Hoppa till innehållet

Popikonen sörjs av en hel värld

I fredags släpptes vad som skulle bli David Bowies sista album, ”Blackstar”.
Samma dag fyllde han 69 år.
I måndags morse meddelades överraskande att sångaren var död. Han som gång på gång förändrade sig själv och rockmusiken – och till och med fick ett finansiellt instrument uppkallat efter sig, Bowie Bonds.

FANS I CHOCK. En kvinna med Ziggy Stardust-sminkning var en av många som i går sökte sig till en väggmålning av artisten på hans födelseort Brixton i södra London.
FANS I CHOCK. En kvinna med Ziggy Stardust-sminkning var en av många som i går sökte sig till en väggmålning av artisten på hans födelseort Brixton i södra London.Foto: Foto: TT
FANS I CHOCK. En kvinna med Ziggy Stardust-sminkning var en av många som i går sökte sig till en väggmålning av artisten på hans födelseort Brixton i södra London.
FANS I CHOCK. En kvinna med Ziggy Stardust-sminkning var en av många som i går sökte sig till en väggmålning av artisten på hans födelseort Brixton i södra London.Foto: STEFAN WERMUTH
MÅNGA ANSIKTEN David Bowie förnyade sig ständigt musikaliskt. Modemässiga stilbyten kom också att bli hans signum.Foto: Peter Kramer
STJÄRNAN. 1972 som Ziggy Stardust.Foto: Brian Horton
PÅ SCEN. 2003 i Montréal.Foto: BERNARD BRAULT
SISTA SKIVAN. ”Blackstar” släpptes bara två dagar före sångarens död.
SISTA SKIVAN. ”Blackstar” släpptes bara två dagar före sångarens död.

När David Bowie klev upp på Ullevis scen i Göteborg 1983 stod han på sin kommersiella höjdpunkt. Hans aktuella album, ”Let’s dance”, var det bäst säljande i Bowies 50 år långa karriär och turnén, ”Serious Moonlight”, tog honom till de största scenerna.

I Göteborg sålde David Bowie ut Ullevi två kvällar i rad, 120 000 personer köpte biljett.

När David Bowie spelade i Stockholm i oktober 1991 var det som medlem i gruppen Tin Machine, inomhus på Cirkus inför cirka 1 600 personer.

Det berodde inte på minskad popularitet, utan speglade snarare artistens ombytlighet, att göra det oväntade och strävan efter ständig förnyelse.

Konsertarrangör vid Sverigebesöken var Live Nation, vars grundare och ordförande, Thomas Johansson, träffade David Bowie flera gånger.

”Ett personligt minne som är lite roligt är från när vi åkte hiss tillsammans på hotell Park Aveny i Göteborg i samband med konserterna på Ullevi”, berättar Thomas Johansson.

”Då frågade han varför vi inte gjorde konserterna i Stockholm i stället och jag svarade att det inte fanns någon stadion som var tillräckligt stor. Då började Bowie prata om svensk historia, om Stockholms blodbad. Det var lite oväntat. Han var väldigt kunnig i historia.”

Liksom för andra kom David Bowies död, orsakad av cancer, oväntat för Thomas Johansson.

”Jag kände inte till att han hade cancer och då mötte jag ändå hans management så sent som i månadsskiftet november–december. Det var en ren artighetsvisit, vi har ju jobbat ihop så länge”.

Hade hjärtproblem

David Bowie hade inte turnerat sedan 2004, då han tvingades avbryta den pågående ”Reality Tour” på grund av hjärtproblem.

”Jag har frågat hela tiden, men fick det bestämda intrycket att han hade lagt av med att turnera”, säger Thomas Johansson.

Den sista gången David Bowie stod på scen var för tio år sedan, 2006, när han sjöng en duett med Alicia Keys.

David Bowie fick aldrig Polarpriset, men var en given kandidat, avslöjar Thomas Johansson som sitter i prisnämnden. Han förde sonderande diskussioner med Bowies manager.

”Svaret jag fick var att David Bowie var smickrad, men att det inte passade in och att det berodde på att han inte ville resa.”

David Bowie fick sin första hit 1969 med ”Space Oddity”. Hans karriär sammanföll med skivindustrins och MTV:s storhetstid. Sångaren gav under sin livstid ut 27 studioalbum.

I slutet av 1990-talet gjorde David Bowie ett oväntat kreativt drag på finansmarknaden. Han gav ut obligationer, Bowie Bonds, och fick på så sätt in 55 miljoner dollar, motsvarande cirka en halv miljard kronor, mot att han avstod royaltyintäkter för sånger inspelade före 1990 under de kommande tio åren.

Det sägs att Bowie använde pengarna till att köpa tillbaka låtar som ägdes av hans förra manager.

Värdet på obligationerna började falla när skivförsäljningen minskade till följd av nedladdning och 2004 nedgraderades Bowie Bonds av kreditvärderingsinstitutet Moodys till ett snäpp ovanför junkbond status, skräpobligationer.

David Bowies musik lär dock stå sig, han har skrivit in sig i musikhistorien inte bara genom sin egen omfattande skivutgivning utan också genom samarbeten som inte alltid tyckts självklara. Han skrev ”All the young dudes” åt Mott the Hoople och gav därmed ny skjuts åt deras karriär. Lou Reed och Iggy Pop var andra artister vars karriärer Bowie hjälpte till att få fart på.

När David Bowie valdes in i Rock’n’Roll of fame 1996 introducerades han av Talking Heads frontman David Byrne, en artistiskt närstående musikerkollega som liksom David Bowie samarbetade med Brian Eno.

Spelade Pilatus

David Bowies artisteri sträckte sig även utanför musiken, han var skådespelare, både på scen och på film. David Bowie spelade till exempel i ”Elefantmannen” på Broadway och var Pontius Pilatus i Martin Scorseses film ”Kristi sista frestelse”.

David Bowie föddes som David Robert Jones i stadsdelen Brixton i södra London den 8 januari 1947. Han hade därmed samma födelsedag som Elvis Presley.

Sitt artistnamn Bowie, taget efter en knivtyp, lade han sig till med för att undvika förväxling med Davy Jones, sångare i The Monkees som var stora i slutet av 1960-talet när David Bowie inledde sin karriär.

Han var gift två gånger, med Angela Bowie mellan 1970 och 1980 och sedan 1992 med den somaliska supermodellen Iman. Han har en son, Duncan Jones, från första äktenskapet och en dotter, Alexandria, från det andra.

Läs också:

En ikon ur tiden

Jan Gradvall: ”Bowies ständiga big bangs”

Jan Gradvalls recension: Rent Bowieguld

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera