Hoppa till innehållet

VM rullar in i Malmö

I augusti koras den första världsmästaren i skateboard. VM-finalen avgörs i Malmö och en Malmöåkare kan ta hem titeln.
”Historiskt”, säger Gustav Svanborg Edén, skateansvarig på gatukontoret vid Malmö stad.

SNART I ÅKSKICK. Vid Badhusparken i Malmö byggs ramperna där skateboard-VM ska hållas. Gustav Svanborg Edén, skateansvarig på gatukontoret vid Malmö stad, hoppas att skateparken ska bli en tillgång även när tävlingarna är avslutade.
SNART I ÅKSKICK. Vid Badhusparken i Malmö byggs ramperna där skateboard-VM ska hållas. Gustav Svanborg Edén, skateansvarig på gatukontoret vid Malmö stad, hoppas att skateparken ska bli en tillgång även när tävlingarna är avslutade.

Förberedelserna pågår för fullt vid Badhusparken i gränslandet mellan stadsdelarna Hyllie, Kroksbäck och Holma. Den 750 kvadratmeter stora anläggningen börjar ta form, men det återstår fortfarande en del betongarbete innan ramperna är klara att tas i bruk.

Skateboardsporten har haft en rad olika tävlingsserier som har kallat sig för världsmästerskap, men något officiellt VM har inte funnits. I år lanserar skoföretaget Vans världscupserien Vans Pro Skate Park Series med kvaltävlingar i alla världens olika regioner, vilket gör att tävlingen accepterats som ett officiellt VM.

Från början var världsmästerskapet tänkt att avgöras i Chicago och tävlingen i Malmö skulle vara en kvaltävling för Europa, Mellanöstern och Afrika. Förutom Malmös historia som skateboardstad var det två saker som fick arrangörerna att tänka om och lägga finalen i Sverige i stället för i USA.

”Vi insisterade på en damtävling, det finns ingen anledning till att kvinnor inte ska kunna ställa upp”, säger Gustav Svanborg Edén.

För det andra ville man från Malmös håll att tävlingen skulle få långsiktiga effekter för staden, där skateparken skulle bli en del av Malmö och en tillgång för skateboardåkare även efter att tävlingen avslutats.

”Nu började tävlingen i Malmö likna den som var planerad i Chicago och för Vans var det ett utmärkt tillfälle att visa sin närvaro utanför Nordamerika”, säger Gustav Svanborg Edén.

Malmö stad hjälper till med att förbereda området där parken anläggs. Efter finalen doneras skateparken till staden.

”Det fungerar på samma sätt som när någon donerar ett konstverk till kommunen”, säger Gustav Svanborg Edén.

Enligt Gustav Svanborg Edén investerar Vans ”många miljoner kronor” i parken och finalen. Malmö stad investerar 2,5 miljoner kronor i projektet, det vill säga den budget som man normalt hade lagt på den egna återkommande tävlingen Ultra Bowl.

”Vi ser det som en chans att kommunicera Malmös värderingar till hela världen. Och vi arrangerar flera mindre event under veckan som VM avgörs, så att de som vanligtvis kommer till Ultra Bowl för att åka ska kunna vara med i år också.”

Finalen i Malmö är en tävling i parkåkning, vilket innebär att deltagarna åker i ett landskap med ramper i olika storlekar där åkarna utmanas tekniskt och kreativt. Parkåkningen öppnar för en kreativ tolkning av miljön.

”Det är inte bara själva tricken som räknas utan också flödet och stilen. Skateboard handlar om att uttrycka sig och man vill att åkarna ska få en miljö som kan lyfta fram deras personlighet.”

För att bygga parken tar Vans hjälp av Malmös skateboardförening Bryggeriet, som har byggt parker och ramper sedan 1990-talet.

”Vans tar normalt in ett företag som designar och bygger deras ramper, men Malmö har en historia av att ordna tävlingar och Bryggeriet är erkänt duktiga på att bygga så valet föll på dem.”

