Di Weekend BIL

68 nya hästkrafter rena lyckopillret

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Weekend har testkört BMW M850i xDrive Cabriolet i Faro i södra Portugal.

Mikael Stjerna

Pengar ska spridas för att göra nytta. Ett trevligt sätt att ­sätta sprätt på 1 303 000 kronor är att omsätta dem till en 8-­serie cabriolet, eller M850i xDrive som modellen heter på BMW-språk.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Cabriolet-modellen är det nya tillskottet i 8-serien. Föregångaren är den förra 6-­serien, det handlar alltså om något så ovanligt som en lyxig, fyrsitsig cabriolet på nästan fem meter. Det här är bilen för dig som tycker att Mercedes S 500 cabriolet är för klumpig och Porsche 911 cabriolet är för mycket sportbil.

Tveklöst en lyxbil med all utrustning för den som inte vill avstå från något. Skinn, kolfiber, kristallknoppar – allt finns här. Med en 4,4-liters V8 med dubbla turbo­aggregat och 530 hästkrafter har den häpnads­väckande prestanda, och den kan skamlöst kappköra med valfri Ferrari. Allt paketerat i en kostym som mäter 4,85 ­meter i längd och dessutom har ett litet baksäte för två. Lyckopillret i anrätt­ningen är framför allt den nyputsade motorn med 68 hästkrafter och 100 Nm mer än i förra versionen.

Ett vasst tonläge

Redan tomgången signalerar att det ­vankas något extra. Tonläget är vasst, och efter ­varje gaspådrag hörs smällar från de oförbrända avgaserna som exploderar när man släpper på gaspedalen.

”Kunderna vill att det ska låta så här”, förklarar en motorutvecklare på BMW ­under presentation i Portugal.

Vi kör först på tajta småvägar, kantade av golfbanor och lyxvillor. Här i Faro i södra Portugal väcker en 8-serie ingen uppmärksamhet. Hos bilhandlaren vi passerar samsas bara Bentley och Ferrari.

15 sekunder att cabba ner

Självklart cabbar jag ner, och behöver inte stå still för att fälla taket. Fällningen tar rödljusanpassade 15 sekunder och kan göras i upp till 50 km/h.

FAKTA
BMW M850i xDrive Cabriolet

Pris: 1  303  000 kronor.

Motor: V8, 4,4 liter, 530 hk, 750 Nm.

Förbrukning: 1,0 liter/mil. Utsläpp av koldioxid: 229 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 3,9 sekunder, toppfart 250 km/tim.

Tjänstevikt: 2 090 kilo.

Längd x bredd x höjd: 485 x 190 x 134 cm.

Bagageutrymme: 350 liter.

Totalbetyg: 21 poäng

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerhet: 4 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Mercedes S-Klass Cabriolet. Den mest uppenbara konkurrenten, med något mjukare framtoning.

BMW i8 Roadster. Hybrid för den lite mer miljömedvetne, härligt ljud från den lilla motorn.

Porsche 911 Cabriolet. Mindre men mer klassisk. Mer sport än lyx.

VISA MER

Bilen kommer nästan undan som familje­bil, om bara baksätet hade varit rymligare. De som ritade baksätet glömde att folk ­brukar ta med sig benen när de är ute och ­reser.

Uppe i bergen glesnar trafiken och det blir tillfälle att sträcka ut. Det finns fyra förinställda körprogram: Eco, Comfort, Sport och Sport+. Comfortläget är inte särskilt mjukt. Trots en vikt på över två ton ­håller sig karossen horisontellt i kurvorna och det kan bli stötigt på dålig väg. Stötdämparna är adaptiva och anpassar sig ­efter väglag och körstil.

BMW:s 8-serie på banan igen

Ratten är modernt kraftig. Vad är det för fel på en smal, smäcker Nardi-ratt, en ­sådan som satt i Maserati Mistral 1969?

BMW:s M-orkester spelar upp

När Sport-läget trycks in märks skillnaden direkt. Lådan växlar ned och när jag gasar på öppnas alla ljudflärpar i det ­special-utvecklade avgassystemet. Det är BMW:s M-orkester som spelar andra, ­tredje och fjärde sviten i 850-serenaden. Personligen brukar jag ha svårt för ­sådana här ljud­pålägg, men här går det inte att låta bli.

Styrservon har en variabel utväxling med en påtagligt direkt styrning när kurvorna nyper till. Men däcken tappar aldrig greppet, oavsett fart i kurvan. De är som klistrade i asfalten och man känner sig som F1-stjärnan Lewis Hamilton.

”Herregud så bra jag kör”, tänker jag, och förtränger gärna det faktum att det egentligen är BMW 850 som styr.

Standard är BMW:s fyrhjulsstyrning. Under 72 km/tim styr bakhjulen åt motsatt håll jämfört med framhjulen och det gör att bilen svänger in mer villigt i kurvorna. I ­högre hastigheter styr de åt samma håll som framhjulen för att ge stabilitet i hög fart. Även om man inte brinner för att pressa sin BMW i hårnålar märker man skillnaden på parkeringsplatsen. Den stora bilen har en ovanligt nätt vändradie tack vare de svängande bakhjulen.

Småpratar med suffletten nere

Söderut mot kusten och motorvägen är det knappt 20 grader i luften och nästan i under­kant för öppen körning i hög fart. Men med uppdragna rutor och vind­- av­visare över baksätet begränsas turbulensen. Riktigt skön är fläkten som blåser varm luft på nacken. I 110 km/h lunkar V8:an på i lugna 1 500 varv på åttonde växeln. Det går att lågmält småprata i kupén, så tyst är det trots att suffletten är nedfälld.

Biltest: Hatten av för BMW Z4

Har man ingen annan att prata med kan man tala med den personliga assistenten, ”BMW Intelligent Personal Assistant” som den kallas. Den svarar när man ropar ”Hey BMW!”. Sedan kan man be assistenten – på engelska – att höja eller sänka värmen, spela favoritlåten eller ställa in navigationssystemet på ett nytt mål. Tyvärr kom vi inte särskilt bra överens, vilket jag tror beror på språkförbistring.

På sikt lär vi dock inte komma undan trenden med röststyrning. När alla vanliga funktioner har gömts bakom en mur av skärmmenyer och ingen orkar läsa instruktionsboken, återstår bara att ropa ”Hjälp!”