Hoppa till innehållet

Vinstmaskinen Sweden Rock slår rekord

SÖLVESBORG. 2015 blev ett nytt rekordår för vinstmaskinen Sweden Rock Festival.
Med vårens musikalsatsning och nya alkoholprodukter tror vd:n och huvudägaren Mats Natvig att pilen fortsätter uppåt även i år.

LÖNSAMT. Hardcore Superstar spelade på Sweden Rock 2015.
LÖNSAMT. Hardcore Superstar spelade på Sweden Rock 2015.Foto: Claudio Bresciani/TT

I flera år har Sweden Rock Festival, Skandinaviens största renodlade rockfestival, levererat en stark tillväxt och en stadigt ökande lönsamhet. Nu toppas trenden med ett omsättningskliv från 93 miljoner kronor (2014) till den nya toppnoteringen på 113 Mkr för 2015. Samtidigt presenterar Blekingefestivalen ett rekordresultat efter finansnetto på 39,6 Mkr – en ökning med över 40 procent.

”Det är fantastiskt roligt. 2015 blev ett år där allting föll på plats och mycket av allt arbete vi gjort bar frukt”, säger Mats Natvig.

Satsningen på flera olika verksamhetsgrenar och externa samarbeten gör att en tredjedel av intäkterna nu kommer från annat håll än biljettintäkter.

Sedan 2011 har festivalen till exempel haft flera storsäljande alkoholprodukter på Systembolaget, bland annat vin, en mörk rom och en single malt whisky.

Festivalen har anordnat rockkryssningar och andra evenemang, webbshopen säljer prylar och en egen bokningsportal förmedlar resor och boende i samband med festivalen.

Och satsningarna fortsätter i oförminskad styrka. Första veckan i mars lanseras den första av två nya (och ännu hemliga) alkoholprodukter– och den 20 februari är det premiär för rockmusikalen ”American Idiot” på Cirkus i Stockholm. Totalt 30 föreställningar produceras i samarbete med Blixten & Co.

”Det känns som ett naturligt steg för oss att ta. Det är ett jätteroligt projekt och med tanke på att vi och Blixten har lite olika kompetenser och kunder i våra bolag kompletterar vi varandra väldigt bra.”

Sweden Rock Festival, som i år arrangeras den 8-11 juni, fortsätter att vara det lysande undantaget i en mörk festivalbransch. Förra sommaren tvingades till exempel Siestafestivalen att kasta in handduken och FKP Scorpio Sverige, bolaget bakom Bråvallafestivalen, har tyngts av stora förluster i flera år.

Innehåll från AudiAnnons

Tekniken som ger nya bilen ett försprång

Räckvidd på 623 kilometer och en verklighet där varje bromstillfälle omvandlas till energi – tack vare smart regenerativ bromsning.

Tekniken bakom den nya generationens elbilar som bidrar till längre körsträckor genom att återvinna och ladda batteriet banar ny väg i fordonsbranschen.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi Q6 e-tron markerar starten på en ny era för elbilar, där effektivitet och lång räckvidd går hand i hand.

Den nya modellen från det tyska premiummärket är utrustad med ett litiumjonbatteri på 100 kWh (94,9 netto) och erbjuder en körsträcka på upp till 623 kilometer.

– Genom att använda vår erfarenhet har vi förbättrat både batteriet och drivsystemet för längre räckvidd. De nya egenutvecklade motorerna är ännu mer effektiva med ny teknik som hårnålslindning och torrsumpsmörjning, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Batteriet är utrustat med ett avancerat system som reglerar temperaturen, vilket säkerställer att det hålls kylt eller uppvärmt under färden. Allt för att batteriet ska kunna fungera optimalt.

– Under en resa kan batteriet förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet.

Ny laddteknik

Audi Q6 e-trons 800-voltsteknik med en laddeffekt på 270 kW möjliggör snabbladdning där upp till 255 kilometer räckvidd kan uppnås på bara tio minuter vid en HPC-laddningsstation. Dessutom stiger laddningsnivån från tio till 80 procent på ungefär 21 minuter.

Med 400-volts laddare kan Q6 e-tron använda bankladdning för att dela och snabbladda batteriet. 800-voltsbatteriet delas då automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt.

För att laddningen ska vara så smidig som möjligt ingår ett pro-abonnemang i Audis laddningstjänst Audi charging under det första året.

– Det ger access till mer än 660 000 laddpunkter i 29 länder via laddkortet eller myAudi-appen. Vid exempelvis Ionity går det även att ladda genom att direkt genom att ansluta kabeln via Plug & Charge – förutsatt att man har ett Audi charging-abonnemang, berättar Alexander Garcin.

Energi som omvandlas

Audi Q6 e-tron utnyttjar ett avancerat regenereringssystem som ökar effektiviteten och räckvidden.

– Vid de flesta inbromsningarna återanvänds energin tack vare systemet, och energin går direkt tillbaka till batteriet istället för att de fysiska bromsarna används. Under ideala förhållanden kan så mycket som 220 kW återvinnas.

Föraren i Q6 e-tron har möjlighet att välja mellan olika lägen, beroende på preferenser: antingen en traditionell setup med inbromsning via bromspedalen som möjliggör frirullning för optimal effektivitet eller en one-pedal-funktion om så önskas.

– Oavsett vilket läge som används återladdas batteriet i de flesta inbromsningarna.

Cirkulärt kretslopp

Audis devis är ”Vorsprung durch teknik” (försprång genom teknik), och enligt Alexander Garcin pekar mycket mot att utvecklingen i framtiden går snabbt framåt med ännu effektivare batteriteknik.

– Vi investerar också stora resurser för att på sikt återvinna det mesta av batterierna för att skapa cirkulära kretslopp, avslutar Alexander Garcin.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera