyp som många märken bevisat att det går att tjäna grova pengar på, och Aston Martins DBX är snart färdig för bilsalongerna. Märket ska även ­erbjuda hybridlösningar och om något år visa renodlade elbilar under varumärket Lagonda.

Så vem köper en Vantage? Jo, den som gillar något mindre självklart än Porsche eller Ferrari. Aston Martin Vantage är ­bilen för dig som vill sticka ut och framstå som en smula excentrisk. Klart man ska ha en brittisk sportbil då.