Hoppa till innehållet

Vinprofil för arvet vidare

Piero Antinori är inte bara något så unikt som en familjeföretagare i 25:e generationen, som nu lämnar över till den 26:e.
Han är också en av Systembolagets allra äldsta leverantörer.

VINVETERAN. Piero Antinoris vinhus har erövrat världen med sitt Villa Antinori, som skapades av hans far på 1920-talet.
VINVETERAN. Piero Antinoris vinhus har erövrat världen med sitt Villa Antinori, som skapades av hans far på 1920-talet.Foto: Foto: Jonas Eng

Familjens vinhus Marchesi Antinori har gjort vin i toskanska Chianti i över 600 år. När han tog över efter sin far 1966, dracks chianti oftast ur runda, bastklädda flaskor och hade rykte som pizzaviner. Sedan dess har mycket hänt i den toskanska vinindustrin, och flera förändringar beror på Piero Antinori.

En av firmans största globala framgångar är vinet Villa Antinori. Det är också ett av mycket få viner som funnits i Systembolagets sortiment sedan det grundades 1955.

Varför är Villa Antinori så framgångsrikt?
”När det skapades av min far på 1920-talet var det mycket innovativt. Hans idé var att skapa ett vin av högre kvalitet som kunde lagras på butelj. Han valde en bordeauxflaska och ett mer sofistikerat utseende. Och han lade till lite cabernet sauvignon i vinet, något som skiljde det från andra viner.”

I början av 1970-talet startade Piero Antinori själv en revolution med viner i en ny stil. Viner så annorlunda att de först inte ens fick säljas med ursprunget Chianti Classico på etiketten eftersom de innehöll otillåtna druvsorter. Vinerna kallas ”super tuscans”, och Piero Antinoris första var Tignanello.

Hur viktiga kom de här vinerna att vara?
”När vi började göra viner som Tignanello, var kvalitetsnivån i Chianti på väg att sjunka, dess rykte hade blivit sämre och även priserna och områdets ekonomi var på väg ner. Vi ville göra något för att vända den negativa trenden.”

Nu lämnar du över företaget till dina döttrar. Hur balanserar de mellan tradition och nyskapande?
”Det är tidigt att säga, för tillfället följer de vad deras far har gjort, men vid någon tidpunkt kommer de att vara nyskapande. Och alla tre har passion för vin, vilket är det allra viktigaste. Jag känner mig helt avslappnad inför framtiden. Inte bara på grund av dem, utan mina barnbarn. Ett av dem är 23 år och arbetar i Australien för ett annat vinföretag. Hans yngre syster är agronom och arbetar med vinodling i Kalifornien.”

Hur behåller man ett företag inom familjen så länge?
”Genom att inte bara föra vidare kunskap, utan värderingar, som passionen för det vi gör. Och tålamod. Om du planterar en vingård i dag, kan det dröja 10–12 år innan investeringen betalar sig. Du måste kunna vänta och acceptera vädret med frost och hagel. Det har min far fört vidare till mig sedan jag var fem, och jag har gjort samma sak med mina döttrar.”

En av de största utmaningarna för vinfirmor idag är klimatförändringar. I Europa upplever många producenter att vinerna får högre alkoholhalt än tidigare, något som kan leda till obalanserade viner.

”Även om förändringen ännu inte är dramatisk, försöker vi förstå möjliga konsekvenser och förbereda oss. Med hjälp av olika teknik i vinodlingen och genom att plantera vinrankor på högre höjd på de toskanska kullarna, kan vi dämpa effekten av klimatförändringarna.”

Hur är det att arbeta med en monopolmarknad som Sveriges, jämfört med fria marknader?
”Det finns för- och nackdelar. Har du en väletablerad relation med monopolet, kan det vara en fördel, för att du inte behöver möta konkurrensen på samma sätt som på en fri marknad. Å andra sidan är det svårare att introducera nya viner och göra marknadsföring. Vi vill inte ha en hel värld organiserad på det sättet, men några marknader är okej.”

Italienska viner säljer som smör i Sverige. Under första kvartalet 2017 såldes mer än dubbelt så mycket vin från Italien som från Frankrike på andra plats.

Piero Antinori berättar att italienska viner ligger i topp även i många andra länder, särskilt på utvecklade marknader där vin är en naturlig del av kulturen. Som i USA, Tyskland, Schweiz och Österrike.

Varför är italienska viner så populära?
”Kvaliteten har ökat, imagen och ryktet har också förbättrats. Och priserna är inte alltid så höga som i vissa andra vinländer. Italiensk mat och restauranger hjälper till att marknadsföra vinerna. Vi har nått en position som för bara 30–40 år sedan nog var helt omöjlig att föreställa sig.”

Innehåll från EKNAnnons

Svenska bolaget räddar amerikanska tak – växer så det knakar

Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.
Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

När orkanerna river taken av Floridas villor får Nyköpingsföretaget ABECE fullt i orderboken. Så här rodde de hem en affär värd 100 miljoner kronor med hjälp av statliga EKN, Exportkreditnämnden.

EKN finns till för alla svenska företag, stora som små, i alla branscher – läs mer

Florida innehar rekordet som USA:s mest orkandrabbade delstat; av de 301 orkaner som slagit mot USA mellan 1851 – då man började räkna – och 2022, har 120 träffat Florida. För de flesta är orkanerna synonyma med allvarliga skador och stora förluster. För tillverkare av takpannor är de en guldgruva.

– Florida har i många år varit en ”sold out market”, vilket innebär att takpanneproducenterna säljer slut på allt de hinner tillverka. Orkanerna bidrar absolut till det, liksom faktumet att det byggs så många villor här. Det finns helt enkelt gott om tak som kan flyga av, säger Moa Mossberg, kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

Från smedja till storspelare

Efter orkanen Ians härjningar år 2022 bestämde sig ägaren till en av dessa takpanneproducenter, Crown Roof Tiles, att det var dags att expandera. Ägaren ville fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik, och för produktionslinjen vände han sig till just ABECE – ett företag som startade som smedja i Nyköping 1919 och började utveckla sina maskinsystem på 60-talet. Affären skulle landa på drygt 100 miljoner kronor, mer än hälften av ABECE:s omsättning.

– För utomstående kan det låta konstigt att Crown Roof Tiles vände sig till oss med en så stor affär. Men vi har hållit på med det här så länge och drivit utvecklingen så pass att vi idag har en världsledande marknadsposition. Det är främst vi och ett italienskt företag som levererar de här systemen globalt – och jag vågar säga att vi är mycket bättre än italienarna, säger Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Erik Lindeberg, vd för ABECE.
Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Samarbetar med EKN

ABECE:s storaffär med Florida innefattar att bygga en hel produktionslinje, skeppa den över Atlanten, montera den på plats och utbilda personalen. Sedan ska det gå som på löpande band: I en produktionslinje från ABECE kommer sand, cement och vatten in – och härdade, målade och paketerade betongpannor kommer ut. Maskinsystemet producerar 140 pannor per minut – det blir 50 000 pannor på ett skift – och automationsgraden är hög.

– Vi har varit på plats sedan i augusti 2023 och är nu i slutskedet: Vi trimmar in systemet och snart är de uppe i full produktion. Då har de en av de bästa produktionslinjerna i världen, säger Erik Lindeberg.

Eftersom investeringen var så pass stor ville kunden i Florida köpa produktionslinjen på avbetalning, något som hade varit svårt för ABECE att erbjuda på egen hand. Därför ansökte de om en garanti från statliga EKN, Exportkreditnämnden, vars uppdrag är att stötta svensk export.

– Med garantin kunde vi erbjuda kunden en avbetalningsplan på tre år samtidigt som vi får betalt direkt av vår bank, detta genom ett lån med EKN:s garanti som säkerhet. Kunden betalar i praktiken sedan av till vår bank via oss – och skulle de av någon anledning inte kunna betala är det EKN som tar risken, säger Moa Mossberg.

95 till 98 procent av ABECE:s omsättning kommer från export och därför är den här typen av samarbeten vanliga för företaget. Kunden får en attraktiv finansieringslösning samtidigt som ABECE direkt kan återinvestera betalningen i sin nästa affär.

– Vi håller redan på att bygga nästa linje som ska till England – det är så vi kommer att gå från 175 till 200 miljoner kronor i omsättning i år, avslutar Erik Lindeberg.

Kolla om EKN kan hjälpa er att få JA från banken

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera