bil

Svart & vitt i bilvärlden

Enorma suvar och pyttesmå åkdon. Supersportvrål och vardagsrull. Ratta själv eller glassa med. Årets bilmässa i Frankfurt är en uppvisning i motsatser och spännvidd i branschen. Men en gemensam nämnare finns: det är elströmmen som driver framtidsvisionerna.

Daterad värsting

Jag kör BMW M760Li xDrive från Stockholm till Göteborg och tillbaka. Det är en resa som ger upphov till djupa filosofiska funderingar, som går ungefär så här: Själva instrumentet är det inget fel på. Frågan är i stället om musiken ligger rätt i tiden.

Formar Ferrari för framtiden

Från småskaligt träsnideri till renovering av exklusiva Ferrari-bilar kan steget tyckas långt. Men för Jan Kanevad handlar det i grunden om samma sak: ”Det är hantverket som fascinerar mig. Inte bara bilarna”, säger han.

Väcker avund

Audi RS5 Coupé väcker uppståndelse i omvärlden. Men det beror inte på den innovativa drivlinan, de utmärkta köregenskaperna eller den överraskande goda komforten, ty detta vet ju omvärlden inte mycket om. Det beror på färgen.

50 år sedan vänster blev höger

Trots ett rungande nej i en folkomröstning fick svenska bilister lära sig att hålla till höger den 3 september 1967. Förbättrad säkerhet och anpassning till Europa var skälen till högeromläggningen. Men en fjärdedel av världens länder kör fortfarande till vänster.

Familjebråk i paradiset

Jaguar F-Pace får konkurrens om epitetet ”världens bäst designade suv” av sin egen halvbror. Nya Range Rover Velar ser i det närmaste perfekt ut – men är det inte i allt.

»Vi gör bilarna som ingen vill åka i«

En splitter ny Volvo kapas på mitten så gnistregnet yr. Det är första steget mot förvandlingen till att bli ambulans, begravningsbil eller limousine. I landets kanske mest okända bilfabrik byggs bilar för sjuka, döda och anhöriga.

Full snurr i premiumvärlden

Barcelona. För oss svenskar känns det förstås konstigt: Peter Mertens, framför nya Audi A8, dessutom entusiastiskt pratande om den nya bilen. Vi som hade vant oss att se honom som en av de absoluta nyckelpersonerna bakom framgångarna för Volvo Cars.

Bilvärldens Spotify tar nya vägar

Jodå, den lovar mycket gott. Di Weekend har som första tidning i världen fått köra en tidig prototyp av denförsta modellen från Volvo Cars systermärke Lynk & Co – med det självklart enkla modellnamnet 01. Men bilen är bara en komponent i en historia om ett märke som utmanar hela bilvärlden genom att göra mycket annorlunda, en hel del saker tvärtemot – och därmed också ta betydande risker.

Håkan Matson: Dieseln inte uträknad

Bäst kan det nog beskrivas som en rävsax. Bilindustrin möter kraftig politisk motvind när det gäller diesel, främst från storstäder, men också från allt fler kunder – men måste samtidigt klara EU:s tuffare miljökrav om bara tre år. Lösningen blir att prata mycket om elektrifiering– men fortsätta att tillverka dieselmotorer.

Mycket suv för pengarna

Småbilar är Renaults styrka, med Clio som populäraste modell i Sverige. Men med nya Koleos rullar det franska märket in i den glödheta klassen för mellanstora suvar.

Storvilt i elbilsdjungeln

Vad vi ser är, onekligen, en revolution av bilindustrin. Under de kommande åren kommer en rad etablerade biltillverkare att lansera elbilar – och en av de hetaste är Jaguar I-Pace. Men osäkerheten är stor. Ingen vet hur fort utvecklingen går, vem som vinner och vem som förlorar.

Kannibalvarning för flärdfullare VW

Volkswagen vill snofsa till sig och resultatet är Arteon – en kombikupé med sportig look och jättestort baksäte.

Kraftsamling i svenska stallet

”Jag är egentligen en BMW-man.” I ett hav av röda italienska sportbilar är Thomas Lundqvists ord nästan en svordom. Men det kan han kosta på sig. För när Ferrariklubben träffades i Vadstena för att fira att den italienska sportbilstillverkaren fyller 70 år var hans F40 från 1990 en av de mest uppmärksammade bilarna.

Spänning utan vrål

Felix Rosenqvist har kört det mesta som går att köra i racingvärlden. Därför är det inte förvånande att det också är han som är förste svensk i elbilscirkusen Formula E. Nu laddar han inför en racehelg i Berlin.

Brittisk bjässe vårdar sin image

En brittisk upptäcksresande som har lyxat till sig. Land Rovers nya Discovery plöjer genom midjehögt vatten, tuggar sig fram över stock och sten och har plats för storfamiljen. En imponerande bil på många sätt, förutom möjligen för miljösamvetet.

Brutal perfektion

Nyckelfrågan efter att ha provkört nya McLaren 720S är enkel att formulera: Hur mycket av bilens kapacitet förmår en förare som jag att utnyttja? 70 procent? 60? Inte ens hälften?

Vägen till Volvos vinnare

Det finns människor som hävdar att varje lansering av en ny modell från Volvo handlar om liv eller död. De har naturligtvis fel. Saken är mycket viktigare än så. Di Weekend kan i dag berätta om projektet bakom nya XC60, om de svåra besluten, om en ny självsäkerhet – och om hur en futtig millimeter eller blygsamma 70 kronor kan spela en avgörande roll.

Smart men plastig

Skulle du själv köpa en elbil i dag?” Frågan kommer utan minsta förvarning från Ralf Hannappel, projektledare för den hajpade elbilen Opel Ampera-e. Men det märkligaste av allt är inte frågan, utan att han inte väntar sig ett ”ja” till svar.

Stor cab i litet format

En stor bil som upplevs som liten och kompakt. Det är ett trick som alla försöker utföra men långt från alla lyckas med. I fallet med A5 Cabriolet har Audi gjort det riktigt bra.

Lågprislyx retar upp rivalerna

Första generationens Opel Insignia presenterades 2008 och blev årets bil i Europa 2009. Sedan dess har tillverkaren sålt omkring 940 000 exemplar och modellen är en av Opels stora succéer. Mycket talar för att den nya generationen också blir en storsäljare.

Bastant lyxåk i huvudrollen

Det är de moderna linjerna och, inte minst, bilens massiva framtoning som gör att den sticker ut. För ut sticker den, Rolls-Royce nya tungviktare Dawn,

Pytteliten och jätterolig

Mer ombonad och något tystare. Men fortfarande en liten bullrig bil utan extravaganser. Alltså är allt som det ska vara.

Kineserna växlar upp

Hungern hos kinesiska entreprenörer och miljardärer efter bilar och bilindustri är enorm. Det gäller inte bara Geely och Li Shufu. Många tar historiska språng i utvecklingen, till nya, svindlande höjder. Tusen hästkrafter och mer är det nya normala.

10 guldkorn från Genève

Här åker man på bilsalong, men det man fastnar för är inte ens en bil. Mest spännande bland alla små, stora, billiga, vräkiga, snabba och gröna – nåja, några stycken i alla fall – bilar är nämligen fordonet som löser alla problem med bilköer. Detta är mina tio personliga favoriter från årets bilsalong i Genève.

Inga fler artiklar tillgängliga