Genom tävlingar, en aktiv gör det självrörelse och medvetna satsningar från det offentliga har Malmö etablerat sig som en världsstad för skateboard.

”En av de faktorer som identifierar Malmö internationellt är att åkarna själva har byggt ramper och parker på ödetomter. Och de har inte bara byggt utan också gjort filmer om det som har fått en stor spridning på nätet”, säger Gustav Svanborg Edén.

Femton åkare är direktkvalificerade till finalen i Malmö.

”VM är något helt nytt för sporten och de coolaste och bästa åkarna prioriterar inte alltid kvaltävlingar, de prioriterar att synas på andra sätt. Det är viktigt att få med de stora namnen och därför har de fått en plats direkt i finalen.

En av de direktkvalificerade åkarna är svenske Oskar Rozenberg Hallberg, med rötter i Malmö.

”Han har precis gått ut Bryggeriets skategymnasium i Malmö och är den ende åkaren från Europa som är direktkvalificerad”.

Vad har Oskar Rozenberg Hallberg för chanser i finalen?

”Han är en otrolig talang och om han har en dag när allt flyter så har han hur goda förutsättningar som helst. Han är inte den som flyger högst, men det finns nog ingen som kan mäta sig med hur naturligt han sätter ihop sekvenser av trick”, säger Gustav Svanborg Edén.

Innehåll från TemaAnnons

Den gröna omställningen kräver ny kompetens

Insikten har börjat sjunka in: Klimatkrisen blåser inte över för att man blundar. Allt fler företag förstår att de måste ställa om ifall de ska blomstra i framtiden.

– Det finns ingen anledning att vänta tills det blir riktigt jobbigt, säger Peter Hultman, kundansvarig på Meritmind.

Att klamra sig fast vid en gammal affärsmodell är oftast ett stort misstag, det förstår de flesta, men hur gör man för att ställa om? Och var ska man börja? Peter Hultman har mött många företag som står handfallna inför uppgiften. 

– Hållbarhet är en strategifråga, betonar han. De organisationer som kommit längst är de som har visionen klar för sig och som arbetar med ett ärligt uppsåt. Varje företag måste skapa en hållbar story som bygger på trovärdighet och transparens. 

Fokusera inte på regelverket

I takt med att milstolpar, som FN:s agenda 2030 närmar sig, hårdnar regelverken. Många företagsledningar är stressade över hur de ska hinna sätta sig in i alla nya regler, göra de mätningar som krävs och skriva hållbarhetsrapporter. Men det är att börja i fel ända, menar Peter Hultman.

– Först måste den hållbara verksamheten på plats, säger han. Sedan kan man rapportera den. Därför är det inte revisorer och regelverkstolkar som företag behöver rekrytera i första hand, utan hållbarhetsstrateger, projektledare och kommunikatörer. 

Utbildar konsulter

Att få in rätt kompetens är avgörande för om du ska lyckas med omställningen. Det gäller oavsett om du gör en rekrytering eller tar in en konsult. Första steget på resan mot en grönare verksamhet är att skaffa sig medarbetare med rätt kunskap, men tyvärr är hållbarhet en spetskompetens som det är ganska ont om. Därför ägnar sig Meritmind inte bara åt att hitta och matcha rätt kompetenser inom hållbarhet och ekonomi. De utbildar också sina konsulter och coachar kandidater i hur de kan stärka sin kompetens. 

– Hanterar du omställningen rätt och kommunicerar den trovärdigt blir det lättare att attrahera både kunder och kompetent personal, säger Peter Hultman. Då blir omställningen din främsta konkurrensfördel.

Om Meritmind
Meritmind är den ledande aktören för konsult- och rekryteringstjänster inom ekonomiområdet, enligt en varumärkesundersökning med Demoskop. Företaget grundades år 2000 av vd Helena Casserlöv-Kvist och är ett värderingsstyrt bolag som sysselsätter över 500 personer, omsätter 500 MSEK och finns på sju orter i Sverige.

Läs mer meritmind.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tema och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera