I söndags – natten till måndag svensk tid – sändes det sista avsnittet av sjätte säsongen av ”Game of thrones”, som i flera år har varit den mest strömmade tv-serien i USA och tillika den mest illegalt nedladdade tv-serien i världen. HBO startade som en betal-tv-kanal bland många, men började växa under 1990-talet, först med framgång för komediserien ”Larry Sanders show”, sedan ”Sex and the city”, ”The Sopranos”, ”The wire”, ”True blood” och ”Game of thrones”.
I dag har HBO 130 miljoner prenumeranter i USA och passerade nyss miljonstrecket i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolagets vd Richard Plepler är tillsammans med ett följe av internationella chefer på Stockholmsbesök.
”Vi gör som det berömda citatet från filmen ’Alla presidentens män’: ’We follow the money’. Vi har inte en affärsmodell som ska införas på alla marknader utan vi anpassar oss, må det vara det on-demand, licensiering eller ’over-the-top content’ OTT”, säger Richard Plepler.
Vi ses först på en lunch på Grand Hotel tillsammans med hans kolleger och nordisk press för att sedan tala enskilt. Amerikansk effektivitet gäller.
”Jag ser 95 procent av allt som HBO sänder, oftast i förväg, och jag följer de andra kanalernas stora serier. Jag läser fem dagstidningar per dag, New York Times, Wall Street Journal, Financial Times, New York Post och Washington Post. Jag läser också Politico, New Yorker, The Economist, New York Review of Books. Jag läser och tittar varje morgon, efter lunch och tre timmar per natt”, säger han.
HBO Nordic rekryterade tidigare i år Hanne Palmquist från danska filminstitutet med ambitionen att producera egna nordiska tv-serier. Richard Plepler nämner danska ”Borgen” som en av de bästa tv-serierna han har sett och berättar att ”The wire”-skaparen David Simon ska göra något inspirerat av ”Borgen”. Kanalen ligger i flera diskussioner, men till skillnad mot konkurrenten Netflix – som redan är på den nordiska banan med köpet av Hans Rosenfeldts serie ”Marcella” – så ligger en nordisk tv-serie från HBO minst två år fram i tiden.
”Just nu är HBO ett så mäktigt varumärke att vi har en lång kö utanför vår dörr med talang som vill arbeta med oss. Nyss fick kanalen 43 Emmys och 121 nomineringar, vilket är rekord”, säger Richard Plepler och avvisar påståenden om att kanalen förlorade ett budkrig om exempelvis Netflix succéserie ”House of cards”.
”Vi tackade nej till ett tvåårskontrakt med dem. Vi tackade också nej till ’Mad men’, vilket många gärna påpekar. Men vi kan inte äga alla bra serier som finns. Dessutom – den som hävdar att de vet vad som kommer att bli ett framgångsfenomen ljuger. Vi hade ingen aning om att vampyrer skulle bli stort när vi köpte ’True blood’. Vi hade ingen aning om att ’True detective’ skulle bli ett kulturellt fenomen eller att ’Game of thrones’ skulle bli störst i världen. Det enda som knyter framgångarna samman är att kreatörerna älskar och brinner för sina skapelser. Det är det avgörande”, säger Richard Plepler.
Efter att ha lett tv-mediets renässans är det ovant för HBO att köra i diket. Exempelvis var förväntningarna på säsong två av ”True detective” enorma, men serien sågades.
”Givetvis är det underbart att vakna på morgonen med fantastiska recensioner, både för oss och för kreatörerna. Men nu för tiden finns kritikerna överallt, på nischade sajter, bloggar och sociala medier. ’True detective 2’ tycker jag fick onödigt hård kritik, och serien hade elva miljoner tittare hela säsongen”, säger Richard Plepler.
Vad ångrar du?
”Att tv-serien ’Rome’ lades ned 2007. Den var fantastisk och jag önskar att den hade fått leva vidare. Jag tycker också att det är synd när mästerverk inte finner publik, som bröderna Duplass serie ’Togetherness’.”
Vilka serier på andra kanaler imponeras du av?
”’The night manager’ på AMC och the ’Honourable woman’ på BBC. Efter att jag sett ’Honourable woman’ sökte vi upp skaparen Hugo Blick och gjorde en deal med honom. Han arbetar för oss nu.”
Är ni sårbara nu när ”Game of thrones” snart är över?
”Folk sa det när ’Sopranos’ slutade också. Det finns alltid en show som är den stora snackisen. Men för de sju och en halv miljon som tittar på ’Silicon valley’ är den viktigast, för de fem miljoner som tittar på ’Veep’ är den störst. Jag tror inte att vi enbart har miljoner av Thrones-fans.”