Di Weekend REPORTAGE

Segling: Medvind i 80 år

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter ett tio år långt avbrott på grund av andra världskriget återupptogs Gotland Runt-seglingarna 1950.

Foto: TT

I sommar firar den klassiska havskappseglingen runt Gotland 80 år. Di Weekend har grävt i arkiven och uppmärksammar några milstolpar i tävlingens händelserika historia.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

»Inte mycket är sig likt sedan den anrika seglingsklubben KSSS arrangerade den första havskappseglingen runt Gotland 1937. Då var start och målgång i Visby, tävligen kallades Visbypokalen och 42 båtar deltog, tolv från KSSS och 30 inbjudna båtar från utlandet.

I dag heter tävligen ÅF Offshore Race och starten sker i centrala Stockholm inför tiotusentals åskådare på eventområdet på Skeppsholmen. Tävlingsledaren Magnus Woxén räknar med runt 230 startande båtar under jubileumsåret.

”ÅF Offshore Race är den största seglingstävlingen vi har i Sverige. Det har länge varit kappseglingens Vasalopp som lockar både amatörer och proffs”, säger han.

Populärt i näringslivskretsar

Många är de celebriteter som deltagit i Gotland Runt genom åren: kung Carl XVI Gustaf, PG Gyllenhammar och Evert Taube för att bara nämna några. Men mest förknippad med tävlingen är ändå näringslivsfamiljerna Wallenberg och Salén.

För Wallenbergarna banade den förre familjenestorn Jacob Wallenberg (1892–1980) vägen med åtskilliga Gotland Runt-segrar under flera årtionden. Hans båt Refanut har gått i arv till barnbarnet Fredrik Wallenberg, som deltar i årets race med den klassiska gamla träyachten. De nuvarande familjeöverhuvudena, kusinerna Jacob och Marcus Wallenberg, är också återkommande deltagare i tävlingen.

Rederifamiljen Salén är om möjligt än mer förankrad till tävlingen, både i dåtid och nutid. De gamla Salénrederiernas grundare Sven Salén (1890–1969) var med i det allra första Gotland Runt med båten Havsörnen där han var först i mål. Han är också den ende svenske seglare som vunnit Bragdguldet (1927). I dag är det tredje generationens Staffan Salén som leder familjeföretaget, kappseglar och är ordförande i KSSS sedan 2011. Ett uppdrag han för övrigt tog över efter Jacob Wallenberg (KSSS ordförande 2001–2011).

Rekordet: 480 båtar

Sett till antal deltagande båtar var Gotland Runt som mest populär under 1980- och 1990-talet, med en armada av mindre familjebåtar. Rekordåret 1991 deltog 480 båtar.

”Seglingssporten har tyvärr tappat en del mark sedan den tiden. Men ÅF Offshore Race är ändå i en svag uppgång med något fler deltagare än i fjol. Seglarna börjar uppskatta starten i Stockholm, man bjuder in sin familj och vänner till båtarna innan start, det har verkligen blivit en uppskattad folkfest. Förhoppningsvis kan det spilla över till fler anmälningar till kommande års tävlingar”, säger Magnus Woxén.

Flytten av starten från Sandhamn till Stockholms ström, som sammanföll med att teknikkonsulten ÅF tog över som titelsponsor 2011, mötte en del initialt motstånd från de mest inbitna Gotland Runt-seglarna, men den kritiken har nu så gott som tystnat, enligt Magnus Woxén.

Segling: Klart för start!

”Sportsligt är det lite lurigare med den inledande skärgårdsseglingen, men det är lika för alla. Den som kommer ut snabbt till Sandhamn har förbättrat sina chanser att vinna, men det är ändå ute på havet som allt avgörs.”

Magnus Woxén är själv en av Sveriges mest meriterade tävlingsseglare. Han har deltagit i Gotland Runt ett trettiotal gånger och korades som totalvinnare enligt ORCI-handikappsystemet de två senaste åren.

”Jag har otaliga fantastiska minnen från Gotland Runt. Det är klart att det är kul att vara med att slåss om segern, men de minnen som lever kvar bäst är rena njutningsstunder, som att sitta på båten mitt på havet och se solen gå upp.”

”Ett pedagogiskt problem”

Men det är inte alltid vädrets makter är med Gotland Runt-seglarna. En av de allra svåraste tävlingarna genomfördes 1976 då riktigt hårt väder gjorde att ett hundratal båtar bröt kappseglingen. Annat var det 2005, då det var så gott som vindstilla i flera dagar, vilket fick till följd att KSSS tvingades flytta fram prisutdelningen och den traditionsenliga regattamiddagen i Sandhamn med ett dygn.

Tävlingen har bjudit på mycket fartdramatik, som sommaren 1998 när Eriksson 80, med skepparen Ludde Ingvall, slog The Cards banrekord från 1990, med snittfarten 10,88 knop. I år ska Ludde Ingvall göra ett allvarligt försök att slå sitt gamla rekord ombord på supermaxin CQS.

Men ÅF Offshore Race är kanske inte mest känt för sina fartvidunder. De majestätiska träbåtarna i Classic-klassen är minst lika beundrade när de defilerar genom Sandhamn, där målgången legat sedan början av 1960-talet.

Förutom tävlingsrutten har antalet klasser och mätregler varierat stort under åren. På 1980-talet kunde man räkna med ett tjugotal Gotland Runt-vinnare varje år.

Redo att runda Gotland

”Det har varit ett pedagogiskt problem. Vi har lagt ned stor möda på att förenkla och förtydliga resultatlistan. I år är första gången som vi utser en enda totalvinnare av ÅF Offshore Race, vid sidan av de tio klassvinnarna”, säger Magnus Woxén.

”Alla gör sitt bästa”

Totalsegraren utses genom handikappsystemet SRS, som gör att alla båtar – stora som små, tunga eller lätta, breda eller smala – har chans att segla hem den åtråvärda pokalen. Men att vinna är inte allt.

”Alla gör sitt bästa, men hela poängen med ÅF Offshore Race är att ha kul och njuta av trevligt kamratskap”, säger Magnus Woxén.