Hoppa till innehållet

Unga företagare i tiden

När tre gymnasiekompisar med företagsambitioner inte hittade klockan de ville ha bestämde de sig för att själva designa och tillverka drömklockan.

Nu har en första serie sålt slut och killarna bakom UF-företaget North X har skruvat upp sina mål.

KAN KLOCKAN. Filip Jonsson, Filip Walfridsson och Johan Vikstrand, som går i samma klass på De la Gardieskolan i Lidköping, driver UF-företag ihop och vill fortsätta på entreprenörsbanan.
KAN KLOCKAN. Filip Jonsson, Filip Walfridsson och Johan Vikstrand, som går i samma klass på De la Gardieskolan i Lidköping, driver UF-företag ihop och vill fortsätta på entreprenörsbanan.

Filip Walfridsson, 18 år, Filip Jonsson, 19 år, och Johan Vikstrand, 18 år, går i samma klass på teknikprogrammet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping i Västra Götaland.

Runt handlederna har de sin egen skapelse - en armbandsklocka i avskalad design i svart och vitt. En bred rostfri kant runt och grafiska fjälltoppar på urtavlan som ska föra tankarna till det nordliga som de har utgått från i sitt företagsnamn - North X.

”Norden kopplas ofta till hållbarhet och kvalitet och det vill vi uppnå. Dessutom hänger namnet ihop med att de lokaler vi går i på skolan heter De la Gardie Norra, säger Filip Jonsson.

De lade till ett X för att ha alla dörrar öppna.

”Vi vill bygga ett varumärke och med ett X kan vi använda namnet på många olika produkter”, säger Johan Vikstrand.

De är väl sammansvetsade och faller ofta varandra i talet. Beskriver sig som lika samtidigt som de kompletterar varandra.

”Vi är perfektionister alla tre och upptäckte att vi hade samma tankar kring framtiden när vi började gymnasiet. Vi har höga ambitioner och ett stort engagemang”, säger Filip Walfridsson och de två andra instämmer.

Under tredje året på gymnasiet startade de sitt UF-företag. Utifrån sina specialiteter har de olika roller i företaget. Johan Vikstrand är vd och ansvarig för marknadsföring, Filip Walfridsson har hand om ekonomi och försäljning och Filip Jonsson ansvarar för produkt och produktion.

”Jag är hemmafixaren av oss. Har alltid hållit till i garaget hemma och tillverkat saker. Jag byggde en radio med pappa när jag knappt nådde upp till arbetsbänken”, säger Filip Jonsson, som bor i Skara.

Filip Walfridssons pappa driver lantbruk och dräneringsföretag i Götene, men sonen vill ha något eget. Försäljning passar honom.

”Jag är bra på att ta folk”, säger han.

Johan Vikstrand, som bor i Källby utanför Lidköping, är den av de tre som är mest intresserad av foto och grafisk utformning vilket innebar att han har gjort mest arbete med logotypen.

De säger sig allihop vara noga med detaljerna både när de har utformat själva klockan, etuiet och montern som de ställde ut med på UF-Mässan i Skaraborg. De vann också första pris för sin monter och får representera Skaraborg i SM.

De har förutom designen också tagit fram allt underlag för tillverkning som ritningar, 3D-modeller och materialval. Klockan har de kallat Chronokeeper efter Kronos som är Guden för tid i den grekiska mytologin.

Urverket, glaset och armbandet är standardkomponenter av hög kvalitet som de har köpt in. För tillverkning av metalldelarna fick de napp hos en lokal mekanisk verkstad - Mekanvi i Lundsbrunn.

”Det är mycket roligt och utvecklande att jobba med dem. De har lämnat beställningar som vilket annat företag som helst”, säger Anders Dirfeldt, ägare till Mekanvi.

För att få kapital till ett UF-företag säljs riskkapitalsedlar och maxgränsen är 10 000 kronor. Killarna började därför i liten skala. 20 klockor tillverkades och fick prislappen 1 400 kronor styck. De sålde slut snabbt.

”Nu tar vi in intresseanmälningar för att tillverka en andra serie”, säger Johan Vikstrand.

Ett UF-företag ska avvecklas när eleverna tar studenten, men det finns möjlighet att omvandla det till ett aktiebolag. Det är killarna intresserade av. Samtidigt tänker de sig alla tre att utbilda sig till civilingenjörer, kanske inom design och produktutveckling. Men företagandet vill de inte släppa.

”Vi vill fortsätta att driva företag ihop”, säger de alla tre.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera