Hoppa till innehållet

Uber: »Vi vill bli reglerade«

Efter att ha lagt ned sin kritiserade tjänst Uber Pop, förbereder sig Uber för regeringens kommande taxiutredning.
I en exklusiv intervju berättar den nytillträdde Sverigechefen Martin Hedevåg hur han ska styra bolaget rätt.

Martin Hedevåg är nytillträdd Sverigechef på Uber.
Martin Hedevåg är nytillträdd Sverigechef på Uber.Foto: Foto: Oskar Omne

Långa dagar och många möten. Lägg till en telefonintervju som avbryts mitt i för att pengarna på kontantkortet är slut. Typiskt för hur Martin Hedevågs två senaste veckor har sett ut.

”Det är så när man kommer tillbaka till Sverige. Det är en del att sätta sig in i på jobbet, och praktiska saker att ordna, till exempel ett telefonabonnemang”, säger Martin Hedevåg när han ringer upp igen.

Nyligen utsågs han till ny Sverigechef för den amerikanska taxijätten Uber. Sedan starten 2009 har bolaget expanderat till över 70 länder och värderas till drygt 600 miljarder kronor. När han nu vänder hem – efter två år av strategiarbete på Ubers europeiska huvudkontor i Amsterdam – är det till en marknad han känner väl, eftersom han 2012 var med och startade Uber i Sverige.

”När jag flyttade hem från studier i USA visste jag att jag ville jobba med tech och entreprenörskap. När Uber sökte folk för att lansera i Sverige tänkte jag ’This is it, det här är mitt jobb’.”

Han visste att den först anställde på Uber, Ryan Graves, hade fått sitt jobb via Twitter. Därför kontaktade han honom via mikrobloggen, och fick snart frågan om han kunde möta företagets representant, Megan Zoback, i Stockholm dagen därpå.

”Det här var en fredag, och jag satt på en middag i Göteborg, där jag kommer ifrån. Så jag fick snabbt boka en resa till Stockholm. En vecka senare flyttade jag in i Megans Airbnb-lägenhet och började jobba.”

Då hade han en professionell pokerkarriär bakom sig som hade gett honom ”en helt unik ekonomisk situation för en 18-åring”, men även en fotbollskarriär som avbrutits på grund av skador. Dessutom hade han redan erfarenhet från start up-världen, efter att ha drivit ett företag som skapade hjälpmedel för barn med autism.

”Så Uber var precis rätt utmaning för mig. Även om vi verkligen började från noll. Vi hade inget kontor och inga förare. Så det var bara att börja bläddra i gula sidorna, ringa och försöka sälja in ett amerikanskt bolag som ingen hade hört talas om.”

Sedan dess har mycket hänt på bolaget. Sverige är fortfarande en av Ubers snabbast växande marknader, men hur mycket bolaget omsätter i Sverige offentliggörs inte.

Det senaste året har dessutom varit särskilt intensivt för bolaget. Tjänsten har lanserats i ytterligare tre städer och finns nu på fem platser i Sverige: Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Uppsala. Samtidigt lade bolaget i våras ner sin kontroversiella tjänst Uber Pop, där privatpersoner kunde ansluta sina bilar och ta körningar. Men trots nedläggningen har diskussionen om Uber Pop fortsatt, när över 60 förare dömts till böter för att de kört utan taxilegitimation.

Såhär i efterhand, borde ni ha gjort någonting annorlunda?
”Det är beklagligt att individuella chaufförer kommer i kläm. Därför är det bra att både delningsekonomin och taxilagstiftningen utreds så att liknande situationer inte uppstår igen.”

Därmed svarar han inte på frågan om vad bolaget hade kunnat göra för att chaufförer inte skulle bötfällas.

”Men det jag kan säga är att vi vill bli reglerade. Vi är bra nu, men vi kan bli ännu bättre. För med rätt spelregler blir det också lättare för oss att driva utveckling i branschen.”

I början av december väntas regeringen presentera den utredning som går ut på att laganpassa taxi- och samåkning till dagens förutsättningar. Bland annat ses samåkning mellan privatpersoner, liknande Uber Pop, över.

Vad hoppas ni på att utredaren kommer fram till?
”Vi vill inte förekomma utredningen, utan det intressanta blir vad vi kan åstadkomma när vi har en ny reglering på plats, och då hoppas vi så klart på en modern och teknikneutral reglering.”

Vad menas med teknikneutral reglering?
”Ta taxametern som exempel. I stället för att detaljstyra att varje bil ska ha en plåtdosa för att få kallas taxi, bör man se bortom tekniken och se till vilken tjänst som kan levereras.”

I väntan på utredningen sneglar Uber redan på nya tjänster som kan komma till Sverige. En är tjänsten Uber pool, en slags gemensam taxi för personer som ska åt samma håll. Tjänsten finns nu i bland annat San Francisco och London, och står redan för 20 procent av företagets resor globalt.

Din företrädare Alok Alström var chef i mindre än ett år, vad berodde det på?
”Jag tycker inte att det är konstigt. Vi växer otroligt fort och utvecklas hela tiden. Att jobba ett år på Uber är som tre år på någon annan arbetsplats.”

Dina fyra år motsvarar alltså tolv års jobberfarenheter?
”Ja, ungefär så”, skrattar han.

Det verkar i alla fall vara ett tufft jobb om man byter vd två gånger på ett år. Varför kommer du att stanna längre?
”Jag är bekväm i företaget och vet vad chefsrollen innebär. Mycket har förändrats sedan jag var här sist. Vi har ett tre gånger så stort team och finns i fler städer. Men det innebär också att jag kommer tillbaka till en mognare organisation.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera