Di Weekend BIL

911 lika lättkörd på bana

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

GENERATION ÅTTA. Den första Porsche 911 kom redan 1963.

Daniel Wollstein

Porsches designavdelning har en delikat uppgift när det ­gäller varje ny generation av klassiska 911. Alla måste ögonblickligen känna igen bilen, samtidigt som den måste se ny ut.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Tittar man på urmodellen från 1963 parke­rad bredvid den nya och åttonde gene­rationen är skillnaderna stora. Men siluetten och de karaktäristiska linjerna är i mångt och mycket desamma som för mer än ett halvt sekel sedan.

Det är just från sidan som släktskapet syns tydligast. Sedd framifrån eller bak­ifrån är skillnaderna större, inte minst som nya Porsche 911 (version 992) breddats med 4,4 centimeter och är långt från slimmade 911:or från förr.

Baktill finns också en nyhet, den horisontella ljusinstallationen. När bilen står ­stilla är nymodigheterna lyckade. Den rena upplevelsen störs dock när bakvingen åker upp under körning över 90 km/tim. Men då ­sitter man ju ändå i bilen och kör, så det får medtrafikanterna tåla.

En annan nyhet är att modellen för ­första gången har olika hjulstorlek, 21 tum bak och 20 tum fram. Det bidrar till ett aggressivare intryck och bättre köregenskaper.

Analoga knappar finns kvar

Interiört är det också igenkänning som är ledordet, och den mer horisontellt monterade instrumentpanelen påminner om hur bilarna såg ut förr i tiden. De digitala in­slagen är visserligen fler, och pekskärmen större, men den analoga varvräknaren finns kvar. Porsche har också behållit fysiska knappar för de viktigaste funktionerna och säger att det finns ett stort värde i känslan av mekaniska reglage. Jag håller med.

I dessa elbilstider väntar många Porschefans så klart på kommande Taycan. Men i 911 är det fortfarande en förbrännings­motor som är det hårt slående hjärtat. Boxersexan på tre liter har fått 30 hästkrafter fler än tidi­gare vilket betyder 450 hästkrafter och 530 Nm i vridmoment i Carrera S. Kraften överförs via en nyutvecklad åttastegad automatlåda med dubbelkoppling. Accelerationen 0–100 km/tim går på 3,6 sekunder och toppfarten ligger på 306 km/tim.

FAKTA
Porsche 911 Carrera 4S

Totalpoäng: 21 poäng

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

Pris: 1 225 000 kronor.

Motor: Boxer, 6 cyl, 3 liter, 450 hk, 530 Nm.

Förbrukning: 0,9 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 206 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 3,6 sekun­der, toppfart 306 km/tim.

Tjänstevikt: 1 565 kilo. Längd x bredd x höjd: 452 x 185 x 130 cm.

Bagage­utrymme: 132 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Mercedes AMG GT. En riktigt hård bil, med lika brutalt ljud som brutal prestanda.

Jaguar F-Type. Ett ovan­ligare val med brittisk känsla.

Lexus LC 500. Japansk ­­per­fektion med spännande ­design.

VISA MER

Mycket möda har gått åt för att göra skillnaderna mellan normal- och sportläge ­större. Porsche har till exempel tagit till­baka mjukvaruutvecklingen in i bolaget igen för att ha full kontroll på hur alla komponenter i chassiet samarbetar med varandra.

Det märks.

Porsche bjuder på sportbilsmagi – igen

Jag kan inte komma på någon annan bil som kombinerar komfort på allmän väg och prestanda på racingbana så bra som nya Porsche 911. I normalläget är bilen snäll, trygg och enkel att hantera. Det otroliga är att den känns nästan lika lätt att köra på bana, trots hög hastighet, höjdnivåskillnader och svåra kurvor på Circuit Ricardo ­Tormo utanför Valencia.

”Wet mode” nytt körläge

Där får vi uppdraget att ta rygg på Porsches testförare. De första varven guidar han oss via radio så att vi kan bromsa in rätt och välja bra linjer. Färden går relativt lugnt, innan bilen framför oss skjuter i väg på raksträckan. Jag skruvar in sportläget via vredet på ratten och hänger på. Motorn gör sig genast hörd och hastighetsmätaren flyger snabbt över markeringen för 200 km/tim innan det är dags att bromsa för att ­klara första vänstersvängen.

Märkligt – hinner hjärnan tänka – hur odramatiskt det är. Vare sig acceleration ­eller inbromsning får bilen att röra sig på något obehagligt eller nervöst sätt. Men fort går det.

För att hjälpa till på vattensjukt underlag har Porsche också lanserat ett nytt körläge, ”wet mode”. Vi testar på en bevattnad, och väl avskärmad, sträcka på racingbanan. Inför övningen är instruktionen att göra fel, bromsa för sent, gasa för tidigt och gärna svänga samtidigt.

Vattnet träffar vindrutan och sköljer över bil och bana, men inte lyckas jag vare sig snurra eller åka av för det. Systemet fungerar ­genom att sensorer i hjulhusen känner av hur mycket vatten det är på vägbanan. Ett spe­ciellt körläge för monsunregn känns ­kanske inte helt nödvändigt, men helt klart fixar alla hjälpsystem även en slarvig chaufför.

Men mest imponerande är hur lättkörd och bekväm bilen är i normalläget, och hur snabb och exakt den är i sport­läget. Styrningen är precis, inga överraskningar här.

BMW:s 8-serie på banan igen

I standardutrustningen ingår den här gången autobroms, något som inte är fallet i alla sportbilar på marknaden, samt farthållare och automatlåda. Bilen är dess­utom uppkopplad till nätet och som tillval kan man välja ”night vision”-systemet vars värme­kamera hjälper föraren att se i mörker.

Priset för 911 Carrera S börjar på 1 155 000 kronor men svenska kunder väljer hellre den fyrhjulsdrivna 4S som börjar på 1 225 000 kronor. Det ska bli intressant att se vad kommande elbilen Taycan hamnar på som en jämförelse. Spännande är också att den nya plattformen för 911 möjliggör en hybridvariant, så lita på att en sådan är på väg. Gissningsvis med ännu mer effekt.

Att 911 ska bli en renodlad elbil ligger förmodligen en bra bit in i framtiden, om det någonsin händer. Men för den som inte väntar på eldrift, och som inte fraktar familj och packning till vardags, är det här den perfekta bilen.