Hoppa till innehållet

Utlandssvenskar är lyckligare

Varje år utvandrar personer motsvarande en medelstor kommun, som Borlänge eller Skövde, från Sverige. En ny undersökning visar att de svenskar som bosatt sig utomlands är lyckligare än de som bor i Sverige.

GLADARE. Antalet svenskar som bor i utlandet blir allt fler.
GLADARE. Antalet svenskar som bor i utlandet blir allt fler.Foto: Colourbox

Antalet personer som emigrerar ökar stadigt. Och svenskarna utvandrar mer än någonsin. Under 2014 emigrerade 51.237 personer folkbokförda i Sverige från landet, vilket är mer än under den stora Amerikautvandringen under 1800-talet.

Nu flyttar vi inte på grund av missväxt. Men trots våra goda livsmöjligheter, höga medelinkomst, och avancerade välfärdssystem strävar utlandssvenskarna fortfarande efter lycka och framgång visar den enkätundersökning som SOM-institutet vid Göteborgs universitet skickat till utvandrade svenska medborgare.

Av de 2.668 personer som deltagit i undersökningen uppger de flesta att de blev förtjusta i landet eller lockades att förverkliga en dröm snarare än att de inte trivdes med sitt liv i Sverige.

Och lyckliga verkar de vara. 51 procent svarar att de är mycket nöjda med sina liv, jämfört med 38 procent bland motsvarande grupp i Sverige.

”Dock har vi inte lyckats reda ut frågan om de som utvandrar från Sverige redan är en grupp som är mer välmående jämfört med befolkningen i stort eller om utvandringen påverkar deras välmående i någon riktning”, säger Maria Solevid undersökningsledare på SOM-institutet.

Största skillnaden mellan personer boendes i Sverige och utlandssvenskarna är att utlandssvenskarna har högre utbildningsnivå, 58 procent har högskole- eller universitetsexamen. Siffran är 32 procent i Sverige.

Undersökningen visar att den typiske emigranten tillhör en etablerad samhällsgrupp så till vida att de klarar sig mycket bra på sin inkomst respektive i högre grad är tjänstemän med arbetsledande funktioner.

Mäns vanligaste orsak till flytt är förvärvsarbete följt av att partner eller släkt bodde i landet. För kvinnor är ordningen den omvända.

”Ett slående resultat är att män i betydligt högre grad utvandrar för att arbeta medan kvinnor oftare har partner eller släkt boende i landet, alternativt är medföljande. Anledningarna bakom utvandring ser alltså väldigt olika ut för kvinnor och män”, säger Maria Solevid.

De flesta som flyttade på grund av förvärvsarbete var anställda på ett företag eller en myndighet, tio procent var egenföretagare.

”Svenska utlandsröster” släpptes under måndagen av Göteborgs universitet. Boken består av sammanlagt 14 kapitel där utlandssvenskarnas åsikter om samhälle, medier och politik sammanställts och analyserats.

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera