Hoppa till innehållet

Bali bortom beachen

De klargröna risfälten, den färgstarka kulturen, stränderna och de imponerande vyerna bäddar in oss i en värld som inte liknar någon annan.
Di Weekend har besökt ön Bali i Indonesien.

MÅNGFACETTERAT. De religiösa ceremonierna och naturens många skepnader är alltid närvarande på Bali.
MÅNGFACETTERAT. De religiösa ceremonierna och naturens många skepnader är alltid närvarande på Bali.Foto: Foto: Patrik Thunberg
TEMPEL-Ö. Huvudtemplet i Ubud, Pura Taman Saraswati, är ett av många att besöka på Bali.
TEMPEL-Ö. Huvudtemplet i Ubud, Pura Taman Saraswati, är ett av många att besöka på Bali.Foto: Patrik Thunberg
HÄLSOKÄLLA. Lokalbefolkningen badar i Banjars källor för att bota alla möjliga krämpor.Foto: Patrik Thunberg
KONTRASTERNAS Ö. Bali rymmer långa stränder ...Foto: Patrik Thunberg
... hektiska marknader och ...Foto: Patrik Thunberg
... stora risfält.Foto: Patrik Thunberg
SVART LAVA VID BATURS FOT. Vulkanen fick sitt senaste utbrott vid millennieskiftet.Foto: Patrik Thunberg
HEMLIG STRAND. Secret beach är ett perfekt utflyktsmål för lata dagar.
HEMLIG STRAND. Secret beach är ett perfekt utflyktsmål för lata dagar.Foto: Patrik Thunberg

Hundra nyanser av grönt.

Det är slående hur många gröna toner som faktiskt finns när man reser genom Balis inland.

Om vi hade rest till Bali enbart för paradissträndernas skull hade vi nog blivit besvikna – eller i alla fall noterat att det hade gått att hitta liknande stränder på närmare håll.

För att få verklig behållning av denna ö behöver man ta in dess natur och inre liv, inte bara fastna på en av de strandorter där själva Bali har utplånats till förmån för samma märkeskopior, identitetslösa hotell och västerländska mat som finns överallt.

Bali är så mycket mer.

Utgå från de kreativas stad

Staden Ubud är en bra utgångspunkt, även om detta i dag delvis är turisternas och de tillfälliga utvandrarnas stad.

Här hittar man många människor som lämnat sitt hemland i väst för att i ett halvår eller två bryta hemmarutinerna, jobba på distans och bo i ett ständigt varmt klimat. Redan på 1930-talet började konstnärer, författare och artister, bland andra Charlie Chaplin, resa just hit för att inspireras av den speciella miljön. Än i dag är Ubud en plats som lockar till sig många kreativa människor.

Konstgallerierna ligger tätt här omkring, precis som yoga- och meditationsställena.

Det är lätt att trivas i Ubud. Risodlingarna som breder ut sig på restaurangernas bakgårdar, alla organiska alternativ på menyerna, den roliga marknaden, de charmiga inredningsbutikerna och många spännande människor gör att man snabbt förlåter staden för den hetsiga trafiken.

Men Ubud har ytterligare en egenskap: sina omgivningar.

”Detta måste man bara uppleva”, säger Nyoman Ente, ursprungligen från en by på norra Bali, men numera guide hos utflyktsarrangören Bali Bike i Ubud.

Han har tagit med oss på en cykelfärd på ett par mil som går genom små byar och på slingrande vägar genom risfälten.

När dagen är slut kommer han säga till oss att vi under de senaste timmarna har färdats genom det som är Balis hjärta. En fras som hade kunnat låta klyschig, men när han säger det   känns rakt igenom sant.

Ö med egen kultur

Bali tillhör Indonesien men påminner inte mycket om sina grannöar, åtminstone inte när det kommer till kulturen. Här lever befolkningen efter en egen almanacka, grundad i den egna variant av hinduism som bara finns här.

Allting styrs av något större. I vardagen tar det sig uttryck genom dagliga offer till gudarna. På morgnarna kommer kvinnorna ut ur husen med blomprydda små rispaket som läggs utanför husen, och rökelse tänds.

Man tackar naturen, hedrar de döda och utför vardagsritualer som ska ge lycka och beskydd. Varje färg har en egen betydelse, och symbolerna är många.

Större inköp görs på särskilda dagar då läget enligt kalendern är det rätta. En viktig del av livet är också ceremonierna som kan hållas flera gånger i månaden, ofta lokala för en viss by och ibland nationella.

Vi cyklar förbi de viktiga bytemplen, varje by har sitt eget, plus att det dessutom finns ett mindre tempel vid nästan varje hus, tillhörande familjen som bor där.

”Jag flyttade till Ubud 1998 för att hitta ett arbete, men jag saknar ofta vardagslivet i min hemby. Men om man vill tjäna några pengar måste man till städerna”, säger Nyoman Ente.

”Jag förstår att utvecklingen måste ske, och den är i mångt och mycket bra för Bali. Men en del går så snabbt. Ubud är en helt annan stad än när jag kom hit för 19 år sedan.”

Det är mer än Nyoman Entes berättelse som vittnar om ett Bali i förändring. Turistorterna växer och en ny och betydligt större internationell flygplats har nyligen byggts.

I allt detta är det fascinerande att balineserna fortfarande är så måna om sin egen kultur. Som när vi anlänt till ön Nusa Lembongan som tillhör Bali, och får veta att stränderna kommer att hålla stängt nästa dag. Orsaken är att man just denna dag ska hedra och tacka havet för allt det ger. Då får ingen befinna sig i havet under 24 timmar. Kanske inte det mest kommersiella beslutet på en ö dit turisterna främst åker för att bada, snorkla och dyka. Men det är bara så det är.

Istället får vi uppleva en fantastisk färgstark festdag där rökelsedoften från templen ligger tung. Under en ceremoni på stranden, där lokalbefolkningen sitter vända mot havet, fokuserar alla på sin tacksamhet, ber om beskydd för sin ö och för männen som varje dag ger sig ut på havet. Där fångar de den fisk som tillsammans med riset är grunden i kosten på ön.

Stressa inte

Om möjlighet finns, låt Bali ta tid. Det finns ingen anledning att riva av sevärdheter i snabb takt. Den allra största upplevelsen är ändå ön i sig självt.

Norra Bali är en sådan plats som inbjuder till att bara vara. Inga överbefolkade stränder och nattlivet är ytterst begränsat. Här väljer vi att hyra en riktigt fin villa för runt 700 kronor per dygn. Då ingår något så fantastiskt som en egen kokerska. Först känns arrangemanget lite underligt, att vi ska ha tjänstepersonal som servar oss när vi hyr en privat villa.

Men upplägget är mycket vanligt på Bali, och Wivin Abizar – som hon heter – känns snart som en vän till familjen. En stor bonus är hur hon introducerar oss till den ena indonesiska maträtten efter den andra.

Vi bjuds på smakupplevelser som vi aldrig hade kunnat få på en restaurang, eftersom vi inte hade haft en aning om att vi borde beställa just detta. Majspannkakor, färsk- riven tonfisk, grillspett i jordnötssås och utsökta desserten dadar som är gjord på kokos och socker, för att nämna några.

Under tiden på norra Bali blir villan vår självklara utgångspunkt, och vi väljer medvetet att inte strössla med tidspressade utflykter. I stället blir det många långsamma promenader bland fälten med vinrankor som breder ut sig alldeles bakom vårt hus. Och om vi följer grusvägen ytterligare en bit växer både vattenmelon, majs och ris på åkrarna runt omkring.

Stranden ett stenkast bort är visserligen lugn och fin, men här har det paradisvita från Nusa Lembongan och södra Bali bytts ut mot svart vulkansand.

Kontrasterna hör också till Bali. Precis som dofterna, smakerna och de hundra nyanserna av grönt.

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera