Hoppa till innehållet

1990-talsracern återuppstår

Indigo 3000 var den svenska sportbilsdrömmen som sprack. Nu blåser sportbilsspecialisten Torbjörn von Braun nytt liv i 1990-talsikonen.
Di Weekend har hälsat på i verkstaden i Skene där de första bilarna håller på att byggas. Trots att prislappen landar på en miljon står köparna på kö.

Torbjörn von Braun är ute och kör testbilen trots att ­årstiden inte är den bästa för att testa en öppen roadster. ”Jag trodde att Indigo var bortglömd, men nyheten att vi ­planerade att ta upp produktionen fick stort genomslag.”
Torbjörn von Braun är ute och kör testbilen trots att ­årstiden inte är den bästa för att testa en öppen roadster. ”Jag trodde att Indigo var bortglömd, men nyheten att vi ­planerade att ta upp produktionen fick stort genomslag.”Foto: Foto: Patrik Olsson
"Jag är initiativtagare till Indigoprojektet, men min roll är inte att driva allt. Jag ska fortsätta sälja och serva sportbilar av andra märken”, säger Torbjörn von Braun. Vid ratten sitter Frank Bergqvist, vd för von Braun Automotive sedan i juni.
"Jag är initiativtagare till Indigoprojektet, men min roll är inte att driva allt. Jag ska fortsätta sälja och serva sportbilar av andra märken”, säger Torbjörn von Braun. Vid ratten sitter Frank Bergqvist, vd för von Braun Automotive sedan i juni.Foto: Patrik Olsson
I monteringshallen står två bilar som kommit olika långt i färdigställandet. Många komponenter är från befintliga leverantörer och tillverkare.Foto: Patrik Olsson
Lyx på landet. Oväntat finns en bilhall med superexklusiva sportbilar mitt ute på landet. Det är von Brauns i Skene.Foto: Patrik Olsson
De nya bilarna kommer inte att heta Indigo, utan von Braun 3000R. Von Braun-märket i strålkastarna, på hjulen, på instrumentbrädan och i sätena. 3000R i grillen.Foto: Patrik Olsson
”Det är mer en GT-bil än en racerbil. Inget högfartsmonster, men du ska få ett leende på läpparna och den ska kännas riktigt kul att köra”, säger Torbjörn von Braun.Foto: Patrik Olsson
Att bilen för tankarna till flera klassiska sportbilar som Austin Healey, Jaguar E-Type, Ford Mustang, AC Cobra och Volvo P1800 ser Torbjörn von Braun som ett kvalitetstecken.Foto: Patrik Olsson
I stället för Jösse Cars logga med en och sedan två -stegrande hästar blir det von Brauns logga som är en modernt stiliserad form av adelsskölden i vitt, blått och guld.Foto: Patrik Olsson
Föregångaren. Indigo 3000 tillverkades i 43 exemplar.
Föregångaren. Indigo 3000 tillverkades i 43 exemplar.Foto: TT
Innehåll från RiksbyggenAnnons

Stambytet väckte oro i BRF:en – men blev ekonomisk lyckträff

Christer Johansson, styrelseledamot i Brf Kärraterrassen, berättar att de boende generellt är mycket nöjda och att stambytet har varit förvånansvärt smärtfritt.
Christer Johansson, styrelseledamot i Brf Kärraterrassen, berättar att de boende generellt är mycket nöjda och att stambytet har varit förvånansvärt smärtfritt.

Trasiga avloppsrör och flera läckor tvingade bostadsrättsföreningen Kärraterrassen i Göteborg att genomföra ett stambyte mitt under en lågkonjunktur. Men kostnadsmässigt var tajmingen helt rätt, skulle det visa sig.

– Vi hade aldrig löst ett så här stort projekt utan hjälp från Riksbyggen, säger styrelseledamoten Christer Johansson.

EXTERN LÄNK: Läs mer om hur Riksbyggen kan hjälpa till med underhåll eller renovering i er BRF 

Oväsen, byggdamm, avstängt vatten och toalettbesök i bodar ute på gården. Ett stambyte kan minst minst sagt vara en prövning för de boende.

– Det är väldigt stökigt och det är klart att det är jobbigt att leva utan avlopp och vatten i lägenheten i åtta veckor, säger Malicka Jeremejeff som är Riksbyggens projektledare för stambytet i Brf Kärraterrassens sex hus.

– Men här har det varit en del läckor och försäkringsskador, och eftersom husen är över 50 år gamla så var det hög tid att åtgärda problemen.

Så här såg det ut när Annelie Hilléns badrum renoverades under stambytet. De boende kunde mot en engångskostnad köpa till olika tillval, som till exempel golvvärme och takdusch.
Så här såg det ut när Annelie Hilléns badrum renoverades under stambytet. De boende kunde mot en engångskostnad köpa till olika tillval, som till exempel golvvärme och takdusch.

Lägre kostnad än väntat

Att de 167 lägenheterna skulle åtgärdas mitt under lågkonjunkturen väckte till en början en hel del oro, både hos styrelsen och föreningens medlemmar. Men det visade sig att tajmingen blev lyckosam.

– Vi upplevde att vi fick in fler anbud än vad vi brukar få under upphandlingar. Även om räntan är hög så kunde vi handla upp en betydligt lägre entreprenadkostnad än vad vi hade väntat oss. Tack vare detta kunde föreningen spara många miljoner, säger Malicka Jeremejeff.

”Mest jobbigt att sakna vatten”

Stambytet inleddes under 2023 och förutom att alla rörstammar ska bytas ut, renoveras även samtliga badrum från grunden. Hittills är ungefär hälften av bostäderna klara.

– Det som var mest jobbigt var det här med vattnet. På varje våning fanns en tillfälligt monterad diskho där man fick hämta vatten i dunk. Allt i lägenheten blev väldigt dammigt. Men oron man kände minskade efterhand, för hantverkarna var engagerade och hjälpsamma hela vägen och så hörde jag hur nöjda grannarna blev, säger Annelie Hillén som sitter i bostadsrättsföreningens styrelse och bor i det första huset som renoverades.

Riksbyggen sköter allting

Under stambytet har Riksbyggen, som sköter förvaltningen av Brf Kärraterrassen, hand om all kommunikation med de boende. De har även löst evakueringsbodar för boende med särskilda behov och i vissa fall har Riksbyggen tagit kontakt med korttidsboenden inom Göteborgs Stad, där exempelvis ensamstående äldre människor fått bo tillfälligt.

– Ett kontrakt och en kontakt, sedan sköter vi allting. Det kan vara allt från dialogen med entreprenörer, banken och myndigheter till logistiken och svara på frågor från de boende, förklarar Malicka Jeremejeff.

”Varit förvånansvärt smärtfritt”

Brf Kärraterrassens ordförande Anita Trogrlic och ledamoten Christer Johansson berättar att starten på projektet upplevdes som rörig och att kommunikationen var bristfällig, men att allt blivit mycket bättre efterhand.

– Vi hade ju aldrig löst det här utan Riksbyggen. Den tiden det tar och all deras kunskap och erfarenhet är ovärderlig. Det märks tydligt att de kan sin sak och att de vet precis vad ett stambyte handlar om. De flesta boende upplever att allt varit förvånansvärt smärtfritt, säger Christer Johansson.

På grund av stambytet kommer bostadsrättsavgiften att höjas. Riksbyggen har hjälpt föreningen att ta fram en budget för avgiftshöjningar under kommande år baserat på projektets kostnader.

– Men bostädernas värde ökar och på sikt är det såklart mycket positivt att kunna säga att ett stambyte är genomfört. I slutet av året när allt är klart står vi bra rustade för framtiden, då kommer allt vara perfekt, säger Anita Trogrlic.

EXTERN LÄNK: Allt du behöver veta om stambyte i bostadsrättsföreningen  

Se videon, så går ett stambyte till:

EXTERN LÄNK: Här finns Riksbyggens fastighetsförvaltning – hitta din ort 

Här finns Riksbyggens fastighetsförvaltning

Avesta, Borlänge, Borås, Eskilstuna, Eslöv, Falkenberg, Falköping, Falun, Filipstad, Finspång, Gällivare, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Hällefors, Hässleholm, Jönköping, Kalmar, Karlshamn, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Köping, Lidköping, Linköping, Ludvika, Luleå, Lund, Malmö, Mariestad, Motala, Norrköping, Nyköping, Nässjö, Orsa, Sala, Sandviken, Simrishamn, Skellefteå, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Trelleborg, Uddevalla, Umeå, Uppsala, Varberg, Visby, Vänersborg, Värnamo, Västervik, Västerås, Växjö, Ystad, Ängelholm, Örebro, Örnsköldsvik, Östersund.

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera