Hoppa till innehållet

Myten bakom guldmasken

Upptäckten av Tutankhamuns grav är ett av de mest spektakulära, mytomspunna och mest kända arkeologiska fynden genom tiderna. Nu öppnar en fem månader lång Tutankhamun-utställning i Stockholm. Di Weekend åker till ett brittiskt slott och talar med ättlingen till den första personen som öppnade graven.

VÄRLDSSENSATION. Efter tolv års sökande hittade arkeologen Howard Carter Tutankhamuns grav i november 1922. Han ägnade resten av sitt liv åt upptäckten.
VÄRLDSSENSATION. Efter tolv års sökande hittade arkeologen Howard Carter Tutankhamuns grav i november 1922. Han ägnade resten av sitt liv åt upptäckten.Foto: Dynamichrome, Griffith Institute, University of Oxford
VÄRLDSSENSATION. Efter tolv års sökande hittade arkeologen Howard Carter Tutankhamuns grav i november 1922. Han ägnade resten av sitt liv åt upptäckten.Foto: University of Oxford
Den självlärde Howard Carter var en erkänt skicklig arkeolog. I utgrävningarna anlitades ofta barn som lättare kunde ta sig in i små utrymmen.Foto: University of Oxford
Lady Fiona Carnarvon, dagens grevinna på Highclere, har skapat en utställning i slottets källare baserad på den femte earlens upptäckter.Foto: Adam Hillier
TV-SLOTTET. Highclere Castle.Foto: Adam Hillier
Förkammaren var den första delen av graven som upptäcktes. Här fanns bland annat flera vagnar och förgyllda rituella sängar.Foto: University of Oxford
Turister och journalister från hela världen flockades kring utgrävningen. Uppmärksamheten blev så stor att arbetet fick avbrytas.Foto: University of Oxford
I utställningen visas gravens förkammare som Carter och lord Carnarvon fann den. Alla föremål är handgjorda kopior.Foto: Pressbild
Tutankhamuns mumie vilade i den innersta av tre förgyllda sarkofager, den mellersta med en mask av massivt guld.
Tutankhamuns mumie vilade i den innersta av tre förgyllda sarkofager, den mellersta med en mask av massivt guld.Foto: Pressbild
Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera