Di Weekend BIL

1990-talsracern återuppstår

Torbjörn von Braun är ute och kör testbilen trots att ­årstiden inte är den bästa för att testa en öppen roadster. ”Jag trodde att Indigo var bortglömd, men nyheten att vi ­planerade att ta upp produktionen fick stort genomslag.”

Foto: Patrik Olsson

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Indigo 3000 var den svenska sportbilsdrömmen som sprack. Nu blåser sportbilsspecialisten Torbjörn von Braun nytt liv i 1990-talsikonen.
Di Weekend har hälsat på i verkstaden i Skene där de första bilarna håller på att byggas. Trots att prislappen landar på en miljon står köparna på kö.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Föraren i den mötande bilen spärrar upp ögonen. Han mötte just en bil inte många har sett – en helt ny svensk sportbil. Samtidigt är det något bekant över den. Visserligen har den linjer av gulsvart tejp över den grå lacken för att förvilla kring formerna och signalera att det är en testbil, men den som tittar noga ser drag från en av svensk bilhistorias mest spännande bilar – Indigo 3000. Den öppna sportbilen som bara tillverkades i 43 exemplar innan företaget bakom, Jösse Car, gick i konkurs.

Torbjörn von Braun svänger in på en mindre asfaltsväg som bryter genom de västgötska åkrarna utanför Skene. Han visar vilken kraft och känsla det finns i bilen när han trycker på gasen och den sexcylindriga motorn rusar. Landskapet susar förbi när hastigheten höjs, isande vindar blåser i håret, men bilen känns som ett med vägbanan. Trots att kall fukt täcker asfalten går den in i svängarna tryggt och stabilt. Det beror så klart på föraren också. Torbjörn von Braun har kört mycket på racingbana. Ännu mer har han mekat i verkstaden.

”Bilar har alltid varit mitt stora intresse. Jag fick min första bil som tolvåring och ägnade all tid utanför skolan till att skruva isär och ihop den”, säger han.

Intresset ledde till att han redan som 18-årig startade sitt första företag. Kretsen av kompisar och bekanta som ville att han skulle reparera deras bilar växte och det behövde styras upp.

Av en händelse kom han över en bil, sålde den vidare och upptäckte affärsidén i bilaffärer. Snygga och speciella bilar skulle det vara och han lyckades knyta goda kontakter, bland annat med Ferrari.

FAKTA
Frank Bergqvist

Bor: Onsala.

Ålder: 55 år.

Familj: Sambo, två vuxna barn och en bonusdotter.

Jobb: Vd för von Braun Automotive. Tidigare vd för holländska fordonsunderleverantören Nedschroef Fasteners säljbolag i Sverige, samt globalt ansvarig för Nedschroefs kunder inom kommersiella fordon.

Favoritbil: Ford Mustang Fastback -68, grön.

VISA MER
FAKTA
Torbjörn von Braun

Bor: Skene.

Ålder: 50 år.

Familj: Fru och tre tonårsdöttrar.

Jobb: Startade sitt första företag som 18-åring. Mekat med bilar, jobbat som motorjournalist i tidningar och tv, ägare till von Braun Holding som säljer, servar och reparerar sportbilar. Omsättning senaste räkenskapsåret 2014–2015 var drygt 40 miljoner kronor med ett rörelseresultat på cirka 830 000 kronor.

Favoritbil: ”Jag säger som Enzo Ferrari – den nästa. Mitt hjärta klappar för klassiska former som Corvette -61.

VISA MER
FAKTA
Von Braun 3000R Signature Series

Motor: Tre liters rak sexcylindrig bensinmotor med överladdning genom dubbelturbo. Svensktillverkad. Klarar Euro 6. Bakhjulsdrift.

Växellåda: Femväxlad manuell.

Effekt: 307 hästkrafter och drygt 400 newtonmeter.

Toppfart: 250 kilometer i timmen.

Färger: Indigo Fire (rödorange) och Indigo Ice (blå).

VISA MER

Haft kungen som kund

Torbjörn von Brauns försäljning av sportbilar i lyxklassen, med såväl kungen som Per Gessle i kundkretsen, samt en välrenommerad reparations- och serviceverkstad som började i pappans lastbilsgarage, är fascinerande historia i sig. Det han håller på och bygger upp nu är ännu mer anmärkningsvärt.

Från säljhallen där Lamborghini, Porsche, Aston Martin, Ferrari och Maserati med prislappar som kan gå upp mot flera miljoner kronor står tätt intill varandra finns en dörr in till det nya. Där döljer sig en monteringshall med ett naket chassi, två bilar som har hunnit olika långt i färdigställandet och testbilen när den inte är ute och kör. Där finns också två original-Indigo 3000 som är inlämnade för reparation.

”Vår plan är att bygga tio bilar i en förserie för att känna oss fram”, säger Torbjörn von Braun.

Vis av erfarenhet vet han att det kan dyka upp obehagliga överraskningar som kan få allt att välta. För fem år sedan kraschade hans bilhandelsbolag. Så riskerna vill han minimera. Men bilnerven i honom fick honom att dra i gång projektet.

”Klart jag blev knäckt av konkursen. Det var som om någon tog ens barn ifrån mig. Samtidigt blev jag mer klarsynt. Någonstans lär man sig en hel del och det har jag med mig nu. Jag vet att man inte styr över alla parametrar. Under arbetets gång har ambitionsnivån ökat och också insikten kring hur komplicerat det är att skapa något nytt som har existensberättigande i dag”.

Svårigheterna han ser handlar bland annat om att bygga upp en industriprocess.

”Att få leverantörskedjan att fungera och bygga repetitivt. Det är komplext. Vi har genom åren byggt en rad specialbilar men då bara en av varje. Det här är annorlunda”, säger Torbjörn von Braun.

”Kändes som en volymprodukt”

Han erkänner utan omsvep att han inte trånade efter Indigo 3000 när den första kom för 20 år sedan.

”Jag har alltid gillat det unika och när jag läste om bilen och såg bilder kändes den som en volymprodukt och det fängslade inte mig”, säger han.

Idén från grundaren Bengt Lidmalm, som hade ett förflutet på Volvo Personvagnar, var att bygga en gedigen öppen roadster för långfärd i tidlös design. Den skulle vara överkomlig i pris genom att man använde standardkomponenter från befintliga biltillverkare och underleverantörer. En sportbil för folket. Så långt det gick var det Volvodelar, bland annat motorn, växellådan och bakhjulsupphängningen. Tank och fläkt från Saab Automobile, innerbackspegel från Ford, baklampor från Fiat, sidoblinkers från Opel och så vidare.

”Det blev billigare att producera för oss eftersom vi inte behövde utveckla allt från början och samtidigt bättre för kunden som enkelt kunde få tag på reservdelar. Bromsbelägg gick att köpa på macken”, säger Bengt Lidmalm.

Från idé till första bilen var färdig tog det bara 2,5 år. Bilarna kostade i snitt 375 000 kronor. Den billigaste 302 000 kronor (då hade kunden med sig egna hjul) och den dyraste 475 000 kronor. Eftersom det blev en begränsad serie på endast 43 exemplar innan historien tog slut har bilarna blivit åtråvärda samlarobjekt. De säljs begagnat för uppemot det dubbla. Fortfarande är alla 43 i trafik och flera av ägarna var i höstas med på Indigoklubbens 20-årsjubileum i Värmland.

Fick upp ögonen för bilen

Det var när en Indigoägare skulle sälja sin bil för några år sedan och vände sig till Torbjörn von Braun som han på allvar fick upp ögonen för bilen.

”Grundlayouten var bättre än jag trodde och ägargruppen var väldigt hängiven och förtjust i bilen. Då kom tanken att ta upp tråden och se till att förfina och utveckla bilen”, säger han.

Så var bollen i rullning. Bengt Lidmalm, som äger rättigheterna, gjorde tummen upp och hjälpte till att spåra upp produktionsutrustning och lager som sålts till Luxemburg efter konkursen 1999. Trots att han fortfarande känner viss ilska över konkursen och bankens agerande finns ingen missunnsamhet över att det inte är han som håller i återstarten.

”Nej, inte alls. Jag är redan inskriven i bilhistorien och har varit så mycket frontfigur. Nu är jag bara glad över att bilen återuppstår. Genom åren har det varit flera som kontaktat mig och försökt, men det har varje gång stupat i brist på pengar. Den här gången tror jag på det eftersom det finns flera starka finansiärer bakom”, säger Bengt Lidmalm.

100 personer involerade

Torbjörn von Braun är inte ensam risktagare. Hans företag von Braun Holding äger 30 procent av rösterna och 10 procent av kapitalet i bilbolaget von Braun Automotive. Ytterligare 15 delägare är med och investerar. I somras fattades beslut om att ta in 20 miljoner kronor för att få fart på bilbyggandet. I samband med det rekryterades en vd till bolaget, Frank Bergqvist, ursprungligen från Kristinehamn och med samma mångåriga bilintresse som Torbjörn von Braun. Han hade varit 20 år som vd för det svenska säljbolaget för en underleverantör i fordonsbranschen och kände sig redo för något nytt.

”Jag och Torbjörn kompletterar varandra. Han kan mycket om hur kunderna tänker och vad de vill ha. Jag vet hur man bygger en organisation och får logistiken att fungera samtidigt som jag kan mycket om bilar och även skruvar själv”, säger Frank Bergqvist.

Ytterligare en handfull personer jobbar med sportbilen. Med konsulter och inköpta tjänster har runt hundra personer varit involverade.

