Hoppa till innehållet

Väggen växer med finska rötter

En ny generation växtväggar lovar att rena inomhusluften hundra gånger bättre än vanliga krukväxter. Filmstjärnan och miljökämpen Leonardo DiCaprio är med på ett hörn i det finska bolaget Naava, som först vill ta över Sverige och sedan Asien.

GRÖN MISSION. Aki Soudunsaari började intressera sig för växtväggar när han fick hälsoproblem av inomhusluften för tio år sedan. Målet är att Naava ska hjälpa en miljard människor jorden runt 2025.
GRÖN MISSION. Aki Soudunsaari började intressera sig för växtväggar när han fick hälsoproblem av inomhusluften för tio år sedan. Målet är att Naava ska hjälpa en miljard människor jorden runt 2025.Foto: Foto: Hampus Andersson
UTE HOS KUND. Naavas växtvägg på hotellet Scandic Grand Marina i Helsingfors.
UTE HOS KUND. Naavas växtvägg på hotellet Scandic Grand Marina i Helsingfors.Foto: Hampus Andersson (Di)
EFFEKTIV KRUKA. Naavas plantor växer inte i mull utan i en oorganisk blandning som låter luften reagera med växternas rötter, eftersom det är där 98 procent av luftreningen sker.Foto: Hampus Andersson (Di)
Leonardo DiCaprio, skådespelare.
Leonardo DiCaprio, skådespelare.Foto: TT

För tio år sedan jobbade finländaren Aki Soudunsaari som lärare och mådde fysiskt dåligt. Han kände sig trött, tappade rösten och kunde till och med få minnesluckor under arbetsdagen.

Det var inomhusluften i den relativt nybyggda skolan som fick honom att må illa. Så fort han höll en idrottslektion och fick vara utomhus kände han sig bättre.

”Jag började fundera på hur jag kunde ta naturen in i huset.”

Tillsammans med vännen Niko Järvinen, som är ingenjör och miljövetare, bestämde han sig för att bygga en växtvägg i Niko Järvinens studentetta. Växterna gjorde luften härlig att andas och fick det lilla rummet att dofta som en fuktig djungel.

Affärsidén föddes när vännerna upptäckte att de kunde göra väggen mycket effektivare och lättare att installera och sköta om. 2011 grundades bolaget Naturvention, som 2016 bytte namn till Naava.

Till skillnad från platsbyggda väggar tillverkar Naava smala och lättransporterade moduler, som de säljer främst till bolag och myndigheter tillsammans med ett skötselkontrakt.

Naavas patenterade teknik bygger på den amerikanska rymdorganisationen Nasas forskning från 1970- och 80-talen om hur man kan rena luften i stängda system. Nasa hade rymdstationer i åtanke, men de välisolerade och energieffektiva hus som har byggts under de senaste årtiondena är också avskilda från sin omgivning och beroende av mekanisk ventilation.

Nasa undersökte hur gröna växter renar luften och upptäckte att 98 procent av reningen sker i mikroberna i växternas rötter, berättar Aki Soudunsaari. Därför bestämde vännerna sig för att ta bort mullen och låta luften reagera med rötterna. Dessutom installerade de fläktar, som pumpar ut den renade luften i rummet.

”Varje växt i vår vägg renar luften hundra gånger så effektivt som en växt som planterats i mull”, säger han.

Det som också skiljer Naavas växtvägg från andra är att den styrs med hjälp av artificiell intelligens.

Systemet kontrollerar och optimerar luftkvaliteten och fuktigheten och man kan styra väggen på distans, till exempel öka effekten när ett möte ska hållas i rummet.

Drygt 30 miljoner kronor har Naava tagit in i en finansieringsrunda som precis avslutats. Bland investerarna finns amerikanska Delos, som har specialiserat sig på hälsofrämjande hus. I Delos rådgivande grupp sitter bland andra skådespelaren och miljöaktivisten Leonardo DiCaprio och hälsogurun Deepak Chopra.

”Det är inte alls omöjligt att vi kommer att bygga växtväggar i Leonardo DiCaprios privata bostad. Många av våra investerare har väggen hemma hos sig”, berättar Aki Soudunsaari.

Bolaget har som mål att ta in ytterligare nästan 20 Mkr under våren. Det gör de genom så kallad gräsrotsfinansiering på den svenska plattformen Pepins. Kampanjen börjar i slutet av januari.

Naavas målsättningar är extremt höga. 2020 ska bolaget vara värt 1 miljard euro. 2025 ska en miljard människor jorden runt andas bättre luft med hjälp av Naava. Det forskningstunga bolaget stannar inte vid inomhusluft utan vill också göra utomhusluften renare. Siktet är inställt på den jättelika asiatiska marknaden, där miljarder människor lider av smutsig luft.

Naava har också stora förhoppningar på den amerikanska marknaden. Bolagets andra fabrik öppnas snart i New Jersey.

”Mänskligheten har tagit många steg i fel riktning när man inte tagit har hänsyn till naturen. Vi vill återknyta kontakten mellan människan och naturen”, säger Aki Soudunsaari

Vägen till världen går via Sverige. Naava vill gärna uppfattas som ett nordiskt, inte bara finskt, bolag. Bolaget har hittills levererat ett tusental växtväggar varav cirka hundra i Sverige. I Stockholm finns de bland annat på hotellet Radisson Waterfront, Handelshögskolan samt på den franska servicejätten Sodexos kontor.

Tanken är att Sodexo ska testa växtväggarna på kontoret och sedan eventuellt installera dem ute i sina restauranger och andra lokaler för att öka kundernas livskvalitet.

”Växtväggarna har varit här så kort tid att det ännu inte går att säga om man mår bättre. Men jag ser att det här rummet bokas oftare”, säger Allireza Ghahremani, affärsutvecklare på Sodexo.

När Naava lanserades i Sverige i fjol märkte grundarna snabbt att produkten måste bli snyggare för att locka svenskar. Det var framför allt den stora vattenbehållaren längst ner i modulen som svenskarna inte tyckte om. Finländare var beredda att köpa växtväggen för bättre luftkvalitets skull, men svenskarna ville också att den skulle höja inredningen. Därför har bolaget nu tagit fram en mer slimmad design.

”I Finland är 10–20 procent av kunderna designmedvetna. Här är det 30–40 procent”, säger Aki Soudunsaari.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera