Di Weekend REPORTAGE

Hippiearvet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FOLKRÖRELSE. Uppemot 40 000 personer samlades under konserten i Golden Gate Park i San Francisco januari 1967 där band som Jefferson Airplane och Grateful Dead uppträdde.

Corbis

San Francisco.

Make love not war. 50 år har gått sedan sommaren av kärlek. En tid med hippieliv, fri kärlek, droger och polisuppbåd, vars ideal har bidragit till miljardaffärer.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det har gått 50 år sedan den omtalade sommaren 1967. Då samlades 100 000 unga människor och drog genom San Franciscos gator under några turbulenta månader – det som kom att kallas en sommar av kärlek, ”Summer of Love”.

Perioden inleddes med en stor konsert i Golden Gate Park i januari 1967, där 40 000 personer dansade till tonerna från band som Jefferson Airplane och Grateful Dead och har gått till historien som en blomsterkantad, psykedelisk tid med musik, konst, mode och droger.

Men sammankomsten byggde också på idéerna från 1960-talets motståndsrörelse – som politisk decentralisering, kollektivt boende, miljömedvetenhet och liberala ideal.

Summer of Love-rörelsen föddes ur eran med den så kallade ”Beat Generation” under 1950-talet. Några av de mest kända namnen från den tiden i Bay Area i Kalifornien, där San Francisco också ligger, var författarna Jack Kerouac, Alan Ginsberg och Neil Cassidy. De var bohemer och emot censur och konformitet efter andra världskriget. ”Beatniks”, som de kallades, ville väcka en ny medvetenhet hos människor genom spiritualitet, sexuell befrielse, droger och ett ekologiskt levnadssätt.

Under åren som ledde fram till sommaren 1967 anordnades stora konserter runtom i Bay Area med omnejd och ryktet om att något magiskt hände i San Francisco spred sig. Förändringarna skulle komma till stånd genom kärlek och det var konstnärer, poeter, författare, musiker och skådespelare som tillsammans ville förändra världen.

”Under 1965-1966 var staden idyllisk. Då utvecklades det som sedan lockade många människor till San Francisco”, säger George Hunter, musiker som spelade i bandet The Charlatans på den tiden.

Även om The Charlatans är ett okänt band jämfört med till exempel Jefferson Airplane eller Grateful Dead, var det de som lade grunden till Rock’n’roll-scenen i San Francisco på 60-talet. George Hunter letar sig tillbaka till minnen från den tiden.

”Beat-kulturen upplöstes och ur det föddes en ny typ av karaktärer. Jag vill inte kalla dem ”flower children”, men när hippiekulturen började utvecklas till en ny rörelse, så började Alan Ginsberg och Neil Cassidy hänga med Grateful Dead-medlemmarna. Men ingen av dem tänkte på sig själva som hippies eller blombarn. Det var bara påhittade titlar”, säger George Hunter.

"Vi ska ta över världen"

Vi träffar George Hunter på De Young-museet, där det just nu pågår en utställning om Summer of Love, 50 år till ära.

Museet ligger i Golden Gate Park, där flera av de stora konserterna ägde rum och folk hängde på den så kallade ”Hippie Hill”.

”Det var en spännande känsla att vara mitt i något betydelsefullt, även om det inte riktigt gick som vi trodde. Men vid någon tidpunkt under den tiden tänkte man ändå att vi ska ta över världen”, säger han.

George Hunter berättar om inflödet av människor under 1967. Om hur han och bandet åkte iväg för att spela på andra orter och kom tillbaka till ett förändrat San Francisco.

Från april 1967 och framåt fylldes gatorna i området Haight-Ashbury i San Francisco med folk som uttryckte sitt missnöje mot den amerikanska regeringen och Vietnam-kriget. För även om namnet Summer of Love antyder något vackert och fredligt så var det också en stökig sommar.

Officiellt var nämligen det unga hippiefolket inte välkomna i San Francisco, men det brydde de sig inte om. Drogerna flödade och det utbröt bråk mellan dem och polisen.

”Många människor som kom till San Francisco kände inte till riktig konst, kultur. De var bara attraherade av den synbara friheten som alla verkade visa upp”, säger George Hunter.

Han menar att Summer of Love var början till slutet.

”Jag kommer ihåg hur det började bli otrevligt på Haight Street”, säger han, och beskriver stora polisuppbåd.

En del av lokalinvånarna flyttade ut ur staden för att slippa anstormningen från de unga inresande, men George Hunter stannade kvar till 1977 innan han drog sig norrut till Sonoma.

Missförstådd kulturrörelse

En annan person som också stannade kvar är kläddesignern Jeanne Rose. Vi besöker henne i hennes hus i Cole Valley, ett stenkast från Haight-Ashbury, där hon har bott sedan 1970. Innan dess bodde hon runt hörnet.

Huset är fullt av minnen från svunna tider. När det begav sig under 1960-talet designade och sydde Jeanne Rose kläder åt många av de stora musikerna, som till sångarna i både Grateful Dead och Jefferson Airplane.

”Ett kort tag under 1967 var jag mer berömd än Janis Joplin”, skrattar Jeanne Rose.

Jazz på export lade grunden för musikundret

Hon visar oss några plagg från den tiden som främst är designade för kvinnor, för de flesta av kläderna hon sydde till rock’n’roll-artisterna har försvunnit med dem.

Men samtidigt som Jeanne Rose gärna vill prata om hur hennes kläder användes av musiker, säger hon också att Summer of Love-eran är en missförstådd kulturrörelse.

Allt hon sydde var i naturmaterial och Jeanne Rose utnyttjade varje tillfälle under den tiden till att sprida sina idéer kring naturliga material och att leva ekologiskt. I en intervju med Rolling Stones Magazine 1967 sa hon:

”Jag vill känna mig som att jag inte har på mig något alls”, och vidare i en intervju i samma tidning 1968:

”Jag har en teori: Jag tror att om du kan befria din kropp så kan du befria ditt sinne”.

”Folk blandar alltid ihop den här eran med sex, droger och rock’n’roll, men vi gjorde mycket mer än så. Den ekologiska hälsorörelsen startade här i San Francisco och det är en multimiljardaffär i dag”, säger Jeanne Rose.

Stor inverkan på kultur och ekonomi

I en artikel i The Guardian skriver författaren, skådespelaren och filmmakaren Peter Coyote, som var aktiv under Summer of Love, om det som motståndsrörelsen åstadkom under 1960-talet:

”Motståndskulturen må ha förlorat alla politiska slag – vi fick inget slut på rasism, slut på krig, slut på kapitalism eller slut på imperialism. Men på en kulturell nivå vann vi alla strider. Det finns ingen plats i västvärlden i dag där det inte finns ekologisk mat, en kvinnorörelse eller en miljörörelse”, skriver Peter Coyote.

Fenomenet finns också beskrivet i boken Hippie Inc som är skriven av Michael Klassen. Han har intervjuat män och kvinnor som var med under inledningen av perioden, och om deras inverkan på kultur och ekonomi.

Den handlar om hur en liten grupp av unga författare, konstnärer, komiker, handlare, krigsveteraner och ”self-made”-miljonärer presenterade 40 innovativa idéer och produkter, som under de senaste 50 åren har bidragit med hundratals miljarder dollar och miljoner av jobb till den amerikanska ekonomin.

”Hippiefilosofin och estetiken ligger bakom så mycket av det som vi tar för givet i våra dagliga liv” ... ”allt från ekologisk mat, urblekta jeans, yogaklasser och smycken för män” ... ”till Snapple och Celestials teer, och till och med underlaget till den personliga datorn och internet”, skriver Michael Klassen i boken.

Och även om hippieandan till viss del lever kvar i San Francisco i dag har det livet bytts ut mot välfärd och techfolk, som dock är storkonsumenter av det som föddes ur kulturrörelsen för 50 år sedan. Då, på 1960-talet var hyrorna låga och folk lockades till staden för det billiga levernet.

I dag är verkligheten en annan.

San Francisco har högst hyror i hela USA och folk som jobbar med teknikutveckling har flyttat in, medan konstnärer, författare och musiker inte har råd att bo kvar.

»Jag är väldigt bra på carpe diem«

Men en som har tagit med sig kärleksandan från Summer of Love in i vår tid är Sunshine Powers. Vi träffar henne i hennes butik, när vi besöker olika karaktäristiska platser i Haight-Ashbury. Den heter passande nog Love on Haight och är full av batikkläder och glitter.

Sunshine Powers kall är att återuppliva Haight-Ashbury till det området en gång var. Hippiekulturen lever kvar på gatorna, men i dag också i form av många unga hemlösa med drogproblematik.

”Det finns 600 hemlösa ungdomar här inom en radie av sju kvarter”, säger Sunshine Powers.

"Bra för affärerna"

Hon är styrelsemedlem i den ideella organisationen Titts, Taking it to the streets, som hjälper ungdomar till ett bättre liv. Hittills har 40 unga kommit ifrån gatan.

”Vi ger dem husrum, jobbträning och hjälp med missbruk, men vi ger dem inte pengar”, säger Sunshine Powers.

Hon gör det med glitter och kärlek, men också med pengar hon har fått från en investerare. Han hjälpte henne att köpa butiken Love on Haight, men ville inte ha tillbaka pengarna när affärerna började blomstra. Istället ska de gå till att hjälpa ytterligare 300 ungdomar.

”Andan för Summer of Love var att skapa en bättre morgondag för nästa generation och hela med kärlek, men det kräver dedikation. Om jag gör bra saker i mitt närområde leder det också till att mina affärer går bra”, säger Sunshine Powers.