Hoppa till innehållet

Visar vägen till rätt utbildning

Svensk vägledning lockar studenter i USA. Genom ett samarbete med en amerikansk jätte hoppas svenska Educations.com Media Group sprida sin digitala syokonsulent.

GRÄVER GULD. Mattias Säker och Fredrik Söderlindh tar sin studievägledning till USA.
GRÄVER GULD. Mattias Säker och Fredrik Söderlindh tar sin studievägledning till USA.Foto: Foto: Erika Berglund

”Vår vision är att bli nummer ett i världen när det gäller att hitta rätt utbildning”, säger Mattias Säker, en av grundarna till bolaget Educations.com Media Group.

Bakom det krångliga namnet ligger en enkel affärsidé – att hjälpa kunskapstörstande människor att hitta en utbildning. Olika sajter förmedlar utbildningar för allt från gymnasieskolor till specialkurser för yrkesverksamma och pensionärer.

En central komponent i tjänsterna är en stor mängd recensioner från tidigare studenter.

Grunden till bolaget lades redan 2001 när tre studenter lanserade sajten studentum.se i syfte att hjälpa andra studenter att hitta rätt utbildning.

”Det fanns ingen naturlig plats på nätet där man kunde jämföra alla olika eftergymnasiala alternativ säger Fredrik Söderlindh, som var med om att grunda det bolaget och som i dag är vd för Educations.com Media Group.

Ett par år senare tog Mattias Säker och två kurskamrater från Handelshögskolan i Stockholm rygg på studentum.se och lanserade utbildning.se som riktade sig till yrkesverksamma i jakt på vidareutbildning.

Så småningom kom de att gå ihop och sedan dess har företaget expanderat kraftigt – och flera gånger korats till Gasellbolag av Dagens industri. I dag har de 130 anställda och driver sammanlagt 19 olika söktjänster i flera länder.

Omsättningen landade förra året på 138 miljoner kronor, och Mattias Säker hoppas på en 20-procentig ökning under 2016. För att nå det målet blickar han västerut:

”Vi har nyligen lanserat i USA och kommer på allvar ge oss in i marknaden genom att inleda ett samarbete med en stor amerikansk aktör.”

Det innebär också ett kulturskifte för bolaget, som främst lever på annonsintäkter samt förmedlingsavgifter från skolor och lärosäten som syns på bolagets sajter. Egna sajter har hittills borgat för goda marginaler.

Men rivalen Trainingindustry.com har redan en stor del av marknaden, och de svenska entreprenörerna väljer därför att samarbeta i stället för att konkurrera. Tillsammans har de två bolagen nu skapat världens största databas för företagsutbildningar, och Mattias Säker hoppas att formeln ska fungera i USA.

”Vi får en mindre del, men av en väldigt mycket större kaka.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera