Di Weekend BIL

Allas blickar på Koenigsegg

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Carl-Johan Lejland

Sportbilsfantaster med extremt tjocka plånböcker flyger från hela världen till Ängelholm – och till bilmässan i Genève. Allt för att se vad Christian von Koenigsegg och hans bolag har för sig.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I montern råder familjär stämning. Bil­ägare och spekulanter samlas för att prata galen prestanda och världsrekord, och för att synas och byta några ord med mannen bakom företaget.

I år firar Koenigsegg 25-årsjubileum och det är mer familjärt i Genève än vanligt. För även om bilsalongen gjorde bort sig och avslöjade namnet på den nya bilen i informationsbroschyren hade pappa Jesko, 80 år, ingen aning om att han skulle få ge namn åt den nya modellen. Den hade för övrigt gått under arbetsnamnet Ragnarök under utvecklingen.

”Jag jobbade med pappa under de första fem-sex åren och jag kan inte tänka mig ­något bättre sätt att hedra honom och tacka honom för all hans hjälp.”, säger Christian von Koenigsegg om beslutet att döpa den nya bilen till pappans namn.

Som Christians ”störste supporter genom åren” fick pappa Jesko reda på namnet först när bilen avtäcktes inför ett massivt pådrag. Även om det är 2019 och alla pratar eldrift lockar superbilarna, eller kanske mega­bilarna, fortfarande storpublik. 1 600 hästkrafter och prestanda nog för att ta sikte på den magiska gränsen 300 miles per hour, alltså 483 km/tim, är svårt att inte bli ­imponerad av.

”Det här är en best”

Koenigsegg har redan världsrekordet på 447 km/tim, satt med föregångaren till Jesko, Agera RS. Men den noteringen ligger alltså i farozonen.

”Det här är en best. Den här bilen bör vara högst kapabel att slå ett och annat spännande rekord”, säger Christian von Koenigsegg, som kallar den nya modellen för ett barn till Agera RS och ett bevis på den galenskap som finns på Koenigsegg.

Försäljningen då? Jodå, den går bra. Priset på 26 miljoner kronor är inget som avskräcker. Av 125 bilar i total produktion var 83 sålda redan innan mässan i Genève. ­Salongen i Schweiz varje år i mars är en viktig försäljningskanal för flera supersportbilstillverkare, bredvid står exempelvis danska Zenvo och en bit bort trängs journalister, fotografer och säkert en och annan spekulant i Bugattis monter.

Volvo samtalsämne trots frånvaro

Flera stora volymtillverkare har dock valt att inte åka till Genève, ett bevis på en allmän trend, att bilmässorna inte ses som självklara längre. Men kanske ångrar sig till exempel Jaguar, med tanke på att elbilen I-pace utsågs till Årets Bil i en rekord­jämn kamp med Alpine A110 (som en av 60 jurymedlemmar röstade jag på I-pace).

Spänning inför elbilsåret 2019

En annan biltillverkare som inte var på plats är Volvo Cars. Men genom ett vältajmat pressmeddelande lyckades det svensk-kinesiska företaget ändå bli ett diskussionsämne på salongen. Beskedet att man ska begränsa toppfarten i bilarna till 180 km/tim blev en snackis i vimlet.

Av de bolagschefer Di Weekend talade med på salongen att döma verkar det dock inte som om Volvo kommer att få så många med sig. Huvudspåret är att fartresurser fortfarande är ett försäljningsargument som är för lockande för att avstå.

Å andra sidan gäller det inte lika mycket för elbilar, som ofta har just en begränsad toppfart för att spara på batteriet. Kanske är Volvos utspel inte så uppseendeväckande ändå.

På tal om elbilar kan man säga att Volvo Cars ändå var på plats, i och med presentationen av Polestar 2. Märket är numera ett fristående bolag i koncernen men visst är det mycket Volvo. Bilen delar exempelvis plattform med Volvo XC40.

Till skillnad från hybriden Polestar 1 är 2 en renodlad elbil. Den ska ha en räckvidd på cirka 50 mil med hjälp av ett batteri på 78 kWh. Med fyrhjulsdrift och 408 hästkrafter ska 0–100 km/tim gå på under 5 sekunder. Med ett pris på dryga 600 000 kronor för lanseringsversionen ligger ­Polestar 2 och Tesla Model 3 nära varandra. Produktionen av Polestar 2 sker i Kina men påbörjas inte förrän 2020.

Att elbilar är framtiden i branschen verkar alla nu vara överens om. I princip alla tillverkare har någon laddbar bil på plats. Här finns i år till exempel små kompakta elbilar som Peugeot e-208 och Honda e Prototype som båda är nära att sättas i produktion.

Kraftpaket till attack 600 hästar väntas i Porsche

Tyska Audi har inte mindre än fyra elbilar i montern. En finns redan på marknaden, E-tron, och övriga är mer eller mindre färdiga för produktion. E-tron Sportback är en sportigare version av suven E-tron, Audi Q4 e-tron är en mindre suv och Audi e-tron GT concept är en stor maffig sedan, som en Audi A7 på steroider ungefär.

GT concept kommer att dela komponenter med Porsche Taycan så räkna med brutal prestanda och möjlighet till väldigt snabb laddning. Bilen kommer att ha kring 600 hästkrafter, fyrhjulsdrift och en acceleration 0–100 km/tim på cirka 3,5 sekunder och 0–200 km/tim på 12 sekunder. Räckvidden anges till över 40 mil.

Audi gör också som Polestar och har en vegansk inredning. Och just det, Audi gör även som Volvo och begränsar toppfarten.

Men inte till 180 km/tim, utan till 240 km/tim. Lite får man tänka på batteriet också.