Hoppa till innehållet

Snart filmdebuterar Mats Qviberg

Mats Qviberg är högaktuell då den omtalade HQ Bank-rättegången inleddes på tisdagen. Mindre känt är att han är producent för Pernilla Augusts nya film ”Den allvarsamma leken” som har smygpremiär på Berlins filmfestival nästa vecka.

Foto: Adam Ihse/TT, Jack Mikrut

Filmen, som baseras på Hjalmar Söderbergs kända bok med samma namn, har premiär på tisdag nästa vecka. Regi står Pernilla August och i rollerna syns bland annat Michael Nyqvist, Karin Franz Körlof och Sverrir Gudnason.

Något som är mindre känt är alltså att den kända finansmannen Mats Qviberg medverkar som producent, skriver Legally Yours, en branschtidning för jurister.

”På en lunch i julas träffade jag huvudproducentens svärföräldrar.  Jag blev co-producer men kravet från min sida var att jag skulle få åka till Hollywood om den blir nominerad som Sveriges bidrag till bästa icke-anglosaxiska film. Det skulle vara mig en stor ära att gå upp på scenen där och ta emot en Oscar”, säger Mats Qviberg.

Det handlar inte om en investering eller välgörenhet.

”Det är en hobby”, säger Mats Qviberg till Legally Yours.

Motivet var dock inte att få ta emot en Oscar.

”Jag har alltid gillat Hjalmar Söderberg. Jag var med och finansierade statyn av honom i Humlegården för några år sedan. Han var så sammansatt som person. Jag har inte bestämt vad jag tycker om Hjalmar Söderberg som individ”, säger Mats Qviberg.

”Den allvarsamma leken” deltar men är inte med och tävlar i filmfestivalen i Berlin i nästa vecka. Filmen får svensk premiär i september.

Mats Qviberg är inte den förste finansprofilen som satsar på film. Tidigare har investmentbolaget Spiltan med Per H Börjesson i spetsen satsat på filmer som ”Män som hatar kvinnor” och ”Grabben i graven bredvid”. Då har det dock handlat om rena investeringar som syftat till att ge avkastning.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera