Hoppa till innehållet

Vill ge både pengar och åsikter

Med ett familjeföretag värderat till mer än 28 miljarder kronor i ryggen har norrmannen Johan H Andresen gjort till sitt kall att försöka lösa stora samhällsproblem.
Nu tar han en del av satsningen till Sverige.

SOCIAL INVESTERING. Johan H Andresen är en av Norges rikaste personer. Han har valt att investera en del av familjekoncernens vinst i sociala entreprenörer.
SOCIAL INVESTERING. Johan H Andresen är en av Norges rikaste personer. Han har valt att investera en del av familjekoncernens vinst i sociala entreprenörer.Foto: Foto: Johan Bävman

Johan H Andresen föddes in i företagsvärlden. Familjen ägde Norges största och äldsta tobaksbolag, Tiedemanns Tobaksfabrik, som grundades redan 1778 men som ägts av släkten sedan 1849.

1998 tog han över som koncernchef och ägare till familjeföretaget. Ett tidigt beslut var att backa ur tobakstillverkningen och 2001 bytte koncernen namn från Tiedemanns till Ferd.

I dag är Johan H Andresen ägare och styrelseordförande för investeringskoncernen, som 2015 värderades till motsvarande 28,7 miljarder kronor.

”Det är väl inte så att jag föddes med en silversked i munnen, det handlade snarare om ett helt bestickset,” säger han.

Ferd äger bland annat Tetra Paks konkurrent Elopak och Swix Sport. Koncernen har sex affärsområden, varav ett av områdena är socialt entreprenörskap. Här investerar Ferd i sociala entreprenörer som försöker lösa samhällsproblem och sociala utmaningar med andra metoder än de som samhället traditionellt sett brukar använda. Vinsten mäts i samhällsnytta snarare än i kronor och ören. Johan H Andresen säger att initiativet kommer från de värderingar han själv växte upp med.

”Det handlar om att ta ett ansvar som man inte har. Företag kan faktiskt göra det och när man har ett ansvar så har man också möjlighet att påverka. Jag har lärt mig att värderingar är något man kan utveckla. Jag är övertygad om att människor kan förändras om de bara ges chansen.”

Varje år avsätts motsvarande 27 miljoner kronor till investeringar i sociala entreprenörer. Sedan starten 2009 har Ferd investerat i 16 bolag, bland annat gatutidningen Asfalt, entreprenadrörelsen Monsterbedriften – som anställer tidigare dömda brottslingar – och Unicus, som anställer personer med Aspergers syndrom.

Det som skiljer en samhällsentreprenör från en ren välgörenhetsorganisation är bland annat att den sociala affärsidén på sikt ska kunna bli självfinansierande. Därför är en av förutsättningarna för att Ferd ska investera i entreprenören att idén går att skala upp, helst till ett globalt plan för att nå största möjliga förändring.

Johan H Andresen lägger en tredjedel av sin tid på de sociala entreprenörerna.

”Det är enkelt att bara ge bort pengar, men så mycket svårare att dela med sig av sin tid och kompetens. Men det är just det som behövs för att få en idé att växa snabbt och effektivt”, säger han.

Johan H Andresen tycker att han har större möjlighet att göra skillnad genom att investera i socialt entreprenörskap än genom att skänka pengar till exempelvis Röda korset eller Amnesty.

”De tar gärna våra pengar men vill inte ha våra åsikter och det är väl så det ska vara. Men de sociala entreprenörerna vill ha både våra pengar och våra åsikter – det hjälper oss att både skapa värde och mervärde.”

I Sverige har Klarna-grundaren Niklas Adalberth gjort en privat investering på 170 miljoner kronor i sitt initiativ Norrsken Foundation som ska stötta sociala entreprenörer. Johan H Andresen välkomnar initiativet och uppmuntrar fler företagsledare att göra samma sak.

”Det enda som krävs är en person som ser bortom det traditionella. Många hittar på ursäkter för att slippa göra något annorlunda, men det här är inte speciellt annorlunda. Det gäller att se företaget som en resurs och inte enbart som ett kassaflöde.”

Men är det inte välfärdssamhällets ansvar att göra det jobb som sociala entreprenörer gör? Johan H Andresen tycker inte det.

”Välfärdsstaten har ett övergripande ansvar för människorna, men de behöver inte stå bakom varenda leverans. Jag har en väldigt opolitisk syn på innovation och tycker att man ska använda den lösning som är bäst, oavsett var den kommer ifrån. Man kan också ställa sig frågan om vi har tid att vänta på nästa sociala reform. Det tror jag inte att vi har – i alla fall har inte jag det.”

Ferds investeringar riktar sig mot barn och ungdomar i Norge.

”Om man ger en ungdom möjligheten att göra bättre val så har det en positiv inverkan på såväl individ som familj och samhälle. Och i ett avkastningsperspektiv så får man socialt och samhällsmässigt högst avkastning om man kan förändra en ung människas liv.”

Ett av företagen som Ferd investerat i är Unicus som anställer ungdomar med Aspergers syndrom och som låter de anställdas sinne för detaljer och struktur bli centrala för att testa it-lösningar.

”Det finns ett omättligt behov av att göra datatester runt om i världen och människor med Aspergers syndrom har en stor möjlighet inom det området. Vi måste försöka finnas på mer än en marknad och därför etablerar vi bland annat företaget i Kista”, säger Johan H Andresen.

Finns det tillräckligt med kapital i dag som investeras i sociala entreprenörer?

”Nej, men det är inte så att det inte finns kapital. Det är modellen som folk generellt tycker är svår. Det är enklare att ge bort pengar men om man har ambitionen att förändra något så måste det finnas en plan och inte bara hopp.”

Vad krävs för att fler företag ska vilja och våga investera i sociala entreprenörer?

”Skattelättnader hjälper ju alltid, men det är inte det som är tricket. Jag tror på att visa upp goda exempel på när socialt entreprenörskap fungerar. Det personliga mötet är viktigt, den som ska investera måste träffa människor och se att de kan göra skillnad. Statistik och powerpoint-presentationer kommer inte att övertyga någon.”

Innehåll från ÅlandsbankenAnnons

Undvik fallgroparna – så lämnar du över familjeföretaget till nästa generation

De senaste åren har regelverket för att överlåta företag inom familjen blivit mer gynnsamt. 

Men en generationsväxling kommer sällan utan utmaningar. Genom att planera och börja i tid kan du ändå undvika de största fallgroparna, förklarar Ålandsbankens expert.

EXTERN LÄNK: Ålandsbankens experter hjälper dig i komplexa frågor 

Plötsligt är den här – dagen då du känner att det är läge att ta ett steg åt sidan. Kanske har insikten kommit smygande: En dag måste ju företaget överlåtas till någon annan. Antingen till familjens yngre förmågor, eller via ett externt ägarskifte.

Genom att planera och göra rätt saker vid rätt tidpunkt har du möjlighet att stärka ditt företags förutsättningar och bygga en stabil grund för både kontinuitet och tillväxt – och inte minst att skapa så bra förutsättningar som möjligt för nästa generations ledarskap – konstaterar Fredrik Benson som är finansiell planerare på Ålandsbanken.

– Ett generationsskifte i ett familjeföretag väcker en rad olika juridiska frågeställningar, men det är också mjuka värden och känslor involverat i ett sådant beslut. Därför är det viktigt att ta ett helhetsgrepp som innefattar de ekonomiska, juridiska och de familjemässiga aspekterna, säger han.

Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.
Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.

Generationsskiftet tar 1-3 år

Fredrik Benson berättar att det viktigaste råd han kan ge är att börja planera i tid. 

– Ett lyckat generationsskifte tar oftast mellan ett och tre år, kanske till och med längre. Men många tror att det räcker med att prata igenom det över en söndagsmiddag. Vid ett ägarskifte måste du ta hänsyn till allas viljor, behov och kunskap – och det tar betydligt längre tid än så.

Gemensamt för många av de mest framgångsrika generationsskiftena ser han i att den tilltänkta efterträdaren har kommit in i verksamheten tidigt och fått lära sig hur det fungerar inifrån. På så sätt förbereds de för uppgiften och får praktisk erfarenhet samtidigt som deras kunskap och ledarförmåga kan sättas på prov. Detta är speciellt viktigt om företaget är centrerat runt den nuvarande ägaren. 

– Vissa företag är uppbyggda kring en enda person och om nästa generation inte har någon erfarenhet från verksamheten kan det snabbt gå utför efter ett ägarskifte. Om det inte finns någon naturlig efterträdare kan det vara bättre att sälja företaget till en extern part, och att göra det när företaget fortfarande har ett högt värde, säger Fredrik Benson.

Bortse inte från mjuka värden

Ingen familj är den andra lik och därför är också varje generationsskifte unikt. En vanlig situation är att det finns flera syskon i familjen, men att enbart ett av dem är intresserat av att ta över familjeföretaget efter föräldrarna. Ska de övriga syskonen kompenseras för det på något sätt? Och i så fall hur? 

Det behöver inte röra sig om företag i hundramiljonersklassen för att en sådan fråga ska skapa irritation och konflikt i en familj, framhåller Fredrik Benson. Därför betonar han att mjuka värden som dessa är viktiga att fundera över, och att det är angeläget att processen fram till skiftet är tydlig och formaliserad så att det inte kvarstår några frågetecken.

– Det finns ingen universallösning utan varje företagarfamilj måste hitta den lösning som passar just deras situation och förutsättningar. Det är också därför vi verkligen betonar vikten av att börja i tid, säger Fredrik Benson.

EXTERN LÄNK: Att välja Ålandsbanken kan göra skillnad 

Nya fördelaktigare regler

Ekonomiskt har det blivit mer fördelaktigt med generationsskifte inom familjen de senaste åren. Fram till 2019 beskattades, något förenklat, överlåtelser inom familjen nämligen högre än försäljningar till en extern part. Därefter ändrades lagstiftningen och nu gäller samma skatteregler i båda fallen. Överlåtelsen behöver dock uppfylla en rad kriterier för att få beskattas på det här sättet.

– De nya reglerna gjorde systemet betydligt mer rättvist, men reglerna är stenhårda med en rad kriterier som måste vara uppfyllda. Det är således fortsatt viktigt att planera ordentligt. Det här kräver specialistkunskap. Uppfyller du inte alla kriterier går det inte att göra ägarskiftet med de mer gynnsamma skattereglerna och det påverkar hur mycket pengar du får kvar att leva på efteråt, säger Fredrik Benson. 

EXTERN LÄNK: Ålandsbanken hjälper dig att projektleda din ekonomi 

 

Mer från Ålandsbanken

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ålandsbanken och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera