bil

Salongsbilen stal showen i Paris

Paris Trots Ford, Volvo Cars, Nissan, Fiat och Volkswagens avhopp blev bilmässan i Paris långt ifrån en avslagen tillställning. Biltillverkarna på plats satsade på att kittla alla sinnen. Bäst lyckades Renault med den chaufförlösa franska lyxsviten EZ-Ultimo.

Audi Q3 vinner i längden

Nya Audi Q3 är längre och mer modern. Bilen är stabil, med hög lägstanivå – men så värst spännande blir det inte.

Ford GT – en brutalt bra investering

Lastutrymme? Förbrukning? Glöm det. Tänk i stället på motorljud, hisnande prestanda och ett otroligt grepp. 0–100 km/tim går på under tre sekunder. Det är en upplevelse som är svår att tröttna på. Di Weekends Carl-Johan Lejland har kört Ford GT på testanläggningen i belgiska Lommel.

Audi A6 mot nya höjder

Med nya generationen A56 Avant lär Audi fortsätta locka tjänstebilsförarna. Familje­kombin lever upp till förväntningarna. Förbrukningen trimmas med mildhybridteknik, baksätet är ännu rymligare och invändigt har det skett ett välkommet digitalt lyft.

Jaguardödarens bil till salu

Excentriske earlens unika Jaguar E-Type från 1966 går under klubban

Revival för retroracing

Mytomspunna 1960-talsbilar lockar entusiaster till Köpenhamn

Santa Fe i ny kostym

Med nya Santa Fe har Hyundai stöpt om originalmodellen rejält. Resultatet är en trivsam bil, skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland, men någon försäljningssuccé lär det inte bli.

Dragrace på el

Att ljudlöst glida in på en camping i en Tesla Model X med en modernistiskt äggformad husvagn på släp leder till en del höjda ögonbryn. Di Weekend har åkt på husvagnssemester.

Peugeot 508: Mindre smakar mer

Gitarrvirtuosen Yngwie Malmsteen sa en gång att han inte förstod uttrycket ”less is more”. Han tyckte ”more is more” var bättre. Således tror jag inte att han kör Peugeot 508. Då går han tyvärr miste om något.

Nygamling med plats för sju

Lexus har hittat en ny nisch på marknaden. Det japanska lyxbilsmärket har förlängt sin suv RX och kan på det sättet slå fast att man är ”ensamt om att ­ erbjuda en förlängd version i segmentet.”

Kraftpaket till attack

Tesla har länge fått agera ostört på marknaden för dyra exklusiva elbilar. Men nu har de traditionella bilföretagen funderat klart och beslutat sig för att ta upp kampen. Först ut är Jaguar.

VW Touareg – en draghäst i toppklass

Volkswagen ska enligt egen utsago inte vara ett premiummärke. Det epitetet får andra bolag inom koncernen bära. Men att bygga bilar som platsar i just det segmentet kan man. Ett exempel på det är VW Touareg, besläktad med bilar som Porsche Cayenne och Audi Q7, och därmed har många av de dyrare syskonens fina egenskaper.

Ingen lekstuga i mönsterfabriken

Zhangjiakou Geely lämnar inget åt slumpen. I blivande OS-staden Zhangjiakou har miljarder plöjts ner i bygget av en mönsterfabrik för nya bilmärket Lynk & Co. En entré som ett lyxhotell, kvalitetstänk från Volvo Cars och exercis av blivande anställda. Här byggs nya bilmodellen 02 som ska utmana bilvärlden.

Bentleys nya fartmonster – en mjukis

Bentley Continental GT hör till kategorin drömbilar. Med kraftig motor, härliga kör­egenskaper och utmärkt komfort är den ett nöje att köra. Frågan är om inte Bentley gör den här biltypen bäst av alla.

Nya V60 – en säker succé

Nya Volvo V60 lånar formen från storasyskonen – men plockar poäng på smidighet

Majestätiskt tyst i Rolls-Royces toppmodell

Som toppmodell hos Rolls-Royce är Phantom ­kanske världens mest prestigefulla lyxsymbol. Di Weekends Carl-Johan Lejland har provkört bilen.

Lysande racer skiftar till grönt

Den är inte snabbast, inte starkast och absolut inte billigast. Men BMW:s hybrid­sportbil i8 har ändå mycket som talar till dess fördel. Nu finns den dess­utom som roadster, alltså med möjligheten att köra utan tak, vilket Di Weekend åker till Mallorca för att göra.

Mot framtiden utan automation

Automatisering, robotisering och digitalisering är modeord i tiden. Men inte hos lyxbilstillverkaren Bentley. Här är tillverkningen fortfarande påfallande analog.

Full gas för dieseldödaren

Di Weekend besöker Mercedes vätgaslab i Stuttgart.

Muskelbilen håller hov

Ford Mustang lever på känslan och på hästkrafterna. Den uppdaterade versionen av sportbilsfavoriten har fått ännu mer krut i den största motorn. Det är mycket muller och muskler för pengarna och numera en anständig säkerhetsnivå. Men klimatet får betala.

"Vi försöker vara där pengarna är"

"Mina föräldrar älskade Sverige och gav både mig och mina syskon svenska namn. Torsten, Sven och Kerstin. Jag har alltid tyckt om mitt namn. Det är ovanligt”, säger 57-årige Torsten Müller-Ötvos. Ovanligheten är också Rolls-Royce livselixir. Ingen som köper en bil från märket som står för lyx och flärd mer än något annat vill ha en dussin­bil.

Testkörd: Hyundais nya bränslecellsbil

Det är 25 grader kallt och ­bilen står frostnupen på parkeringen. Men efter några minuters körning åker mössa, halsduk och handskar av. Det är plötsligt 19 grader och varmt och gott i kupén. Hur är det möjligt? Jo, bilen vi sitter i är en vätgasdriven bränslecellsbil, Hyundai Nexo.

Klassens original på lekhumör

Mercedes nya coupé är både snäll och arg. Och har lite discofeeling. Di Weekends Carl-Johan Lejland har testkört CLS 450 4Matic

Elbilsracet hårdnar

Äntligen! Elbilarna är fortfarande i minoritet på bilsalongen i Genève, men efter åratal av fina ord och löften finns de i år på plats i hyggligt antal. Ett tecken i tiden är att pionjären Tesla inte håller till inne i mässhallen, utan låter de etablerade ­tillverkarna köra elbilsloket i år.

Samlarproffset på väg mot nya fynd

Fina sportbilar från förr kan gå för hundratals miljoner kronor på auktion. Men du måste inte ha en riktig Ferrari eller Maserati i garaget för att ha något värdefullt där hemma. Värdet på samlarleksaker har också skjutit i höjden. ”När det gäller leksaksbilar finns det en stor marknad och de dyraste kan kosta 400 000–500 000 kronor”, säger leksaksexperten Peter Pluntky.

Inga fler artiklar tillgängliga