Hoppa till innehållet

Engelskt vin slog fransk champagne

Något som de flesta fransmän skulle betrakta som otänkbart har hänt: ett gäng experter – från Frankrike! – föredrog engelskt mousserande vin framför champagne i en blindprovning.

Franska experter föredrog engelskt mousserande vin framför den äkta franska champagnen i en blindprovning.
Franska experter föredrog engelskt mousserande vin framför den äkta franska champagnen i en blindprovning.

Den engelska branschorganisationen Wine and Spirit Trade Association reste över den engelska kanalen och bjöd in franska experter till en blindprovning. Resultatet blev kanske den ultimata hämnden för förlusten vid Hastings och hundraårskriget.

De franska experterna föredrog nämligen det engelska mousserande vinet framför den äkta franska champagnen i en blindprovning. Flera av deltagarna var till och med övertygade om att det engelska mousserande vinet var champagne, skriver brittiska Telegraph.

Nio av de totalt fjorton medlemmarna i panelen föredrog det engelska mousserande vinet Nyetimber 2009, som kostar 40 pund eller 470 kronor i Storbritannien, framför champagnen Billecart-Salmon Grand Cru, som kostar 65 pund eller 760 kronor i brittiska butiker. När engelska vinet Gusborne Rosé 2011 jämfördes med champagnen NV Ayala Rosé Majeur föredrog hälften av panelen den engelska varianten.

England har en relativt liten vinproduktion och den inhemska produktionen har en marknadsandel på endast drygt en procent. Det mousserande engelska vinet har dock gått väldigt bra. Det allt varmare klimatet i södra England i kombination med kalkig jord har till och med fått fransmännen att inse potentialen, bland annat har champagnehuset Taittinger köpt mark. Det senaste året producerades drygt fem miljoner flaskor vin i Storbritannien, en siffra som väntas dubblas till och med 2020.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera