Hoppa till innehållet

Skördetid under ytan

Från isoleringsmaterial till mat. De nordiska stjärnkockarna går i bräschen för en matrevolution som helt förändrar synen på havets sallad: tången. Di Weekend har dykt ned i tiogradigt vatten på jakt efter tarmtång, sockertång och purpurhinna.

SJÄLVPLOCK. ”Det finns ett brett intresse för tång nu. Stjärnkockarna ledde utvecklingen”, säger Linnea Sjögren.
SJÄLVPLOCK. ”Det finns ett brett intresse för tång nu. Stjärnkockarna ledde utvecklingen”, säger Linnea Sjögren.Foto: Foto: Andreas Johansson
SJÄLVPLOCK. ”Det finns ett brett intresse för tång nu. Stjärnkockarna ledde utvecklingen”, säger Linnea Sjögren.Foto: Andreas Johansson
Bitar av färsk sockertång friteras enkelt till smaskiga tångchips.Foto: Andreas Johansson
Linnéa Sjögren använder en svampkniv för att skörda tången.Foto: Andreas Johansson
Intresset för tångplockning är stort bland både barn och vuxna.Foto: Andreas Johansson
Det japanska jätteostronet upptäcktes i Sverige 2006. Till höger det ursprungliga svenska.Foto: Andreas Johansson
Tillsammans med Jonas Pettersson driver Linnéa Sjögren tång-företaget Catxalot. Basen för verksamheten finns i Tångmagasinet i Havstenssund på västkusten.Foto: Kola Productions
Den vackra vresrosen gör sig fint som dekoration på till exempel en chokladkaka.
Den vackra vresrosen gör sig fint som dekoration på till exempel en chokladkaka.Foto: Andreas Johansson
Innehåll från BonaAnnons

Långsiktighet som grund för en hållbar utveckling

Bona har i över 100 år strävat mot att ta fram skönheten hos golv med minsta möjliga påverkan på miljön. Genom att äga hela värdekedjan från forskning till försäljning erbjuder Bona hållbara lösningar som stödjer den omställning som krävs för en fossilfri framtid.

Det globala företaget Bona erbjuder produkter, system och kunskap för att installera, renovera och underhålla de flesta golvytor. Det omfattande erbjudandet bygger på en långsiktighetstanke som funnits med sedan företagets början – att ta fram skönheten i det existerande golvet och därmed dra nytta av de resurser som redan finns.

– Idag står vi alla inför ett omfattande skifte med krav på snabb omställning mot en fossilfri framtid. Det finns en stor potential att omvärdera rådande ideal att nytt är bäst och här kan Bona bidra med en lösning som gör skillnad. Vi valde tidigt att ersätta oljebaserade lacker med vattenbaserade och utvecklade maskiner för dammfri golvslipning, vilket handlar om att förbättra miljön för såväl de som arbetar med produkterna som för de boende, berättar Magnus Andersson, VD för Bona.

Enligt en undersökning som Bona genomfört tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet kan koldioxidavtrycket minska drastiskt när du renoverar ett golv istället för att byta ut det. För ett trägolv ligger minskningen på hela 78 procent och för ett PVC-golv på 92 procent.

– Vi har genom åren gjort mycket för att förbättra våra produkter. Det finns en stor potential, såväl ekonomisk, miljömässig som resursmässig att vårda och ta hand om ett golv i stället för att byta ut det när det börjar kännas slitet, säger Magnus Andersson.

Ett av systemen som möjliggör renovering och en minskad klimatpåverkan är Bonas Resilient Solutions. Det är ett system som utvecklats för att förnya och förlänga livslängden på halvhårda golv, så som linoleum-, PVC-, gummi- eller LVT-golv. En golv-typ som är mycket vanlig i större offentliga och kommersiella fastigheter, där ett omfattande slitage ofta innebär ett stort behov av underhåll.

Genom att Bona äger hela värdekedjan kan företaget ta ett helhetsansvar för att såväl utveckla som erbjuda innovativa system och produkter. Bonas verksamhet löper från forskning, utveckling, produktion och försäljning till professionella hantverkare, och erbjuder även kundnära support och utbildning.

Om Bona

Bona är ett hållbart drivet företag med produkter och system för installation,

renovering, underhåll och rengöring av premiumgolv för de flesta golvytor inklusive

trä- och parkett samt halvhårda golv så som linoleum, PVC och gummi. Huvudkontoret

finns i Malmö med marknad i mer än 90 länder med 17 dotterbolag, 70 distributörer,

700 anställda och 4 fabriker.

Läs mer om Bona här!

 

Mer från Bona

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bona och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera