Hoppa till innehållet

»Vi följer pengarna«

HBO har passerat en miljon prenumeranter i Norden efter fyra år i regionen.

Nu ska det amerikanska tv-bolaget börja producera egna nordiska tv-serier, berättar högste chefen Richard Plepler.

TV-CHEF. Richard Plepler, vd för HBO, tycker att danska ”Borgen” är en av de bästa tv-serierna han har sett.
TV-CHEF. Richard Plepler, vd för HBO, tycker att danska ”Borgen” är en av de bästa tv-serierna han har sett.Foto: Foto: Jesper Frisk

I söndags – natten till måndag svensk tid – sändes det sista avsnittet av sjätte säsongen av ”Game of thrones”, som i flera år har varit den mest strömmade tv-serien i USA och tillika den mest illegalt nedladdade tv-serien i världen. HBO startade som en betal-tv-kanal bland många, men började växa under 1990-talet, först med framgång för komediserien ”Larry Sanders show”, sedan ”Sex and the city”, ”The Sopranos”, ”The wire”, ”True blood” och ”Game of thrones”.

I dag har HBO 130 miljoner prenumeranter i USA och passerade nyss miljonstrecket i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolagets vd Richard Plepler är tillsammans med ett följe av internationella chefer på Stockholmsbesök.

”Vi gör som det berömda citatet från filmen ’Alla presidentens män’: ’We follow the money’. Vi har inte en affärsmodell som ska införas på alla marknader utan vi anpassar oss, må det vara det on-demand, licensiering eller ’over-the-top content’ OTT”, säger Richard Plepler.

Vi ses först på en lunch på Grand Hotel tillsammans med hans kolleger och nordisk press för att sedan tala enskilt. Amerikansk effektivitet gäller.

”Jag ser 95 procent av allt som HBO sänder, oftast i förväg, och jag följer de andra kanalernas stora serier. Jag läser fem dagstidningar per dag, New York Times, Wall Street Journal, Financial Times, New York Post och Washington Post. Jag läser också Politico, New Yorker, The Economist, New York Review of Books. Jag läser och tittar varje morgon, efter lunch och tre timmar per natt”, säger han.

HBO Nordic rekryterade tidigare i år Hanne Palmquist från danska filminstitutet med ambitionen att producera egna nordiska tv-serier. Richard Plepler nämner danska ”Borgen” som en av de bästa tv-serierna han har sett och berättar att ”The wire”-skaparen David Simon ska göra något inspirerat av ”Borgen”. Kanalen ligger i flera diskussioner, men till skillnad mot konkurrenten Netflix – som redan är på den nordiska banan med köpet av Hans Rosenfeldts serie ”Marcella” – så ligger en nordisk tv-serie från HBO minst två år fram i tiden.

”Just nu är HBO ett så mäktigt varumärke att vi har en lång kö utanför vår dörr med talang som vill arbeta med oss. Nyss fick kanalen 43 Emmys och 121 nomineringar, vilket är rekord”, säger Richard Plepler och avvisar påståenden om att kanalen förlorade ett budkrig om exempelvis Netflix succéserie ”House of cards”.

”Vi tackade nej till ett tvåårskontrakt med dem. Vi tackade också nej till ’Mad men’, vilket många gärna påpekar. Men vi kan inte äga alla bra serier som finns. Dessutom – den som hävdar att de vet vad som kommer att bli ett framgångsfenomen ljuger. Vi hade ingen aning om att vampyrer skulle bli stort när vi köpte ’True blood’. Vi hade ingen aning om att ’True detective’ skulle bli ett kulturellt fenomen eller att ’Game of thrones’ skulle bli störst i världen. Det enda som knyter framgångarna samman är att kreatörerna älskar och brinner för sina skapelser. Det är det avgörande”, säger Richard Plepler.

Efter att ha lett tv-mediets renässans är det ovant för HBO att köra i diket. Exempelvis var förväntningarna på säsong två av ”True detective” enorma, men serien sågades.

”Givetvis är det underbart att vakna på morgonen med fantastiska recensioner, både för oss och för kreatörerna. Men nu för tiden finns kritikerna överallt, på nischade sajter, bloggar och sociala medier. ’True detective 2’ tycker jag fick onödigt hård kritik, och serien hade elva miljoner tittare hela säsongen”, säger Richard Plepler.

Vad ångrar du?
”Att tv-serien ’Rome’ lades ned 2007. Den var fantastisk och jag önskar att den hade fått leva vidare. Jag tycker också att det är synd när mästerverk inte finner publik, som bröderna Duplass serie ’Togetherness’.”

Vilka serier på andra kanaler imponeras du av?
”’The night manager’ på AMC och the ’Honourable woman’ på BBC. Efter att jag sett ’Honourable woman’ sökte vi upp skaparen Hugo Blick och gjorde en deal med honom. Han arbetar för oss nu.”

Är ni sårbara nu när ”Game of thrones” snart är över?
”Folk sa det när ’Sopranos’ slutade också. Det finns alltid en show som är den stora snackisen. Men för de sju och en halv miljon som tittar på ’Silicon valley’ är den viktigast, för de fem miljoner som tittar på ’Veep’ är den störst. Jag tror inte att vi enbart har miljoner av Thrones-fans.”

Innehåll från Visma SignAnnons

Så lyfter smarta tekniken deras affär: ”Överlyckliga”

De skrotade papperskontrakt helt.

Nu hyllar it-företaget tekniken med digitala signaturer.

– Varför gjorde vi inte det här tidigare? säger Henrik Teledahl, ekonomiansvarig hos Haglöf & Nordkvist.

EXTERN LÄNK: Läs mer om digital signering

Är man ett it-bolag ska man föregå med gott exempel. Ungefär så resonerade it-bolaget Haglöf & Nordkvist i Falun när de i början av 2023 gick över från att använda papperskontrakt till att använda digital signering via Visma Sign.

– Vi säljer it-tjänster till kunder över hela Sverige, och inget ont sagt om posten, men när vi höll på och skickade pappersavtal till kunderna hade vi ingen kontroll på processen, säger Henrik Teledahl.

Han tar ett datorpaket som exempel. När en säljare på Haglöf & Nordkvist har fått en accept från en kund att de vill skriva ett avtal fick säljaren tidigare skriva ut ett kontrakt, gå och lägga det på brevlådan och sen sitta ner och vänta. Och vänta. Och vänta, utan att ha en aning om var i processen avtalet befann sig.

– Vi hade ingen kontroll över huvud taget, och när det dröjde innan avtalet kom tillbaka visste vi inte varför. Hade kuvertet inte kommit fram? Hade det kommit fram men hamnat hos fel person? Vi visste ingenting.

Det här sättet att jobba ledde dessutom till relativt långa ledtider, samt extraarbete för säljaren som var tvungen att göra detektivjobbet och ta reda på vad som hade hänt när avtal inte kom tillbaka som förväntat.

– Processen var inte tillfredsställande och då började vi titta på alternativ. Vi är dessutom ett it-bolag och ska föregå med gott exempel, så vi bestämde oss för att börja testa digital avtalssignering.

Eftersom Haglöf & Nordkvist redan använde Visma i ett annat avseende valde de att testa deras signeringslösning Visma Sign.

– Vi fick ett oerhört professionellt bemötande, och dessutom visade det sig att lösningen var väldigt enkel för oss att använda.

Och så här långt haglar lovorden. Kunderna är överlyckliga eftersom de slipper pappersexercisen, samtidigt som geografiska begränsningar har försvunnit.

– Efter Covid har är det mycket hybridarbete och det var inte alltid kundens firmatecknare var på samma plats som köparen vilket gjorde processen med papperskontrakt ännu krångligare.

Även Haglöf & Nordkvists egna medarbetare är mycket nöjda med förändringen.

– Nu har de kontroll och är delaktiga eftersom de hela tiden kan se i realtid var i processen avtalet befinner sig.

Dessutom har övergången minskat företagets ledtider enormt, i många fall med flera veckor.

– Det i sin tur innebär att vi kan ha kortare lagerhållning och dessutom får bättre likviditet eftersom vi får ut fakturorna snabbare. Medarbetarna är överlyckliga och det enda vi frågar oss är varför vi inte gick över till digital avtalshantering ännu tidigare.

EXTERN LÄNK: Läs mer om digital signering

Mer från Visma Sign

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Sign och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera