Di Weekend BIL

0–100 på 2 sekunder

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Rimac C-Two

På 1990-talet var hästkraftsracet i full gång och en modern klassiker som Lamborghini Diablo lanserades med en V12:a som gav nästan 500 hästkrafter. McLarens första bil för allmänna vägar, F1, var än värre med 627 hästkrafter. Spola fram till i dag och de siffrorna framstår som blygsamma. Elektrifieringen av bilbranschen gör inte bara att man kan susa fram i stillhet, den innebär även galen acceleration och hästkrafter i tusental.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Antalet hästkrafter i supersportbilsbranschen rusar. Ett exempel är siffran 2 000, en notering som ni nyss kunnat läsa om här i Di Weekend. Det är Volvo Cars-ägaren Geely som bestämt sig för att ta sig an Lotus och sätta märket på kartan igen. Och det med besked. Så varför bara ha en eller två motorer? Den kommande modellen Evija har fyra elmotorer, på vardera 500 hästkrafter, och att nå 300 km/tim ska inte ta längre än 9 sekunder.

Kroatiska Rimac bygger vad man kallar för ­hyperbilar och efter Concept one, med måttliga 1 224 hästkrafter, är det dags för uppföljaren, C-Two, med 1 914 hästkrafter och ett vridmoment i lastbilsklass på 2 300 Nm. 0–100 km/tim går på under två sekunder och toppfarten ligger på 412 km/tim. Det 120 kWh stora batteriet ska räcka för maximal prestanda två varv runt Nürburgring Nordschleife, en sträcka på cirka fyra mil. Med försiktigare körning ska omkring 60 mil vara möjligt på en laddning.

Den italienska designstudion Pininfarina har ­tagit hjälp av just Rimac. När Pininfarina tar steget till att också bygga egna bilar är det alltså med en elbil man gör entré. Battista heter modellen som ska bereda vägen. Men det är inte med superlång räckvidd man slår på stora trumman – utan just det – med antalet hästkrafter, 1 900 stycken.

0–100 på två sekunder

Porsche Taycan har i sammanhanget relativt få hästkrafter, 671 i toppversionen Turbo S, men ­elmotorernas vridmoment på över 1000 Nm ­imponerar. Liksom accelerationen, 0–200 km/tim går på under tio sekunder.

Tesla gör alltid en stor affär av galet snabba ­tider 0–100 km/tim, men har som tradition att inte avslöja några hästkraftsiffror. Den kommande ­Roadstern ska dock komma upp 100 km/tim på två sekunder blankt och kunna nå 400 km/tim, vilket talar för att den har gott om effekt från elmotorerna.

Elbilsrally på Nürburgring

Kinesiska Nio, med svensken Roger Malkusson som utvecklingschef, har fått mycket uppmärksamhet genom modellen EP9 som stoltserar med 1 360 hästkrafter. 2017 krossade EP9 rekordet för elbilar runt Nürburgring med en tid på 6 minuter, 45 sekunder och 9 tiondelar.

Den tiden har kunnat matchas av bensindrivna monster som McLaren P1 GTR, Lamborghini ­Aventador SVJ och Porsche 911 GT2 RS, men de har ingen chans jämfört med den nya rekordhållaren. I juni i år susade Volkswagens elbilsracer IDR runt banan på 6,05. Låt vara att det rör sig om bil byggd för racing och inte allmänna vägar.

Allas blickar på Koenigsegg

Intressant nog är inte IDR en bil med hästkrafter i tusental, utan klarar sig tack vare sin låga vikt med 680 hästkrafter. Vikt kontra effektförhållandet är fortfarande svårt att krångla sig ur. Ska man bygga in flera tusen hästkrafter betyder det också ökad vikt.

Intresset för elbilsracing och snabba tider med batteribilar leder förhoppningsvis inte bara till brutala monster. Även utvecklingen av mer ordinära elbilar bör få en extra skjuts. Världens stora biltillverkare har bestämt sig för att det är elektrifiering som gäller, men än så länge är batteripriserna ett hinder som gör att bilarna blir förhållandevis dyra.

Bugatti körde förbi Koenigsegg

På tal om brutala monster var det en bensinbil som nyligen slog till med nytt hastighetsrekord. För även om elbilar är på allas läppar i branschen, har inte utvecklingen av förbränningsmotorer stått stilla direkt. Ängelholmsbyggda Koenigsegg ­Agera RS, med 1 160 hästkrafter (om den tankas med vanlig bensin), drog 2017 i väg på en vägsträcka i Nevada och nådde 446,97 km/tim. Ett rekord som nyss slogs av en lätt modifierad Bugatti Chiron. Testföraren Andy Wallace nådde 490,5 km/tim och passerade därmed drömgränsen 300 miles per hour. Som en jämförelse lyfter ett passagerarflygplan när det går ungefär hälften så fort.

Om Bugatti Chiron har några hästkrafter? Jodå, 1 600 stycken.

Sex laddade framtidshopp i Genève

Men glöm inte att raketsnabb acceleration och ett orimligt antal hästkrafter inte är allt som betyder något.

En av mina drömbilar, Alec Issigonis ur-Mini från 1959, lanserades med 35 hästkrafter under huven. Gott så.