”Vår vision är att bli nummer ett i världen när det gäller att hitta rätt utbildning”, säger Mattias Säker, en av grundarna till bolaget Educations.com Media Group.
Bakom det krångliga namnet ligger en enkel affärsidé – att hjälpa kunskapstörstande människor att hitta en utbildning. Olika sajter förmedlar utbildningar för allt från gymnasieskolor till specialkurser för yrkesverksamma och pensionärer.
En central komponent i tjänsterna är en stor mängd recensioner från tidigare studenter.
Grunden till bolaget lades redan 2001 när tre studenter lanserade sajten studentum.se i syfte att hjälpa andra studenter att hitta rätt utbildning.
”Det fanns ingen naturlig plats på nätet där man kunde jämföra alla olika eftergymnasiala alternativ säger Fredrik Söderlindh, som var med om att grunda det bolaget och som i dag är vd för Educations.com Media Group.
Ett par år senare tog Mattias Säker och två kurskamrater från Handelshögskolan i Stockholm rygg på studentum.se och lanserade utbildning.se som riktade sig till yrkesverksamma i jakt på vidareutbildning.
Så småningom kom de att gå ihop och sedan dess har företaget expanderat kraftigt – och flera gånger korats till Gasellbolag av Dagens industri. I dag har de 130 anställda och driver sammanlagt 19 olika söktjänster i flera länder.
Omsättningen landade förra året på 138 miljoner kronor, och Mattias Säker hoppas på en 20-procentig ökning under 2016. För att nå det målet blickar han västerut:
”Vi har nyligen lanserat i USA och kommer på allvar ge oss in i marknaden genom att inleda ett samarbete med en stor amerikansk aktör.”
Det innebär också ett kulturskifte för bolaget, som främst lever på annonsintäkter samt förmedlingsavgifter från skolor och lärosäten som syns på bolagets sajter. Egna sajter har hittills borgat för goda marginaler.
Men rivalen Trainingindustry.com har redan en stor del av marknaden, och de svenska entreprenörerna väljer därför att samarbeta i stället för att konkurrera. Tillsammans har de två bolagen nu skapat världens största databas för företagsutbildningar, och Mattias Säker hoppas att formeln ska fungera i USA.
”Vi får en mindre del, men av en väldigt mycket större kaka.”