I tisdags släppte den tyska konsultfirman Montenius sin årliga rapport, där de kartlagt världens största skidanläggningar. Vid en mätning framkom att pisternas längd överdrevs kraftigt i fler populära semesterorter i Alperna.
Anläggningarna i Frankrike och Schweiz visade sig vara värst.
Hela 38 av Frankrikes 56 största skidanläggningar har överskattat sina pistlängder med över 30 procent. Tre av dem har till och med fördubblat backarnas verkliga längd. I Schweiz är det 33 av 62 skidanläggningar som överdrivit längden med över 30 procent och nio anläggningar har mer än fördubblat siffrorna.
I Sverige är det skidanläggningarna själva som mäter backarnas längd. Ingen branschstandard finns när det gäller mätningarna.
”Information om backlängder används inte lika frekvent i Sverige. I de nordiska länderna är det mer intressant för gästerna hur många backar som är öppna och vilken svårighetsgrad de har”, säger Titti Rodling, vd för svenska skidanläggningars organisation.
”Gästerna måste självklart kunna känna sig trygga med att de får en korrekt information om nedfarterna”, tillägger hon.
Linda Morell, presschef på Skistar som driver och äger de största skidanläggningarna i Sverige, säger att de mäter backarna från liftarnas toppstation till dalstation.
”Vi använder GPS-koordinater som vi mäter upp i samband med byggnationen av liftarna. Ofta köper vi tjänsten av ett mätföretag”, säger hon.
Nu har Monteniuskonsulten Christopher Schrahe introducerat en kvalitetsstämpel som ska fungera som en världsomfattande standard för mätning av skidområden.
Mätningen är baserad på pisternas medianlinje, den exakta mittpunkten mellan vänster- och högerkant. I kurvade backar ger metoden ett exaktare mått än att göra en rak mätning mellan topp och dal.
Inspektörerna använder Google Earths spårverktyg. Sedan fastställs backarnas längd genom användning av redan existerande geografiska informationssystem.
Efter genomförd kontroll får anläggningen kvalitetsstämpeln ”verifierad spårlängd” registrerad och ett certifikat utfärdat som kan visas upp i marknadsföringssyfte.