bil

VW Touareg – en draghäst i toppklass

Volkswagen ska enligt egen utsago inte vara ett premiummärke. Det epitetet får andra bolag inom koncernen bära. Men att bygga bilar som platsar i just det segmentet kan man. Ett exempel på det är VW Touareg, besläktad med bilar som Porsche Cayenne och Audi Q7, och därmed har många av de dyrare syskonens fina egenskaper.

Ingen lekstuga i mönsterfabriken

Zhangjiakou Geely lämnar inget åt slumpen. I blivande OS-staden Zhangjiakou har miljarder plöjts ner i bygget av en mönsterfabrik för nya bilmärket Lynk & Co. En entré som ett lyxhotell, kvalitetstänk från Volvo Cars och exercis av blivande anställda. Här byggs nya bilmodellen 02 som ska utmana bilvärlden.

Bentleys nya fartmonster – en mjukis

Bentley Continental GT hör till kategorin drömbilar. Med kraftig motor, härliga kör­egenskaper och utmärkt komfort är den ett nöje att köra. Frågan är om inte Bentley gör den här biltypen bäst av alla.

Nya V60 – en säker succé

Nya Volvo V60 lånar formen från storasyskonen – men plockar poäng på smidighet

Majestätiskt tyst i Rolls-Royces toppmodell

Som toppmodell hos Rolls-Royce är Phantom ­kanske världens mest prestigefulla lyxsymbol. Di Weekends Carl-Johan Lejland har provkört bilen.

Lysande racer skiftar till grönt

Den är inte snabbast, inte starkast och absolut inte billigast. Men BMW:s hybrid­sportbil i8 har ändå mycket som talar till dess fördel. Nu finns den dess­utom som roadster, alltså med möjligheten att köra utan tak, vilket Di Weekend åker till Mallorca för att göra.

Mot framtiden utan automation

Automatisering, robotisering och digitalisering är modeord i tiden. Men inte hos lyxbilstillverkaren Bentley. Här är tillverkningen fortfarande påfallande analog.

Full gas för dieseldödaren

Di Weekend besöker Mercedes vätgaslab i Stuttgart.

Muskelbilen håller hov

Ford Mustang lever på känslan och på hästkrafterna. Den uppdaterade versionen av sportbilsfavoriten har fått ännu mer krut i den största motorn. Det är mycket muller och muskler för pengarna och numera en anständig säkerhetsnivå. Men klimatet får betala.

"Vi försöker vara där pengarna är"

"Mina föräldrar älskade Sverige och gav både mig och mina syskon svenska namn. Torsten, Sven och Kerstin. Jag har alltid tyckt om mitt namn. Det är ovanligt”, säger 57-årige Torsten Müller-Ötvos. Ovanligheten är också Rolls-Royce livselixir. Ingen som köper en bil från märket som står för lyx och flärd mer än något annat vill ha en dussin­bil.

Testkörd: Hyundais nya bränslecellsbil

Det är 25 grader kallt och ­bilen står frostnupen på parkeringen. Men efter några minuters körning åker mössa, halsduk och handskar av. Det är plötsligt 19 grader och varmt och gott i kupén. Hur är det möjligt? Jo, bilen vi sitter i är en vätgasdriven bränslecellsbil, Hyundai Nexo.

Klassens original på lekhumör

Mercedes nya coupé är både snäll och arg. Och har lite discofeeling. Di Weekends Carl-Johan Lejland har testkört CLS 450 4Matic

Elbilsracet hårdnar

Äntligen! Elbilarna är fortfarande i minoritet på bilsalongen i Genève, men efter åratal av fina ord och löften finns de i år på plats i hyggligt antal. Ett tecken i tiden är att pionjären Tesla inte håller till inne i mässhallen, utan låter de etablerade ­tillverkarna köra elbilsloket i år.

Samlarproffset på väg mot nya fynd

Fina sportbilar från förr kan gå för hundratals miljoner kronor på auktion. Men du måste inte ha en riktig Ferrari eller Maserati i garaget för att ha något värdefullt där hemma. Värdet på samlarleksaker har också skjutit i höjden. ”När det gäller leksaksbilar finns det en stor marknad och de dyraste kan kosta 400 000–500 000 kronor”, säger leksaksexperten Peter Pluntky.

Långfärdsdrömmen går kusligt tyst

Tänk stora lyxiga Audi A8, men med smäckrare former och mer känsla. Det är A7 Sportback. Den bekväme väljer baksätet i den förstnämnda, den körsugne väljer förar­positionen i den senare.

Presidentbilen ser i mörker

DS3 lanserades 2010 och var egentligen inte så mycket mer än en lite finare Citroën. Men det var åtta år sedan och sedan dess har märket DS mognat. Skillnaderna mellan koncernsyskonen Citroën, Peugeot och Opel är numera större. Stora suven DS7 Crossback är ämnad för konkurrens med bilvärldens premiumtillverkare.

Suv utan grus i maskineriet

Hur många kompakta suvar tål bilmarknaden? Hur många som helst verkar det som. Självklart ska även brittiska Jaguar ha en utmanare på plats. Alltså åker vi till Korsika och hårdkör E-Pace.

Testkörd: Nya Toyota Land Cruiser

Den nya uppdaterade Land Cruiser är mer ombonad på insidan än sin föregångare och den har dessutom moderniserats med ny 8-tums pekskärm, flera kameror och aktiva säkerhetssystem.

Comeback för fransk ikon

Nostalgin flödar i bilvärlden. Renault har nu väckt liv i sportbilen Alpine. På 1970-talet triumferade den på rallyvägarna och bland bilentusiaster innan märket irrade bort sig och lades ner. Nu är det tillbaka till ursprunget som gäller – avskalat, nätt, ren och skär körkänsla. En fransk kärlekssång till enkelheten.

Lexus LS 500h – den nya lyxen

Vad var lyx för 30 år sedan? Troligen att äga många, häftiga och framför allt dyra prylar. Men tiderna förändras, begreppen omformas, perspektiven förskjuts – och i dag är lyx snarare berikande upplevelser än ett dött föremål. Det är också i det spåret som nya Lexus LS 500h vill köra.

Porsche Cayenne – suveränt sportig

Med Cayenne visade Porsche att inget är heligt. Sportbilshjärtan har också plats för en lyxsuv med raceracceleration. Tredje generationen har bantat vikten, trimmat farten och fått fler sportbilsegenskaper. Riktigt bra att köra, och på köpet praktisk för hela familjen.

Nya BMW M5 – ett följsamt fartmonster

BMW M5 är som en chokladkaka i väskan. Bara vetskapen att det finns extra energi om man behöver sprider välbehag.

Kombi med klös

Det är inte alltid lätt att vara fundamentalist, en sådan där som tycker att en skomakare borde förbli vid sin läst och att också små avvikelser från den enda sanna linjen är av ondo. Kort sagt: jag har svårt att acceptera en kombi från Jaguar, som den nya  Jaguar XF Sportbrake.

Lyxig relax i nya S-klass

Nej, det finns ingen jacuzzi. Men väl massage, mysljus och parfymering. Mercedes strävar efter spakänsla när finmodellen S-klass uppgraderas. För 1,6 miljoner kronor, där extrautrustningen kostar över 600 000 kronor, får man ett rullande lyxkontor med relaxavdelning.

Muskelbilar på Sverigebesök

Ford Mustang Shelby GT 350 R dundrar och mullrar och har hugg i gaspedalen som en kobra. En bil som är själva essensen av amerikansk muskelbil.

Inga fler artiklar tillgängliga