Di Weekend REPORTAGE

Segling: Klart för start!

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Beatrice Aurore.

Från Oregon pine till kolfiberskrov – i ÅF Offshore race är alla segelbåtar välkomna. Störst i år är Ludde Ingvalls 100-fotare CQS men det finns fler unika och roliga båtar och besättningar att hålla koll på. Här är nio favoriter.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Beatrice Aurore är en vacker skärgårdskryssare – en SK150. Hon byggdes på Stockholms båtbyggeri 1920. Skrovet på drygt 22 meter är byggt i mahogny och däcket är Oregon pine. Det har bara funnits tre båtar som byggts som SK150. Den längsta var Singoalla (24 m) som totalförstördes i en brand i Berlin med bara några år på nacken. Beatrice Aurore är nu den största skärgårdskryssare som fortfarande seglar.

Tyska Varuna är en spännande, mattsvart 51-fots kolfiberbåt. Den är hela 4,8 meter bred och väger 6,6 ton där drygt halva vikten sitter i kölen. Varuna är extremt snabb. Liknar mest en förväxt jolle.

Scampin var den vanligaste båttypen i Gotland Runt i slutet av 1980-talet, då Scampin var en egen klass med runt 30 båtar. Ulrika seglas i år av bara två personer. Kusinerna Anna Forslund Lagerstierna och Eva-Stina Forslund går i farfars fotspår. Magnus Forslund seglade runt Gotland 27 gånger med sin Scampi Boj-Boj.

Pro4U är en av startfältets mest framgångsrika besättningar med flera VM-medaljer och stora framgångar både nationellt och internationellt. Senast vann de Sandhamn Open i början av juni. Och de är alltid att räkna med i ÅF Offshore Race där de vann ORCi 2013. Båten är en First 36.7 med högre kolfibermast, längre bom och tyngre köl.

Redo att runda Gotland

Peter von Seestermühe är den enda båten i årets startfält som också deltog i det allra första Gotland Runt som arrangerades 1937. Hon byggdes i Gdansk 1936 under namnet Peter von Danzig och redan första året deltog hon i en Atlantsegling. Hon är 20 meter lång och cirka 30 ton tung.

Ladykiller är en supermodern Swan Club 50, ritad av världens kanske främste segelbåtsdesigner – argentinaren Juan K. Han konstruerade även Ericsson-båten som vann Volvo Ocean Race 2008–2009. Swan Club 50 är en kombo av high tech för kappsegling och sportcruiser för mindre besättning.

Gratia är en 30 meter lång och 70 ton tung gaffelketch som byggdes på Isle of Wight 1900. Hon ägs nu av svenska kryssarklubben och används för att utbilda ungdomar i seglingens ädla konst. I ÅF Offshore Race har hon cirka 25 unga seglare ombord.

Segling: Medvind i 80 år

CQS är en 100 fots super-maxi som seglas av den meriterade finlandssvensken Ludde Ingvall. Ludde har många Gotland Runt bakom sig och han är innehavare av fartrekordet från 1998. Nu med CQS har han stora möjligheter att förbättra det rekordet.

I början av 1950-talet ökade intresset för havskappsegling och 1952 byggdes den 20 meter långa Anna Marina på Neglingevarvet i Saltsjöbaden. Båten köptes 1962 av Sven Salén och ägs än idag av familjen Salén. Den döptes om till Ballad och är idag en av Sveriges största klassiska segeljakter.