Hoppa till innehållet

Vanliga lögner i arbetslivet

En vanlig dag ljuger vi 20 till 200 gånger, enligt forskningen. Per Grankvist, författare till den nya boken "Lögnerna", listar de vanligaste lögnerna i arbetslivet.

SYNAR LÖGNER. I sin nya bok Lögnerna skriver Per Grankvist om de vanligaste osanningarna vi drar till med i arbets- och näringslivet.
SYNAR LÖGNER. I sin nya bok Lögnerna skriver Per Grankvist om de vanligaste osanningarna vi drar till med i arbets- och näringslivet.

I veckan släpptes boken "Lögnarna – om hur och varför andra människor ljuger" av författaren och samtidsanalytikern Per Grankvist. I boken konstaterar han att alla ljuger. Inte minst i näringslivet – där förväntas man till och med ljuga i vissa sammanhang, enligt Per Grankvist.

Här är fem vanliga osanningar i näringslivet som Per Grankvist skriver om i boken:

På säljmöten
I näringslivet finns det situationer där man faktiskt förväntas ljuga och där det är okej: i säljmöten och på presentationer. Den vanligaste lögnen är att vi intalar oss själva att vi alltid håller oss till fakta och att det bara är andra människor som ljuger. Men forskning visar att var och en av oss ljuger mellan 20 och 200 gånger per dag.

Berättelsen om bolagets utveckling
Vi lyfter bara fram det i en historia som stämmer med det vi vill förmedla, och överdriver det gärna för att göra historien ännu bättre. Entreprenörer är ett tydligt exempel på detta. En sak är säker: vi framstår alltid själva i bästa möjliga ljus.

Saker man kan mäta
Vi hör oss själva säga att vi gjorde tolv armhävningar på lunchen fast vi bara gjorde tio, eller att antalet kunder är 100, fast de bara är 90. Orsaken är att vi alltid omedvetet vill framstå som lite bättre än vi är.

Vårt cv
Hälften av alla cv:n innehåller felaktigheter. De vanligaste handlar om att vi uppger att vi stannade längre på ett jobb än vi gjorde, samt att vi får det att verka som vi varit mer inblandade och drivande att åstadkomma saker än vi själva verket var.

Att vi inte fick det där mejlet
I stället för att säga att vi inte hunnit svara på mejlet skyller vi på tekniken för att upprätthålla bilden av oss själva som folk som får saker gjort.

Innehåll från EYAnnons

Elmarknaden stöps om: ”Unik möjlighet för bolagen som agerar”

Marknaden har förändrats i en sällsynt snabb takt. Liksom kundernas förväntningar. Bollen ligger nu hos elbolagen. Det visar en färsk studie från rådgivnings- och revisionsföretaget EY.

– Kunderna är mer engagerade än någonsin, säger Anna Hed på EY.

Läs fjolårets undersökning: När energi blir en het hushållsfråga kan leverantörerna hamna i kylan

I en tid då kundernas förväntningar på energisektorn förändras snabbt är det inte längre bara volt och watt som räknas. Dagens energikonsumenter är engagerade och efterfrågar hållbara val, transparenta priser, moderna lösningar – och företag som agerar.

Jesper Rönnlund, som är Senior Manager, Business Consulting på EY, lyfter fram att elkonsumenteras inställning har skiftat ovanligt snabbt – i takt med att elpriserna har stigit och frågan om energiförsörjning har hamnat allt högre på agendan.

– Den här hastiga förändringen är sällsynt och skiljer sig från vad vi har sett i många andra branscher där förändringar sker gradvis. Den har i sin tur lett till ökad efterfrågan på kommunikation från energiföretagen. Kunderna vill ha mer interaktion och guidning i att förstå hur de ska agera, och vilka förändringar som kan göras för mer hållbara val, säger han.

EY genomför årligen en global konsumentmarknadsstudie över energimarknaden. Årets studie publiceras vid årsskiftet, men EY kan redan nu dela med sig av vissa resultat. Den visar att hela 79 procent av de svenska energikonsumenterna tycker att det är leverantörerna som ska styra omställningen till hållbara alternativ. Den andelen har heller inte minskat nämnvärt de senaste åren.

Det är alltså tydligt att kunderna söker företag som möter deras behov. Det visar sig också genom den rad av energiuppstickare som i snabb takt har etablerat sig inom olika nischer på den svenska marknaden de senaste åren.

– Kunderna är redan där. De är mer engagerade än någonsin när det gäller energifrågor. Och de vill att energibolagen ska ta en ledande roll, säger Anna Hed, som är Business Transformation Lead på EY, och fortsätter:

– Energiföretagen har alltså en unik möjlighet om de närmar sig sina kunder.

Enligt  Jesper Rönnlund står bolagen inför valet att antingen anpassa sig till denna förändrade kunddynamik eller att förlora kunder och marknadsandelar. På plussidan finns möjligheten till nya intäktsströmmar och ökad kundnöjdhet.

– Energibolagen är på rätt väg och förstår vikten av förändring, men det måste gå snabbare. De nya aktörerna på marknaden sätter kunden i centrum, och nu måste även de etablerade energiföretagen närma sig sina kunder mer. De behöver vara modiga nog att agera, testa nya koncept och inte vara rädda för att göra misstag, säger han.

Jesper Rönnlund, Senior Manager, Business Consulting på EY.
Jesper Rönnlund, Senior Manager, Business Consulting på EY.Foto: Pax Engström

Kunder som är redo att investera i egna energilösningar som solpaneler och laddningsstationer kan annars komma att vända de traditionella energibolagen ryggen. Enligt EY:s studie har drygt en tredjedel av svenskarna köpt eller funderar på att köpa solceller under de kommande tre åren.

Men en utmaning för de större energibolagen är att hitta sin plats på en marknad där de inte kan vara allt för alla. En möjlighet ser Jesper Rönnlund i att fokusera på ett huvudsegment.

– Målet är att fokusera på de kunder som är mest värdefulla och erbjuda dem de tjänster de efterfrågar. Det handlar inte bara om att bygga den tekniskt mest avancerade produkten utan också om att kommunicera och skapa värde utifrån kundens perspektiv.

Han får medhåll av Anna Hed, som slår ett slag för att företag ska tänka om genom att hela tiden ha kundens behov i första rummet.

– Det är viktigt att ta ett utifrån och in-perspektiv när man utvecklar sina strategier. Genom att fokusera på kundernas beteende, preferenser och nöjdhet kan man bättre förstå deras behov och förväntningar. Det kan leda till minskade kundavhopp, ökad varumärkeskännedom och förbättrat rykte. Energibolagen reagerar ofta bara på förändringar istället för att aktivt jobba med en stark kundstrategi. De måste vara på tårna och redo att svänga med i nya riktningar.

Och hur byter man riktning?

– Steg ett för storföretagen är att verkligen lära känna sina kunder, genom dialog och analys förstå vad som driver dem. Som bolag är det viktigt att förstå sin stakeholder-karta, hur de önskar interagera och vilka planer de har framöver. Samtidigt behöver man skapa en övergripande förståelse för hur marknaden rör sig och vad konkurrenterna gör. När man har etablerat en god kännedom om det yttre då är det dags att själv bestämma vilken position man vill ta och vilket värde man vill skapa.

Anna Hed, Business Transformation Lead på EY
Anna Hed, Business Transformation Lead på EY

När det gäller vad de nya spelarna på marknaden gör rätt, understryker Anna Hed deras ensidiga fokus:

– Uppstickarna lyckas tack vare att de verkligen zoomar in på en sak, som till exempel elavtal. De etablerade företagen kan ta efter den här fokuseringen och verkligen klarlägga vad de erbjuder sina olika kundgrupper.

Men storbolagen har också fördelar de kan dra nytta av – inte minst för att de redan har ett etablerat förtroende och en befintlig kundbas.

– Det är mer kostnadseffektivt att behålla befintliga kunder, eller flytta dem till nya segment, än att skaffa nya. I en allt mer otrygg värld är vikten av förtroende för sin leverantör en viktig faktor för kunderna.

Hon poängterar att kundupplevelse inte bara är en känsla – utan ett affärsverktyg. Genom att erbjuda en god kundupplevelse kan bolag öka intäkterna jämfört med konkurrenter som inte prioriterar detta.

– Det är lätt att vifta bort kundupplevelse som något fluffigt, men det finns mängder med data som visar hur mycket det faktiskt betyder. Kunder handlar ofta baserat på känslan de får av ett företag, och inte bara det faktiska värdet. Ett bolag som hanterar sin kundupplevelse korrekt har enligt studier påvisat högre intäkter än konkurrenter, upptill 15% högre omsättning för likvärdiga produkter, tack vare en bättre kundupplevelsen. Det här är något som inte får glömmas bort, särskilt inte nu när energibranschen verkligen är i omvandling.

Läs fjolårets undersökning: När energi blir en het hushållsfråga kan leverantörerna hamna i kylan 

Mer från EY

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EY och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera