bil

Suv utan grus i maskineriet

Hur många kompakta suvar tål bilmarknaden? Hur många som helst verkar det som. Självklart ska även brittiska Jaguar ha en utmanare på plats. Alltså åker vi till Korsika och hårdkör E-Pace.

Testkörd: Nya Toyota Land Cruiser

Den nya uppdaterade Land Cruiser är mer ombonad på insidan än sin föregångare och den har dessutom moderniserats med ny 8-tums pekskärm, flera kameror och aktiva säkerhetssystem.

Comeback för fransk ikon

Nostalgin flödar i bilvärlden. Renault har nu väckt liv i sportbilen Alpine. På 1970-talet triumferade den på rallyvägarna och bland bilentusiaster innan märket irrade bort sig och lades ner. Nu är det tillbaka till ursprunget som gäller – avskalat, nätt, ren och skär körkänsla. En fransk kärlekssång till enkelheten.

Lexus LS 500h – den nya lyxen

Vad var lyx för 30 år sedan? Troligen att äga många, häftiga och framför allt dyra prylar. Men tiderna förändras, begreppen omformas, perspektiven förskjuts – och i dag är lyx snarare berikande upplevelser än ett dött föremål. Det är också i det spåret som nya Lexus LS 500h vill köra.

Porsche Cayenne – suveränt sportig

Med Cayenne visade Porsche att inget är heligt. Sportbilshjärtan har också plats för en lyxsuv med raceracceleration. Tredje generationen har bantat vikten, trimmat farten och fått fler sportbilsegenskaper. Riktigt bra att köra, och på köpet praktisk för hela familjen.

Nya BMW M5 – ett följsamt fartmonster

BMW M5 är som en chokladkaka i väskan. Bara vetskapen att det finns extra energi om man behöver sprider välbehag.

Kombi med klös

Det är inte alltid lätt att vara fundamentalist, en sådan där som tycker att en skomakare borde förbli vid sin läst och att också små avvikelser från den enda sanna linjen är av ondo. Kort sagt: jag har svårt att acceptera en kombi från Jaguar, som den nya  Jaguar XF Sportbrake.

Lyxig relax i nya S-klass

Nej, det finns ingen jacuzzi. Men väl massage, mysljus och parfymering. Mercedes strävar efter spakänsla när finmodellen S-klass uppgraderas. För 1,6 miljoner kronor, där extrautrustningen kostar över 600 000 kronor, får man ett rullande lyxkontor med relaxavdelning.

Muskelbilar på Sverigebesök

Ford Mustang Shelby GT 350 R dundrar och mullrar och har hugg i gaspedalen som en kobra. En bil som är själva essensen av amerikansk muskelbil.

Japanerna växlar upp – med AI

Det är något visst med japaner, teknik och känslor. Ni minns säkert Tamagotchi, den lilla plastleksaken på 1990-talet som skulle vårdas som ett husdjur. Framtidens bilar ska i stället ta hand om oss.

Porschefamiljen växer

Porsche vill gärna vara unikt – och lyckas. Panamera Sport Turismo är det tyska lyxsportmärkets första kombi. Den kan aspirera på att vara familjebil, men är betydligt mer sportbil än lastkärra.

BMW X3 har gått på gymmet

Bokstaven X brukar stå för något okänt i en ekvation. Inte hos BMW. Där är X lika med framgång. Nya X3 lever upp till förväntningarna. Bilen är både finessrik, fartglad och familjepraktisk, men streck i räkningen för fossilt som enda drivlina.

Audis nya värsting – en riktig mjukis

Den tyska kampen om herraväldet i bilvärlden fortsätter med oförminskad intensitet. Men vi befinner oss ändå i en ny situation. Förr slogs Audi, BMW och Mercedes med hårda vapen. Nu är det mjuka egenskaper som gäller – som hos nya Audi A8.

Den sista färden

Det var en lång dags färd mot natt. Jag körde vår bränslecellbil Toyota Mirai från Stockholm till Göteborg och tillbaka, totalt drygt 100 mil. Vi passerade trafik-olyckor, åt kålpudding, och hamnade till slut i en kö – orsakad av den gamla tidens drivmedel till bilar. Resan blev finalen på ett års unikt test av hur det är att köra på vätgas.

Snygg och trygg

I mängden av mindre suvar på marknaden kommer Opel med Grandland X, en frisk blandning av tyskt, franskt och faktiskt lite svenskt. En satsning som förlusttyngda Opel behöver.

Rätt bil i fel tid

Alla biltillverkare vill göra en varumärkesresa – och alla sneglar på Audis, snart 40-åriga, framgångssaga. Genom åren har de flesta tillgripit samma metod: mer hästkrafter, mer sportiga attribut (gärna motorsport!), mer ungdomlighet och mer fräna designattribut. Men hur formuleras receptet 2017? Kia hävdar att svaret heter Stinger. Själv är jag inte så säker på det, men låt mig återkomma i saken.

Svart & vitt i bilvärlden

Enorma suvar och pyttesmå åkdon. Supersportvrål och vardagsrull. Ratta själv eller glassa med. Årets bilmässa i Frankfurt är en uppvisning i motsatser och spännvidd i branschen. Men en gemensam nämnare finns: det är elströmmen som driver framtidsvisionerna.

Daterad värsting

Jag kör BMW M760Li xDrive från Stockholm till Göteborg och tillbaka. Det är en resa som ger upphov till djupa filosofiska funderingar, som går ungefär så här: Själva instrumentet är det inget fel på. Frågan är i stället om musiken ligger rätt i tiden.

Formar Ferrari för framtiden

Från småskaligt träsnideri till renovering av exklusiva Ferrari-bilar kan steget tyckas långt. Men för Jan Kanevad handlar det i grunden om samma sak: ”Det är hantverket som fascinerar mig. Inte bara bilarna”, säger han.

Väcker avund

Audi RS5 Coupé väcker uppståndelse i omvärlden. Men det beror inte på den innovativa drivlinan, de utmärkta köregenskaperna eller den överraskande goda komforten, ty detta vet ju omvärlden inte mycket om. Det beror på färgen.

50 år sedan vänster blev höger

Trots ett rungande nej i en folkomröstning fick svenska bilister lära sig att hålla till höger den 3 september 1967. Förbättrad säkerhet och anpassning till Europa var skälen till högeromläggningen. Men en fjärdedel av världens länder kör fortfarande till vänster.

Familjebråk i paradiset

Jaguar F-Pace får konkurrens om epitetet ”världens bäst designade suv” av sin egen halvbror. Nya Range Rover Velar ser i det närmaste perfekt ut – men är det inte i allt.

»Vi gör bilarna som ingen vill åka i«

En splitter ny Volvo kapas på mitten så gnistregnet yr. Det är första steget mot förvandlingen till att bli ambulans, begravningsbil eller limousine. I landets kanske mest okända bilfabrik byggs bilar för sjuka, döda och anhöriga.

Full snurr i premiumvärlden

Barcelona. För oss svenskar känns det förstås konstigt: Peter Mertens, framför nya Audi A8, dessutom entusiastiskt pratande om den nya bilen. Vi som hade vant oss att se honom som en av de absoluta nyckelpersonerna bakom framgångarna för Volvo Cars.

Bilvärldens Spotify tar nya vägar

Jodå, den lovar mycket gott. Di Weekend har som första tidning i världen fått köra en tidig prototyp av denförsta modellen från Volvo Cars systermärke Lynk & Co – med det självklart enkla modellnamnet 01. Men bilen är bara en komponent i en historia om ett märke som utmanar hela bilvärlden genom att göra mycket annorlunda, en hel del saker tvärtemot – och därmed också ta betydande risker.

Inga fler artiklar tillgängliga