Hoppa till innehållet

Ur-uselt år för klocktillverkare

Turbulensen på finansmarknaderna får nu konsekvenser för schweiziska klocktillverkare. Köparna på den största marknaden, Kina, sviker och exporten faller för första gången sedan 2009. Men i Sverige går försäljningen starkt.

DYRGRIP. Greubel Forseys jubileumsur Tourbillon 24 Secondes Contemporain Serti kostar 750.000 schweizerfranc eller 6,25 miljoner svenskar kronor – plus moms, enligt wachtime.net.
DYRGRIP. Greubel Forseys jubileumsur Tourbillon 24 Secondes Contemporain Serti kostar 750.000 schweizerfranc eller 6,25 miljoner svenskar kronor – plus moms, enligt wachtime.net.Foto: Foto: Greubel Forsey

I takt med att Kinas ekonomi har växt och kineserna har blivit rikare har också begäret efter västerländska lyxvaror ökat. Schweiziska urverk är inget undantag och Kina har växt fram som deras största marknad, skriver Bloomberg.

Men 2015 blev inget bra år för de schweiziska klocktillverkarna. Den totala exporten sjönk med 3,3 procent till 21,5 miljarder schweizerfranc, motsvarande drygt 180 miljarder kronor, vilket är första gången sedan 2009 som exporten sjunker, enligt de schweiziska klocktillverkarnas branschorganisation.

Tyvärr ser 2016 inte ut att bli bättre då året inletts med börsturbulens i Kina, ett oljepris som faller och en allmän oro på de finansiella marknaderna.

För att möta en den vikande efterfrågan har några klocktillverkare bytt strategi. Klockor från Greubel Forsey kostar i genomsnitt fyra miljoner kronor, men bolaget har lanserat en billigare kollektion där uren i genomsnitt går loss på 1,2 miljoner kronor.

Att 2015 blev tufft för de schweiziska klocktillverkarna har flera anledningar. Det började i januari då den schweiziska centralbanken släppte valutan fri och schweizerfrancen stärktes gentemot euron. Det resulterade i högre produktionskostnader för klockmakarna.

Ju längre året led, desto oroligare blev det också på världens börser. Det kulminerade i augusti då börserna i Kina rasade och drog med sig resten av världen i fallet. Det påverkade de rikas konsumtionssug.

”De rika köper nu en klocka i stället för två”, säger Marc Gaudreault, vd på Parmigiani Fleurier, vars klockor i genomsnitt säljs för 250.000 kronor.

Den svenska klocktillverkaren Sjöö Sandström märker inte av att efterfrågan på exklusiva ur har sjunkit.

”Vår försäljning har vuxit med drygt 120 procent de senaste två åren”, säger vd:n Felix Formark och tillägger att Sverige är bolagets största marknad.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera