Filip Walfridsson, 18 år, Filip Jonsson, 19 år, och Johan Vikstrand, 18 år, går i samma klass på teknikprogrammet på De la Gardiegymnasiet i Lidköping i Västra Götaland.
Runt handlederna har de sin egen skapelse - en armbandsklocka i avskalad design i svart och vitt. En bred rostfri kant runt och grafiska fjälltoppar på urtavlan som ska föra tankarna till det nordliga som de har utgått från i sitt företagsnamn - North X.
”Norden kopplas ofta till hållbarhet och kvalitet och det vill vi uppnå. Dessutom hänger namnet ihop med att de lokaler vi går i på skolan heter De la Gardie Norra, säger Filip Jonsson.
De lade till ett X för att ha alla dörrar öppna.
”Vi vill bygga ett varumärke och med ett X kan vi använda namnet på många olika produkter”, säger Johan Vikstrand.
De är väl sammansvetsade och faller ofta varandra i talet. Beskriver sig som lika samtidigt som de kompletterar varandra.
”Vi är perfektionister alla tre och upptäckte att vi hade samma tankar kring framtiden när vi började gymnasiet. Vi har höga ambitioner och ett stort engagemang”, säger Filip Walfridsson och de två andra instämmer.
Under tredje året på gymnasiet startade de sitt UF-företag. Utifrån sina specialiteter har de olika roller i företaget. Johan Vikstrand är vd och ansvarig för marknadsföring, Filip Walfridsson har hand om ekonomi och försäljning och Filip Jonsson ansvarar för produkt och produktion.
”Jag är hemmafixaren av oss. Har alltid hållit till i garaget hemma och tillverkat saker. Jag byggde en radio med pappa när jag knappt nådde upp till arbetsbänken”, säger Filip Jonsson, som bor i Skara.
Filip Walfridssons pappa driver lantbruk och dräneringsföretag i Götene, men sonen vill ha något eget. Försäljning passar honom.
”Jag är bra på att ta folk”, säger han.
Johan Vikstrand, som bor i Källby utanför Lidköping, är den av de tre som är mest intresserad av foto och grafisk utformning vilket innebar att han har gjort mest arbete med logotypen.
De säger sig allihop vara noga med detaljerna både när de har utformat själva klockan, etuiet och montern som de ställde ut med på UF-Mässan i Skaraborg. De vann också första pris för sin monter och får representera Skaraborg i SM.
De har förutom designen också tagit fram allt underlag för tillverkning som ritningar, 3D-modeller och materialval. Klockan har de kallat Chronokeeper efter Kronos som är Guden för tid i den grekiska mytologin.
Urverket, glaset och armbandet är standardkomponenter av hög kvalitet som de har köpt in. För tillverkning av metalldelarna fick de napp hos en lokal mekanisk verkstad - Mekanvi i Lundsbrunn.
”Det är mycket roligt och utvecklande att jobba med dem. De har lämnat beställningar som vilket annat företag som helst”, säger Anders Dirfeldt, ägare till Mekanvi.
För att få kapital till ett UF-företag säljs riskkapitalsedlar och maxgränsen är 10 000 kronor. Killarna började därför i liten skala. 20 klockor tillverkades och fick prislappen 1 400 kronor styck. De sålde slut snabbt.
”Nu tar vi in intresseanmälningar för att tillverka en andra serie”, säger Johan Vikstrand.
Ett UF-företag ska avvecklas när eleverna tar studenten, men det finns möjlighet att omvandla det till ett aktiebolag. Det är killarna intresserade av. Samtidigt tänker de sig alla tre att utbilda sig till civilingenjörer, kanske inom design och produktutveckling. Men företagandet vill de inte släppa.
”Vi vill fortsätta att driva företag ihop”, säger de alla tre.