Kraftsamling i svenska stallet

Den utvändiga designen har samma upphovsman nu som då, Hans Philip Zachau.

Många designdrag finns kvar, som det karaktäristika utblåset på sidan, men en rad saker har också ändrats, både för att förbättra aerodynamiken och ge bilen ett modernare utseende. Framifrån ser den klart tuffare ut. De runda bubblorna på huven är borta och utbytta mot en upphöjning med nedsänkta spår vid sidan för att få plats med motorn som blir en rak sexcylindrig dubbelturbo med över 300 hästkrafter – 50 procent mer än den ursprungliga. Grillen är fortfarande oval, men gallret är framflyttat. Lamporna är numera led och har en inramning som för tankarna till en klocka.

Invändigt märks uppdateringen allra mest med digitala inslag i instrumenteringen och ny struktur på materialen.

”Även om bilen ska vara retro har det runnit mycket vatten under broarna sedan det begav sig. Kunder förväntar sig annat än på 90-talet både vad gäller form, komfort och prestanda”, säger Torbjörn von Braun.

Använder 3D-skrivare

Frank Bergkvist tar loss strålkastarramen som är gjord i 3D-utskrift.

”Den tekniken har hjälpt oss fantastiskt mycket. Det går snabbt och kostar inte så mycket, vilket gör att vi kan pröva olika varianter”, säger han.

De som äger de gamla Indigobilarna har fått tycka till om vad som varit bäst och vad som gärna får ändras.

”Själva arkitekturen som ger bilens köregenskaper har alla hyllat. Chassit och den tvärställda bladfjädern har vi behållit. Många har saknat förvaring och det har vi byggt in mer av och även ett avtagbart tak som ökar säkerheten och komforten”, säger Torbjörn von Braun.

Basen är en roadster men man kan köpa den som coupé med ett avtagbart tak eller som cabriolet med tygsuflett.

”Det är mer en GT-bil än en racerbil. Inget högfartsmonster, men du ska få ett leende på läpparna och den ska kännas riktigt kul att köra”, säger Torbjörn von Braun.

Baktill har den fått mer höfter med högre och rundare former över hjulen. Dörrarna är identiska med originalet. Fortfarande är det också höga trösklar som nu också har fått en sidokjol av kolfiber längst ner.

Kommer i två färger

Under Indigoeran fick kunderna nästan välja fritt vad gällde färger. Nu blir det mer sparsmakat. Gråsvart invändigt och två exteriöra kulörer, den ena i en sval ljusblå nyans och den andra i en varm rödorange.

”Både för att ha kontroll över färgerna så det inte sticker i väg och blir hur som helst och också för att det blir enklare i produktionen med färre val”, säger Frank Bergqvist.

Bengt Lidmalm har varit inne som konsult i projektet och bland annat bistått med arbetet kring certifiering. Vissa delar står sig sedan tidigare där konstruktionen är densamma. Annat kräver mycket pappersarbete och tester av olika institut.

Utan att ha fått se bilarna, än mindre provköra, har intresserade köpare hört av sig när Torbjörn von Braun gick ut med sina planer. Priset är strax under en miljon kronor.

Bilens namn blir von Braun 3000 R Signature Series. Inte något Indigo. I grillen står namnet 3000R och på flera ställen som säten, hjul och instrumentering finns von Brauns logga och namn.

Japansk fullträff

”Vi får använda Indigonamnet efter avtal med Bengt Lidmalm och bilarna kommer säkert allmänt att kallas Indigo, men vi tonar ner det och riktar in oss på att bygga von Braun som varumärke. Många sportbilsmärken utgår ju från personnamn”, säger Torbjörn von Braun.

Frågan om det blir en fortsättning efter de tio första bilarna får honom att skruva på sig.

”Visst finns det mer långsiktiga planer, men jag vill inte ge några stora löften. Vi ska först göra den här förserien på tio bilar och se vad vi klarar av. Vi vill inte bara sälja bilen - det har inte varit några problem att hitta köpare. De ska också bli nöjda med kvalitén och vi ska få ihop ekonomin”, säger han.

När levereras första bilen?

”Det håller vi på ännu så länge. Men någon gång under nästa år bör det bli”, säger Torbjörn von Braun.

nyhet 1995. Teknikens värld om den ”Nya svenska sportbilen”.

Istället för Jösse Cars logga med en och sedan två stegrande hästar blir det von Brauns logga som är en modernt stiliserad form av adelsskölden i vitt, blått och guld.

Att bilen för tankarna till flera klassiska sportbilar som Austin Healey, Jaguar E-Type, Ford Mustang, AC Cobra och Volvo P1800 ser Torbjörn von Braun som ett kvalitetstecken.

”Det är mer en GT-bil än en racerbil. Inget högfartsmonster, men du ska få ett leende på läpparna och den ska kännas riktigt kul att köra”, säger Torbjörn von Braun.