bil

911 lika lättkörd på bana

Porsches designavdelning har en delikat uppgift när det ­gäller varje ny generation av klassiska 911. Alla måste ögonblickligen känna igen bilen, samtidigt som den måste se ny ut.

Visionen är ett fossilfritt Östafrika

Med eldrift kan safarituren i Afrika bli en behagligare upplevelse för turister, djur och miljö. Men för svenskarna bakom Opibus är safaribilarna bara början. Visionen är ett fossilfritt Östafrika.

Nya Toyota Rav 4 – en förfinad familjefavorit

Större, starkare och snyggare. Nya Toyota Rav 4, generation fem i ordningen sedan 1994, har förbättrats på i princip alla punkter.

Black cabs får nytt liv med Volvoteknik

Ny generation eltaxibilar tar över gatorna i London.

Favoritmonster med plats för familjen

En Ferrari för fyra – Di Weekends Carl-Johan Lejland har testkört GTC4Lusso.

BMW:s 8-serie på banan igen

Det är snart 20 år sedan BMW slutade tillverka 8-serien som byggdes mellan 1989 och 1999. Nu är det dock dags för modellnamnet att lämna pensionärstillvaron. I år kommer den nya 8-serien och Di Weekend har kört den på vinterödsliga portu­gisiska vägar och på racingbanan Estoril.

Spänning inför elbilsåret 2019

I år har Di Weekend kört fler supersportbilar och bensinslukande stora suvar än elbilar. Inför nästa år kan det blir tvärtom. Alla stora biltillverkare vill vara med i elbilsracet. Förvänta er en strid ström av spännande lanseringar under 2019 och fler batteribilar på vägarna, skriver Carl-Johan Lejland.

Urladdat läge med Audi E-tron

Det uppstår ett räckviddsdrama i Abu Dhabi när Di Weekends Carl-Johan Lejland provkör efterlängtade Audi E-tron.

Skarpa ögon i asfaltsdjungeln

Sofistikerad evolution säger Land Rover. Att inte våga ändra på ett vinnande koncept, kan man också säga. Nya Range Rover Evoque kör designmässigt vidare i samma ­hjulspår som sin föregångare. Fast under ytan finns mycket nytt – det går till och med att se genom huven.

Biltest: Hatten av för BMW Z4

BMW Z4 har ibland fått kritik för att vara för städad. Det stämmer inte längre. Med bättre vridstyvhet och förbättrade vägegenskaper är den nya generationen mer av en riktig sportbil.

Aston Martin redo för börsracet

Motorn kommer från Mercedes och växellådan från ZF. I en brittisk sportbil. Ur led är tiden. Eller så är det bara en väldigt smart kombination.

Supersuven trollar med naturkrafterna

Suv? Ja det ska vi ha en, sa Lamborghini. Men det ska vara en supersuv. Resultatet heter Urus, en bil som har svalt en hel burk tillväxthormon.

Testkörd: McLaren 600LT imponerar stort

Ta en av världens roligaste bilar och gör den bättre. Så tänkte McLaren när de vässade 570S och gav oss 600LT. Lägre vikt, otroliga bromsar och bättre grepp gör bilen snabb och utmanande men ändå förtroendeingivande. Så här ska en dag på F1-banan Hungaroring utanför Budapest tillbringas.

Mercedes G-klass: K-märkt lyx på väg

Det som från början var ett militärfordon har med tiden blivit mer och mer av en livsstilsbil i takt med att allt fler fått för sig att en stor suv är bra att ha i city. Fast det finns många bilar, nästan alla faktiskt, som är bättre i stadstrafik än Mercedes G-klass, Geleändewagen.

Salongsbilen stal showen i Paris

Paris Trots Ford, Volvo Cars, Nissan, Fiat och Volkswagens avhopp blev bilmässan i Paris långt ifrån en avslagen tillställning. Biltillverkarna på plats satsade på att kittla alla sinnen. Bäst lyckades Renault med den chaufförlösa franska lyxsviten EZ-Ultimo.

Audi Q3 vinner i längden

Nya Audi Q3 är längre och mer modern. Bilen är stabil, med hög lägstanivå – men så värst spännande blir det inte.

Ford GT – en brutalt bra investering

Lastutrymme? Förbrukning? Glöm det. Tänk i stället på motorljud, hisnande prestanda och ett otroligt grepp. 0–100 km/tim går på under tre sekunder. Det är en upplevelse som är svår att tröttna på. Di Weekends Carl-Johan Lejland har kört Ford GT på testanläggningen i belgiska Lommel.

Audi A6 mot nya höjder

Med nya generationen A56 Avant lär Audi fortsätta locka tjänstebilsförarna. Familje­kombin lever upp till förväntningarna. Förbrukningen trimmas med mildhybridteknik, baksätet är ännu rymligare och invändigt har det skett ett välkommet digitalt lyft.

Jaguardödarens bil till salu

Excentriske earlens unika Jaguar E-Type från 1966 går under klubban

Revival för retroracing

Mytomspunna 1960-talsbilar lockar entusiaster till Köpenhamn

Santa Fe i ny kostym

Med nya Santa Fe har Hyundai stöpt om originalmodellen rejält. Resultatet är en trivsam bil, skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland, men någon försäljningssuccé lär det inte bli.

Dragrace på el

Att ljudlöst glida in på en camping i en Tesla Model X med en modernistiskt äggformad husvagn på släp leder till en del höjda ögonbryn. Di Weekend har åkt på husvagnssemester.

Peugeot 508: Mindre smakar mer

Gitarrvirtuosen Yngwie Malmsteen sa en gång att han inte förstod uttrycket ”less is more”. Han tyckte ”more is more” var bättre. Således tror jag inte att han kör Peugeot 508. Då går han tyvärr miste om något.

Nygamling med plats för sju

Lexus har hittat en ny nisch på marknaden. Det japanska lyxbilsmärket har förlängt sin suv RX och kan på det sättet slå fast att man är ”ensamt om att ­ erbjuda en förlängd version i segmentet.”

Kraftpaket till attack

Tesla har länge fått agera ostört på marknaden för dyra exklusiva elbilar. Men nu har de traditionella bilföretagen funderat klart och beslutat sig för att ta upp kampen. Först ut är Jaguar.

Inga fler artiklar tillgängliga