Hoppa till innehållet

Vin värt en resa

Som första och enda restaurang i Sverige belönas PM & Vänner i Växjö med den amerikanska tidskriften Wine Spectators främsta utmärkelse Grand Award.
Det är ett pris som bara en restaurang i Skandinavien lyckats erövra tidigare.

PRISAS. PM & Vänner, med kökschefen Anders Lauring och grundaren och delägaren Per Bengtsson, har fått utmärkelsen Grand Award av tidskriften Wine Spectator.
PRISAS. PM & Vänner, med kökschefen Anders Lauring och grundaren och delägaren Per Bengtsson, har fått utmärkelsen Grand Award av tidskriften Wine Spectator.Foto: Mats Samuelsson

Grand Award, symboliserat av tre vinglas, är vinvärldens motsvarighet till den franska krogguiden Guide Michelins tre stjärnor, som högsta betyg på en restaurangs mat.

När Guide Michelin förra året började bevaka restauranger utanför storstäderna i Norden var PM & Vänner en av dem som genast belönades med en stjärna.

”Att få Grand Award är minst lika viktigt”, säger Per Bengtsson, grundare och delägare av PM & Vänner.

”I år får endast fyra nya restauranger högsta betyget, tre glas. Den ena ligger i Paris, en annan i New York, en tredje i Los Angeles – och så vi i lilla Växjö.”

Av sammanlagt cirka 3.600 restauranger i världen som fått någon av Wine Spectators utmärkelser, graderade från ett till tre, är det endast 89 stycken som har den högsta valören, tre glas, eller Grand Award. Till denna exklusiva skara hör nu PM & Vänner, liksom till exempel Eleven Madison Park i New York, i år utsedd till världens bästa restaurang, och Le Louis XV – Alain Ducasse i Monte Carlo.

”Wine Spectator är en auktoritet, som nu säger att vi har en av världens bästa vinlistor”, säger Per Bengtsson.

Förra året blev Geranium i Köpenhamn den första restaurang i Norden som erhöll Grand Award. Samma år skrev Geranium och Maaemo i Oslo historia när de som första nordiska restauranger fick maximala tre stjärnor i Guide Michelin.

Wine Spectators testare dök precis som Michelins upp oanmälda och genomförde ett komplett krogtest.

”Eftersom Grand Award betyder att restaurangen är värd en resa måste naturligtvis maten stå i paritet med vinet”, säger Per Bengtsson.

Dagen efter middagen i matsalen bad inspektörerna om en genomgång av vinkällaren. Chefssommelieren Rubén Sanz Ramiro fick en lista på rariteter, som han fick plocka fram och visa upp.

Vinkällaren ligger i ett gammalt bankarkiv under Swedbanks kontor, som ligger vägg i vägg med krogen. I de stora arkivskåpen, som går på hjul på skenor, finns 16 000 flaskor fördelat på 4 300 olika slags viner och årgångar, det som på fackspråk kallas referenser.

PM står för Per och Monica, Bengtsson respektive Karlsson, två vänner som tillsammans grundade restaurangen 1992. PM & Vänner firar alltså 25-årsjubileum i år.

2006 tog restaurangen ett strategiskt beslut att bygga upp en vinkällare i världsklass. Samma år rekryterades Andreas Larsson som sommelier. Han kom då närmast från Mathias Dahlgrens dåvarande stjärnkrog Bon Lloc i Stockholm.

Det året erhöll PM & Vänner utmärkelsen Award of Excellence, det vill säga ett glas, i Wine Spectator. Redan året därpå kom ett andra glas, som står för Best of Award of Excellence.

Samtidigt, 2007, utsågs Andreas Larsson till Best sommelier of the world när han vann den tävling som räknas som VM i vinkunskap.

Därefter dröjde det alltså tio år tills PM & Vänner nådde sitt mål, ett erkännande som en av världens allra bästa restauranger vad beträffar vinupplevelsen.

”Det tar tid att nå det tredje glaset, det är ett stort steg”, säger en jublande glad Per Bengtsson.

Den nuvarande chefssommelieren, spanjoren Rubén Sanz Ramiro, flyttade till Småland för fyra år sedan från New York, där han arbetade på en toppkrog. Hans fru, Elna Svenle arbetade på Museum of Modern Art i New York och flyttade hem till Sverige när hon utsågs till museichef för Vandalorum i Värnamo.

”Det var en perfekt lösning att han kunde börja här hos oss”, säger Per Bengtsson.

2014 utökades PM med ett hotell, något som gjort att det centralt belägna kvarteret mitt i Växjö kan betecknas som en matdestination.

Kökschefen Anders Lauring har arbetat på PM i 16 år och har varit med på hela resan. Han stod i köket när Di Weekend 2009 utnämnde PM & Vänner till Årets affärskrog. Samma sak förra året när Di Weekend senast testade krogen. Det var i maj och betyget blev 24 av 25 poäng. Matbetyget blev det högsta, tio poäng.

”Det kan rentav vara den mest imponerande vinkällaren i Sverige”, hette det i den recensionen.

Det är nu bekräftat av världens främsta vinpublikation, Wine Spectator, som testat restauranger runt om i världen sedan 1981.

Priset delas ut vid ”The Grand Award Gala” i New York den 21 oktober i samband med Wine Experience, en vinmässa som arrangeras av Wine Spectator.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera