Hoppa till innehållet

Fantastiska floppar

Att misslyckas är inget misslyckande.

Med ett museum fyllt till brädden av floppar vill Samuel West, doktor i organisationspsykologi, tvärtom öppna upp världens företag för betydligt mer risktagande, kreativitet och lekfullhet.

FAVORIT.. Samuel West med den inte helt lyckade skönhetsmasken Rejuvenique. Med elektrisk ström skulle masken, som aldrig blev säkerhetsgodkänd, stimulera ansiktsmusklerna till ett vackrare yttre. Nu är den ett självklart inslag på Museum of Failure.
FAVORIT.. Samuel West med den inte helt lyckade skönhetsmasken Rejuvenique. Med elektrisk ström skulle masken, som aldrig blev säkerhetsgodkänd, stimulera ansiktsmusklerna till ett vackrare yttre. Nu är den ett självklart inslag på Museum of Failure.Foto: Foto: Lars Jansson
FAVORIT.. Samuel West med den inte helt lyckade skönhetsmasken Rejuvenique. Med elektrisk ström skulle masken, som aldrig blev säkerhetsgodkänd, stimulera ansiktsmusklerna till ett vackrare yttre. Nu är den ett självklart inslag på Museum of Failure.Foto: Lars Jansson
FELSATSNINGAR. Facits oförmåga att följa med i utvecklingen...Foto: Lars Jansson
...Bofors satsning på tandkräm...Foto: Lars Jansson
...och de ifrågasatta ljusterapi-hörlurarna Human Charger – alla platsar de på Museum of Failure.Foto: Lars Jansson
GRÖN KETCHUP. Heinz har tillverkat ketchup sedan 1876.I ett försök att driva på försäljningen lanserades en variant gjord på gröna tomater – som snabbt försvann från butikerna.Foto: Lars Jansson
kunderna såg rött. Förväntningarna var skyhöga när Nintendo lanserade världens första 3D-spelkonsol Virtual Boy. Men kritiken var hård: den kunde bara ställas på ett bord, allting hade samma röda färg och användarna fick huvudvärk. Nintendo har varit öppna om sitt misslyckande och har påpekat hur viktigt risktagande är för innovation.Foto: Lars Jansson
UTE OCH CYKLADE. Intresset för den innovativa plastcykeln Itera var enormt. Men konstruktionen var inte styv nog och cykeln vinglade fram. Dessutom blev den dubbelt så dyr mot vad som var tänkt. Det sägs att högar av osålda exemplar till slut grävdes ner.Foto: Lars Jansson
FETT MED DIARRÉ. Satsningen på fettfria chips var en fin tanke, rent kommersiellt. Men ett ämne i chipsen kunde dessvärre ha en starkt laxerande effekt, enligt Museum of Failure.Foto: Lars Jansson
SÖT SPION. Den internet-anslutna dockan My Friend Cayla använde taligenkänning för att kommunicera. Men allt som barnen sade skickades till ett datacenter i USA – som sålde vidare informationen. Dockan anklagades därmed för att spionera illegalt på barn.
SÖT SPION. Den internet-anslutna dockan My Friend Cayla använde taligenkänning för att kommunicera. Men allt som barnen sade skickades till ett datacenter i USA – som sålde vidare informationen. Dockan anklagades därmed för att spionera illegalt på barn.Foto: Lars Jansson
Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera