Di Weekend BIL

2019 – året då Porsche drog ifrån

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Porsche Taycan, provkörning Carl Johan Lejland Sverige 2019

Rossen Gargolov

Den tyska sportbilstillverkarens första elbil, Taycan, är den bästa bil Di Weekends motorredaktör Carl-Johan Lejland har kört i år. Porsche visar att märket inte är beroende av en förbränningsmotor för att få fram den rätta känslan.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Årets bästa bil är en elbil. Och med stor sannolikhet är även nästa års bästa bil utrustad med ett stort batteri. För att 2020 blir ett elbilsår står redan klart. Lanserings­kalendern är fulltecknad – ett resultat av att tillverkarna riskerar dryga EU-böter om snittutsläppen överstiger 95 gram koldioxid per kilometer. Nu måste tillverkarna helt enkelt infria sina löften om en storskalig elektrifiering.

En tillverkare som gjort just det, infriat sina löften, är Porsche.

Taycan är visserligen inte lika galet snabb till 100 km/tim som en Tesla Model S i ”ludicrous mode”, men accelererar ändå så snabbt att huvet klistras mot nackstödet. Dessutom går det att ställa in egenskaperna så att bilen passar både till långresa och till bankörning.

En annan sak som talar för Taycan är att batteri­paketet tål extrem påfrestning under lång tid, och att snabbladdningen verkligen är snabb. Att fylla batteriet till 80 procent tar lite drygt 20 minuter under optimala förhållanden. Då spelar det inte så stor roll att räckvidden, cirka 40 mil, inte är den längsta på marknaden.

Bilens pris är dock ett problem. Värsta versionen, Turbo S, går på över 2 miljoner kronor och i den jämförelsen ter sig exempelvis nya 911 billig. En av de mest klassiska bilmodellerna på marknaden kom i en ny generation i år, och den är otroligt fin att köra. Lika bra i vardagen som på racinghelgdagar.

Den hårt slående förbränningsmotorn, en boxersexa på 3 liter och 450 hästkrafter, är inte särskilt väl anpassad till svenska bonus malus-regler. Men så är 911 inte heller en bil som gör anspråk på att vara en vardagsbil.

I den kategorin har året i stället bjudit på flera intressanta elbilar, med priser som närmar sig nivån för konventionellt drivna bilar. Med ett pris på från 549 900 kronor är inte Tesla Model 3 den ”folk-elbil” som många hoppades på efter Elon Musks presentation för drygt två år sedan. Men bilen är å andra sidan Teslas bästa hittills, med fina köregenskaper och en drivlina som går att köra långt mellan laddningarna.

Nya BMW 1-serien: en fullträff

Andra fina elbilar som presenterats under året är Kia E-Soul och nya Nissan Leaf. Kias fyrkantiga modell charmar med sin exteriöra design och har dessutom en drivlina som går snålt, samtidigt som elmotorn på 204 hästkrafter ger pigga köregenskaper. Nissan Leaf är en veteran när det gäller ­elbilar och modellen blev Årets Bil redan 2011. I och med årets nya version är den förbättrad på alla punkter.

VW och Toyota går skilda vägar

Men man ska komma ihåg att elbilarna fortfarande står för en väldigt liten andel av totalmarknaden. Det är för tidigt att räkna ut fossilbilen. Japanska Mazda har till exempel en ny motorteknik som gör att bensinbilen kommer ner i lika låg förbrukning som en diesel, och det utan elektrifiering. På det sättet är nya Mazda 3 en väldigt intressant bil, som dessutom är fin att köra.

Ännu finare att köra är BMW:s nya 1-serie som på många sätt är en fullträff. Komforten är bättre och tack vare en superbra styrning räcker det med en ganska blygsam motor för att njuta av körningen.

Range Rovers succémodell Evoque är en annan bil som lanserats i ny tappning. Förutom höga koldioxidutsläpp finns det inget som talar mot att ­Jaguar Land Rover-gruppen har en ny storsäljare i den här modellen. Ändå får Evoque ursäkta, för nästa år ska vi äntligen få köra nya Defender. Safaribilen nummer ett har tagit steget till den moderna världen. Purister och traditionalister har hickat till åt en finess som luftfjädring – återstår att se om nymodigheterna förstör eller förhöjer Defender.

Spännande modeller väntar 2020

På tal om hicka, det var det nog en och annan som hickade till när svensk-kinesiska Volvo Cars avslöjade priset på kommande elbilen XC40 Recharge. 699 000 kronor för lanseringsversionen är mer än vad Tesla tar för Model 3, och mer än vad Volvos koncernsyskon Polestar tar för sin modell 2. Volvoledningen hävdar med emfas att prislappen är den rätta, nu är det upp till marknaden att avgöra det.

En mycket intressant batalj under 2020 kommer två modeller från Volkswagen att stå för. En av världens mest säljande bilmodeller, Golf, kommer i helt ny modell, samtidigt som elbilen ID3 blir den första i en rad av planerade modeller att lyfta VW till elbilstoppen. Båda modellerna har Volkswagens nya logotyp, men annars är det två väldigt olika bilar. ID3 kostar från 350 000 kronor, så det vill till att den är en av marknadens bästa bilar. För att nya Golf är bra, det kan vi redan utlova.

När det gäller bränslecellstekniken bubblar det försiktigt under ytan. Hyundai och Toyota går i främsta ledet och snart får vi köra den nya generationen av Toyotas Mirai.

Trögstartad bransch sladdar in i framtiden

Di Weekend kommer självklart köra, och skriva om, alla intressanta nya bilar som lanseras under det kommande året.

Hur står sig till exempel Volvo XC40 Recharge mot Polestar 2? Hur blir Tesla Model X och BMW iX3 att köra? Och Ford Mustang kommer ju i en elversion, Mustang Mach-E.

Fortsätt att läsa Di Weekend för alla spännande provkörningar under 2020.