bil

Toyota Supra: återuppstånden körglädje

Det är comebackernas år för Toyota. Först Corolla, sedan fick vi Camry och nu Toyota Supra.

Lyxbilssamlarna möts vid Comosjön

Concorso d’Eleganza vid Comosjön är världens främsta show för historiska bilar. På Gatsby-inspirerade partyn pågår heta diskussioner om hur framtiden ser ut för dessa rullande konstverk.

Suzuki Jimny – kul och kultig i kubik

Kultbilen Suzuki Jimny, nu i sin fjärde generation, är en kameleont. Gullig men rå på samma gång.

Sverigecomeback för Toyota Camry

Toyota Camry är en av världens mest sålda stora sedaner, men du har förmodligen vare sig sett eller kört en i Sverige den senaste ­tiden. Modellen slutade säljas här 2004, men nu är det dags för comeback,

Miljardrullning i kinesiska drömfabriken

Ningbo Geely öser på med både nya bilfabriker och nya bilmodeller – nu kommer första bilen som delar ­plattform med ­syskonmärket Volvo Cars. Di Weekend har fått komma in i Geelys ­fabrik i Ningbo där drömbilen skapas.

Bentley Continental GTC – lyx för tweedfantaster

Det är svårt att göra Bentley Continental GT bättre än vad den redan är. Men bort med taket och så var det avklarat. I supersportbilar som trivs bäst på bana är det svårt att se poängen med att kunna åka ­öppet. Men i en glidarbil som i Continental GTC adderar möjligheten att bli utsatt för väder och vind bara mervärde.

Elbilarnas Klondyke

Bilsalongen i Shanghai svämmar över av bilar med sladd, kantiga former och jättelika skärmar. Men vad händer med den dopade marknaden när subventionerna försvinner?

Vintagebilar får nytt liv - med el

Marknaden för gamla bilar är het, och priserna på ­auktioner är ­rekordhöga. ­Motorerna från ­mitten av 1900-talet är dock inga ­miljövänner. Så vad göra? Jo, självklart har elektrifieringen av bilbranschen också nått samlargaragen.

68 nya hästkrafter rena lyckopillret

Pengar ska spridas för att göra nytta. Ett trevligt sätt att ­sätta sprätt på 1 303 000 kronor är att omsätta dem till en 8-­serie cabriolet, eller M850i xDrive som modellen heter på BMW-språk.

Prenumerera på bilen Lynk & Co:s modell

Lynk & Co är bilmärket som fötts i Göteborg med Volvogener och som nu har tagit sina första ­lyckade steg i Kina. Men när Europa ska ­erövras nästa år krävs mer. Lynk & Co tror på nät-handel, månadsprenu­meration och bildelning.

Rolls-Royce Cullinan: överdådig lyx i högform

Utfällbart picknickbord och paraply i bakdörren. När Rolls-Royce bygger suv saknas inga bekvämligheter. Men faktum är att Cullinan inte bara är en lyxvagn, den fungerar också som praktisk familjebil.

De flygande bilarna på väg

Den flygande bilen har länge bara varit en dröm i filmer och böcker. Nu blir fantasin allt mer verklig. Både uppstickare och stora jättar tävlar om att lansera en bil som ska få luft under vingarna på riktigt.

Från lera till framtidens bil

Bilarnas motorer och drivlina är viktiga, men faktum kvarstår: designen är fortfarande det som ­kommer först när en ny bil ska tillverkas. Trots all teknisk utveckling och digitala verktyg är det lera som gäller när modellerna finslipas. På Nissan Design Center får Di Weekend en inblick i hur en ny bilmodell kommer till.

Allas blickar på Koenigsegg

Sportbilsfantaster med extremt tjocka plånböcker flyger från hela världen till Ängelholm – och till bilmässan i Genève. Allt för att se vad Christian von Koenigsegg och hans bolag har för sig.

Sex laddade framtidshopp i Genève

Det är åtta (!) år sedan Nissan Leaf blev Årets Bil. Den strida ström av elbilar som väntades komma efter har uteblivit. Men nu 2019 är det laddbart som gäller. Både etablerade tillverkare och nya spelare är överens. Kanske åker du till exempel om några år till jobbet i en bil som heter Sven. Di Weekend har tittat närmare på sex eldrivna exempel från mässgolvet i Genève.

Nya V60 trivs i terrängen

Storebror V90 Cross Country visades 2016 och nu är det dags för V60 med terrängdesign att bekänna färg.

911 lika lättkörd på bana

Porsches designavdelning har en delikat uppgift när det ­gäller varje ny generation av klassiska 911. Alla måste ögonblickligen känna igen bilen, samtidigt som den måste se ny ut.

Visionen är ett fossilfritt Östafrika

Med eldrift kan safarituren i Afrika bli en behagligare upplevelse för turister, djur och miljö. Men för svenskarna bakom Opibus är safaribilarna bara början. Visionen är ett fossilfritt Östafrika.

Nya Toyota Rav 4 – en förfinad familjefavorit

Större, starkare och snyggare. Nya Toyota Rav 4, generation fem i ordningen sedan 1994, har förbättrats på i princip alla punkter.

Black cabs får nytt liv med Volvoteknik

Ny generation eltaxibilar tar över gatorna i London.

Favoritmonster med plats för familjen

En Ferrari för fyra – Di Weekends Carl-Johan Lejland har testkört GTC4Lusso.

BMW:s 8-serie på banan igen

Det är snart 20 år sedan BMW slutade tillverka 8-serien som byggdes mellan 1989 och 1999. Nu är det dock dags för modellnamnet att lämna pensionärstillvaron. I år kommer den nya 8-serien och Di Weekend har kört den på vinterödsliga portu­gisiska vägar och på racingbanan Estoril.

Spänning inför elbilsåret 2019

I år har Di Weekend kört fler supersportbilar och bensinslukande stora suvar än elbilar. Inför nästa år kan det blir tvärtom. Alla stora biltillverkare vill vara med i elbilsracet. Förvänta er en strid ström av spännande lanseringar under 2019 och fler batteribilar på vägarna, skriver Carl-Johan Lejland.

Urladdat läge med Audi E-tron

Det uppstår ett räckviddsdrama i Abu Dhabi när Di Weekends Carl-Johan Lejland provkör efterlängtade Audi E-tron.

Skarpa ögon i asfaltsdjungeln

Sofistikerad evolution säger Land Rover. Att inte våga ändra på ett vinnande koncept, kan man också säga. Nya Range Rover Evoque kör designmässigt vidare i samma ­hjulspår som sin föregångare. Fast under ytan finns mycket nytt – det går till och med att se genom huven.

Inga fler artiklar tillgängliga